Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikonreklam - Jens Assur
- Trådstartare red-top
- Start datum
Jimpawa
Aktiv medlem
Joi skrev:
konstigt att han har altid 400 ISO, kunde använda auto ISO som många ville ha ellar manuelt ändra som är jobbigt för vissa.
Han är väl van att jobba med film? därav tror jag att han av bekvämlighets skäl använder iso 400.
Maverick
Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Fredrik Johansson (Maverick) skrev:[/i]
Dock ställer jag lite frågande till exponeringsdatat. På alla bilderna står det flerfältsmätning och jag får fan inte så där fint exponerade bilder mha den.
Men hallå det är ju en Nikon!
"Tyvärr" är det sånt man får "vänja" sig med när man fotar med Nikon))
Hälsningar
Adam
Jag fick inte så fina exponeringar med Canon heller så vet jag inte om du har nån poäng över huvud taget.
/Maverick
ulltand
Aktiv medlem
Bilderna är tagna med ett objektiv som kostar straxt över femton tusen (17-35mm F/2.8 D).
Eftersom jag gillar färgerna i bilderna så är jag lite nyfiken på hur mycket just objektivet påverkar bildkvaliteten. Skulle färgerna bli lika bra med ett AF 18-35/3,5-4,5D, och hur skulle det bli med kitobjektivet?
Vad jag vill ha fram är alltså hur mycket objektivet påverkar färgerna i bilden.
PS På "Optimera bild" skriver han "egen". Är det efterbehandling i datorn som menas? Hur mycket av kvaliteten kan ligga där?
Eftersom jag gillar färgerna i bilderna så är jag lite nyfiken på hur mycket just objektivet påverkar bildkvaliteten. Skulle färgerna bli lika bra med ett AF 18-35/3,5-4,5D, och hur skulle det bli med kitobjektivet?
Vad jag vill ha fram är alltså hur mycket objektivet påverkar färgerna i bilden.
PS På "Optimera bild" skriver han "egen". Är det efterbehandling i datorn som menas? Hur mycket av kvaliteten kan ligga där?
Maverick
Aktiv medlem
Nu har jag ännu inte haft tillfälle att köra så mycket fingluggar. Men den erfarenhet jag har är att det gör större skillnad än jag innan hade kunna tro. I avseende på skärpa, kontrast och färgåtergivning. Gissar att ljuset kanske studsar runt och korsar mer än vad man tror i en enklare glugg.
Fast om det i det här fallet gör hela skillnaden vet jag inte.
Mvh
Maverick
Fast om det i det här fallet gör hela skillnaden vet jag inte.
Mvh
Maverick
Goran
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Bilderna är tagna med ett objektiv som kostar straxt över femton tusen (17-35mm F/2.8 D).
det e nog lite lurigt att bedöma färgerna på webben, men visst ser bilderna schysta ut,
Fördelen med 17-35/2,8 är ju att den är gjord för fullformat (men även digitalanpassad, den släpptes i samband med D1 har jag för mig), så kantskärpan borde vara rätt bra på en DX kamera som D200.
"optimera bild" är bara egna inställningar i kameran av kontrast, skärpa, mättnad etc
Goran
Aktiv medlem
jag gillar Assurs bilder,
blev lite överraskad när jag såg att han körde digitalt, han verkar ju ha varit en inbiten analogförespråkare,
Att "sälja" sig till Nikon ser jag inget fel i alls, han gör ändå sin grej helt och hållet, fotomässigt, inte många förunnat att kunna jobba på det sättet.
---
att han kör ISO400 rakt av e nog bara för att få lite mer "analogt korn" i bilderna..
=)
trodde det skulle komma fler bilder? men det kanske blir ett nytt tema från annan plats på jorden..
blev lite överraskad när jag såg att han körde digitalt, han verkar ju ha varit en inbiten analogförespråkare,
Att "sälja" sig till Nikon ser jag inget fel i alls, han gör ändå sin grej helt och hållet, fotomässigt, inte många förunnat att kunna jobba på det sättet.
---
att han kör ISO400 rakt av e nog bara för att få lite mer "analogt korn" i bilderna..
=)
trodde det skulle komma fler bilder? men det kanske blir ett nytt tema från annan plats på jorden..
stooss
Aktiv medlem
En fundering angående Assurs bilder: varför kör han genomgående på färgläge III? Alltså sRGB fast med mer mättade och livliga färger. Detta rekommenderas inte till hudtoner och om man vill efterbehandla så kör man väl helst AdobeRGB?
Läge III kör ju inte ens Ken Rockwell med på porträtt... Någon bra förklaring?
Läge III kör ju inte ens Ken Rockwell med på porträtt... Någon bra förklaring?
Lorryquai
Aktiv medlem
Stör mig lite på att Nikon skriver att Jens har D200,D70 och D50 i väskan.
Har han använt dom 2 sistnämnda? Nope, endast D200 har fått jobba i brasillien.
Kommer han resa till usa med D70 nu och sen till Canada med D50, eller vad?
Fattar inte riktigt. Vad är meningen med att nämna att han har 2st till kameror som han ens ej använder?
//Lorryquai
Har han använt dom 2 sistnämnda? Nope, endast D200 har fått jobba i brasillien.
Kommer han resa till usa med D70 nu och sen till Canada med D50, eller vad?
Fattar inte riktigt. Vad är meningen med att nämna att han har 2st till kameror som han ens ej använder?
//Lorryquai