Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons marknadsdiktatur!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä och det är din syn på saken rörandes din ekonomi. Men som någon annan poängterat tidigare i debatten. Vi lever i ett fritt land, där vi gör våra egna val utifrån den valfrihet som finns. Ingen tvingar dig att ta onödiga lån och ingen hindrar andra att göra det så länge de har sin kreditvärdighet. Tror inte det är något som någon egentligen vill skall vara på något annat sätt. Skall vi prata nyttiga samhällsbesparande förändringar så kan vi väl förbjuda alkohol och tobak till att börja med.

Vad skulle det bli av programmet LYXFÄLLAN om vi inte hade avbetalningsköp eller kortkrediter?

Tycker debatten spårat ur lite.........

Både Nikon och Canon kör med samma filosofi med sina så kallade Pro kameror så det är bara att gilla läget.

Nikons D800E hamnar troligen inom Pro för att den har ett modifierat (nästan obefintligt) s.k. antialias-filter, detta i sin tur kan i vissa situationer medföra moiare´ mönster i bilden vilket inte är snyggt och kan vara omöjligt att få bort helt vid efterbehandling (D800 har ett vanligt "filter").

Detta kanske smygs undan av säljare som inte har rätt inställning eller kunskap!!

Har du mycket Nikon prylar för övrigt så tänk efter före innan du byter märke.

Jag kan rekommendera Cyberphoto, har handlat all min utrustning där och alltid varit supernöjd.

En sak som kan påverka val av tex. Pro Dealers (eller liknande upplägg) är ju kunskapskrav om varorna.

Visst, du kanske vet vad du vill beställa. Men den dagen du kanske måste reklamera varan eller få hjälp med någonting kanske butiken inte har tillräcklig kunskap och då får du dålig erfarenhet av köpet.

Jag tror därför det är lite av en säkerhet av Nikon att veta att när de säljer en kamera till en person med uppenbart höga krav av användaren så skall de kunna få exceptionell service oavsett vad som händer i samband med köpet hos den butiken den säljs.

Bara en reflektion.

Intressant hur diskussionen böljat angående Nikons marknadsdiktatur och deras försök till styrning av marknaden.
Som jag skrev inledningsvis vet jag mycket väl vad jag ska ha och behöver av den anledningen inte diskutera med någon försäljare om specifikationer mm. Som att gå in på Cyberfoto eller Scandinavians hemsidor (nätet och inte via telefon) som någon nämnt vilka är helt fria från försäljare.
Många av oss som fotograferar vet att våra kameror har mycket finesser och att instruktionsboken är en flitigt läst nattlektyr innan sömnen tar ut sin rätt. Nikon har sin skolverksamhet som ingår vid köp av alla deras systemkameror vilken också är till stor hjälp. Till och med min lokale fotohandlare är en kunskapskälla att vända sig till trots att han inte duger som återförsäljare.
Jag förstår av den anledningen inte riktigt hur en del tänker då man ser ett fåtal butiker som enda räddningen om man kommer fel ut i användandet av sin utrustning.
Personligen (nu talar jag bara för mig själv) behöver jag ingen att prata med utan söker lösningarna på mina användarmässiga kameraproblem via just instruktionsboken eller på nätet. Eller går en fotokurs...
Att Elgiganten har kostnadsfri avbetalning upp till 60 månader är bara att tacksamt ta emot och jag tror att Nikon skulle få sålt någon D800e ytterligare via denna kanal. Förstår inte några av reaktionerna på just detta sätt att finansiera ett köp oavsett vad det skulle kunna gälla. Alla köp måsta betalas och har man ingått en avbetalningsplan är det väl bara att sköta den och då händer inget annat än att varan blir ens egen till slut. Kan inte förstå att det skulle komma upp som ett argument till stöd för Nikons marknadsdiktatur.
Jag har haft Nikon som mitt kameramärke sedan 1986 och trivts bra med det. Många vackra och uttrycksfulla bilder ha vi skapat tillsammans till glädje för både mig själv och min omgivning. Tyvärr verkar det som om våra vägar skiljs då jag inte delar Nikons marknadsdiktatur och elitistiska syn på hur marknaden ska styras.

Synd att allt handlar om vad handlarna kan och inte marknadsstyrningen och prispress uppåt.
Det måste väl finnas ett egenansvar från den som betalar en massa för till exempel en kamera.

Begreppet "egenansvar" är det bara en ytterst, ytterst liten andel kunder som ens kan stava till - än mindre förstå.

Att företag som säljer avancerad teknisk utrustning förbehåller vissa delar av sitt sortiment för vissa återförsäljare där de vet att personalen är kompetent nog att sköta sälj och eftervården av kunden är inget ovanligt, det har tvärtom varit standard ända sedan 50-talet. Jag är tvärtom förvånad över att kameramarknaden inte gjort denna uppdelning förrän nu. Inom video har det varit så sedan 40-talet.

Kostnaderna för "fel" eftervård av en kund som köpt något riktigt avancerat kan ofta överstiga vinstmarginalen man höll från början mångfalt. Det påverkar också ett företags image i en mycket allvarlig och negativ riktning - det finns ingen som gnäller så mycket som en inkompetent och missnöjd kund. Hans/hennes gnällande överröstar lätt 100 nöjda kunders lovord i media/web.

Kostnaderna för "fel" eftervård av en kund som köpt något riktigt avancerat kan ofta överstiga vinstmarginalen man höll från början mångfalt. Det påverkar också ett företags image i en mycket allvarlig och negativ riktning - det finns ingen som gnäller så mycket som en inkompetent och missnöjd kund. Hans/hennes gnällande överröstar lätt 100 nöjda kunders lovord i media/web.

Detta är tyvärr fotosidan.se ett bra exempel på.

Begreppet "egenansvar" är det bara en ytterst, ytterst liten andel kunder som ens kan stava till - än mindre förstå.

Att företag som säljer avancerad teknisk utrustning förbehåller vissa delar av sitt sortiment för vissa återförsäljare där de vet att personalen är kompetent nog att sköta sälj och eftervården av kunden är inget ovanligt, det har tvärtom varit standard ända sedan 50-talet. Jag är tvärtom förvånad över att kameramarknaden inte gjort denna uppdelning förrän nu. Inom video har det varit så sedan 40-talet.

Precis. Det är lätt att säga att man vet vad man håller på med som slutköpare men det finns alltid massor med folk som köper saker som de behöver hjälp med. Det är något man får räkna med när man jobbar i butik och därför bör kunna så mkt som möjligt om det man säljer.

Tycker inte det är det minsta konstigt att Nikon gör på det viset därför. Jag har dessutom en känsla av att rena fotobutiker har bättre koll på vad de säljer även på vanlig fotoutrustning än säg... Elgiganten eller MM. Rent generellt alltså.

Elgiganten har Canon 5D mk3 i sitt sortiment vilket ligger i klass med D800e

....men du hittar inte 1D på elgiganten av samma anledningar som du inte hittar D800e där. Så, Canon sysslar med samma typ av marknadssegmentering.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att Elgiganten skaffar Pro-dealer status. MediaMarkt har det ju på några av sina varuhus.

OT: En av mina professorer sa alltid "there is no such thing as a free lunch" när sådana här diskussioner dök upp. Det är inte Frälsningsarmén som lånar ut pengarna du köper en kamera för, det är ett vinstdrivande bolag och någonstans skall de tjäna pengar.

QUOTE]

Valet är alltid fritt, betala kontant eller dela upp betalningen på några månader eller år!
Många "prylar" skulle aldrig kunna gå att sälja lika mycket av, - om inte avbetalnings möjligheten fanns!

Den fanns redan i början av 1900-talet, när Ford sålde sina T Fordar till den stora massan av intresserade bilister, alltså ingen nyhet!

Tror knappast Ford sålde sina T Fordar i någon SuperMarket, utan hos detaljister som visste vad de talade om, för att kunderna skulle få rätt information och inget dösnack, alltså ingen nyhet!

Detsamma gäller även idag, år 2013, Nikon och andra kameratillverkare väljer i första hand kunniga detaljister för dyra ”prylar”, ofta pro-utrustning, alltså ingen nyhet!

Har man andra önskemål, än att få kunnig info, rakt över disk, finns sedan länge Internet, - så var är problemet?

OT: En av mina professorer sa alltid "there is no such thing as a free lunch" när sådana här diskussioner dök upp. Det är inte Frälsningsarmén som lånar ut pengarna du köper en kamera för, det är ett vinstdrivande bolag och någonstans skall de tjäna pengar.

De flesta ränte/avgiftsfria kampanjer bygger på att finansbolaget får en kickback på alla omsatta krediter från säljaren, samt att de såklart ligger på utbetalningarna nån bankdag eller två och kammar hem räntan.

Jag tillhör de som kör en lite udda variant när jag köper dyrare saker, jag brukar spara ihop pengarna för det jag vill köpa, och därefter köper jag det på någon nollavgiftskampanj.

Om jag skulle råka på svårigheter i livet kan jag lösa dem rakt av. Om livet snurrar på som vanligt så ger dessa pengar mig några kronor ränta på sparkontot.

Dock, jag erkänner att när krediten är slutbetalad så har jag en tendens att göra jävligt onödiga saker för de pengar som legat "vikta" :)

Detta är tyvärr fotosidan.se ett bra exempel på.

Men det är iofs inte så konstigt heller för det är inte ofta folk skriver när de är jättenöjda bortsett från kommentarsraden i produktrecensionerna. Jag öppnade precis i dagarne en tråd där jag beskriver min uppskattning över Mediamarkts service. Har mig veterligen inte fått ett enda svar på det. Antar att det på något sätt hänger ihop med den mänskliga naturen, fast det har ju iofs funnits trådar om Lasses Kameraservice med många positiva inlägg.

Jag har länge planerat att köpa en Nikon D800e och fick nu möjlighet att kombinera detta med ett inköp på Elgiganten. Möjligheten att köpa den efterlängtade kameran är så klart baserat på finansiering då det är annat än bara kameran som står på listan.

Elgiganten har inte D800e i sitt sortiment men jag ringde och bad dem ta hem en kamera till mig. Man föreslog den "vanliga" D800 men jag talade om att det var just 800e jag ville ha. Några timmar senare ringde man upp mig och talade om att Elgiganten inte accepteras som försäljare av det sortiment Nikon klassar som Proffsfoto...

Jag ringde upp Nikon Sverige och frågade vad detta var för sorts upplägg man har. För mig som bor utanför Karlstad är det perfekt att slippa åka till Stockholm eller annan storstad för att kunna handla över disk.
I diskussionen nämndes till exempel garantiärenden där man från Nikon menade på att jag skulle behöva lämna in över disk vilket är märkligt när man i andra fall kan skicka in direkt!
En stockholmsresa till alltså...

Vad som framkon i diskussionen var att man inte låter exempelvis Elgiganten eller ens min lokale fotohandlare då man vill hålla priset uppe på det professionella sortimentet vilket jag tolkar som marknadsdiktatur.

Elgiganten har Canon 5D mk3 i sitt sortiment vilket ligger i klass med D800e och det får väl bli en Canon i stället. Jag har haft Nikon i ca 25 år och tyckt det varit "mitt märke" men tvingas av den diktatoriska linje man på Nikon byta helt ofrivilligt.

Hmm, D800E är inte mer professionell än D800, bara filtret som är borttaget,..... konstigt resonemang, båda kamerorna är samma proffsegiment.

Hmm, D800E är inte mer professionell än D800, bara filtret som är borttaget,..... konstigt resonemang, båda kamerorna är samma proffsegiment.
Nikon anser att E-modellen ställer högre krav på användaren än standardmodellen och ställer därför högre krav på försäljaren, är det så konstigt?

Och jo, E-modellen är "mer professionell" då konstruktionen ökar risken för moiré i vissa motiv. Eftersom Nikon inte vill ta skit för att en dåligt påläst fotohandlare säljer en D800E till en likaledes dåligt påläst kund så ställer man vissa krav på butiken för att slippa försäljningsargument som "den är ju dyrare, alltså är den bättre" när den i själva verket kan få mer problem än standardmodellen med vissa motiv. Är man medveten om dessa fallgropar kan man i vissa fall få en gnutta fördel av det svagare AA-filtret men långt ifrån jämt.

Jag hoppas för övrigt att Jonny nu byter märke, det skall bli intressant att se vilken modell han väljer som matchar D800E och dessutom går att köpa på Elgiganten.

De som är spekulanter på en D800E och inte begriper ovanstående borde vara rätt få. Mest skit får Nikon av helt andra orsaker som inte rör det här ämnet.

Varför klagar du inte på Elgiganten som inte har ansträngt sig om att skaffa rätt kompetens för att få sälja kamerorna? Om det inte finns någon mer pro-dealer i Karlstad borde det ju finnas en marknad.

Angående att folk skulle ta reda på saker själva vet jag inte om jag håller med. Visst är tanken god, men det räcker ju med att man inte förstår engelska för att 90 % av informationen ska bli omöjlig att komma åt och hittar man inte FS eller vill gå med i något annat forum försvinner 90 % till skulle jag tro. Att prata med Nikon och bli serverad deras politiskt korrekta företagspolicy om vem som ska ha vad lär hjälpa ännu mindre.

Vet du att du ska ha en E, beställ den online. Vet du inte, prata med någon som verkligen vet och det kommer mycket sällan att vara MM, Elgiganten eller liknande.

Men lite ärklig gränsdragning är det ändå, tycker jag. Om man så att säga valt att stanna vid segmentet D7000, möligen D600 hade det vait lättare att förstå. Men från att sälja D800 till att vägra sälja en D800 E känns ju märkligt. Borde inte Nikon möta kunden i det här specifika ärendet och sen förklara för Elgigantens personal att de fortsättningsvis skall hänvis dylika kunder till andra återförsäljare. Så skulle nog jag tänkt utifrån kundpolicy och goodwill.

Jo, det hade nog inte varit fel att dra gränsen vid D7000 eller D600 istället. Men å andra sidan, kan man hantera en D7000 finns det ju inte direkt några skillnader på att hantera en D800 medan det kommer en del nya överraskningar med E som man inte automatiskt begriper sig på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar