Annons

nikons 35 mm eller 50 mm till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med 50mm får du ett bättre perspektiv för porträtt, dock kan det bli tajt för helkroppsbild inomhus om du har väldigt lite utrymme.

(rent kvalitetsmässigt kan jag inte svara på)

Jag kan säga att 35an känns lite väl närgånget för halvporträtt (detta är min erfarenhet).. Därför lägger jag min röst på 50an :)

Kan ju köpa den äldre 50an. En sån beggagnad kostar inte mer än 800.

Jag skulle föredra 50 över 35.

Jag är en nybörjare i sammanhanget, men bör man inte ta hänsyn till sensorstorleken vid val av normalobjektiv? Måste man inte ta ett par steg bakåt med en mindre sensor jämfört med en FF? Då en 35mm motsvarar ca 52mm (för nikon).

Jag kör iof med ett canon system och funderar på deras 50/1.4a, men är orolig att det blir lite för "närgånget", speciellt inomhus.

Ursäkta om jag inkräktar på din tråd men upplever inte fotografer att man kommer "för nära" med en 50mm till en APS sensor? Speciellt inomhus vid familjemiddagar etc.

Jag är en nybörjare i sammanhanget, men bör man inte ta hänsyn till sensorstorleken vid val av normalobjektiv? Måste man inte ta ett par steg bakåt med en mindre sensor jämfört med en FF? Då en 35mm motsvarar ca 52mm (för nikon).

Jag kör iof med ett canon system och funderar på deras 50/1.4a, men är orolig att det blir lite för "närgånget", speciellt inomhus.

Ursäkta om jag inkräktar på din tråd men upplever inte fotografer att man kommer "för nära" med en 50mm till en APS sensor? Speciellt inomhus vid familjemiddagar etc.

du blir ju mera närgången med en 35:a

Det beror på som sagt på hur man ska använda objektivet. Ska man ta foton på familjemiddagar så är 50mm klart för långt, om man nu inte bor i ett slott?
Då skulle jag föredra 35mm men hellre ett 24.

Fast frågan i trådan var vilket som är ett bättre porträtt objektiv och då tror jag att dem flesta kan hålla med om att lite längre brännvid ger behagligare porträtt bilder.