Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

augustrc

Ny medlem
Jag har problem med min Nikon D5000: det star att motivet 'a'r f'o'r m'o'rkt 'a'ven fast jag har lang slutartid (1/20) och h'o'g ISO och det 'a'r vanligt ljus inomhus dvs gl'o'dlampor. Kan det vara nagon inst'a'llning?

Tacksam f'o'r svar
/ august

ps, jag skriver "sah'a'r" f'o'r att jag 'a'r i Indien pa semester f'o'r tillf'a'llet.

(Du borde nog lagt detta i Nikonforumet; alla läser inte fritt forum.)

Prova att ställa kameran på P och se vad den själv föreslår. Ställ upp ISO rejält (1600) eller låt kameran välja även den (auto ISO). Har du ett stativ (eller något liknande) med dig? Annars kan du få skakningsoskärpa.vid så långa tider.

Per.

Du skriver inte vilken bländare du använder när du får de värdena.

Som sagt, testa P-läget så får du se vad kameran tycker!

ofta ser jag folk som blandar ihop siffrorna på bländaren och tror att en stor öppning är ett högt nummer och det är lite förvirande du ska ha en liten "siffra" på bländaren testa 3,5 om du kan gå lägre gör det.

Jag antar att du har hittat orsaken till varför många vill ha objektiv med hög ljusstyrka.... ;-) Tyvärr så blir det svårt att få till bra inomhusbilder då det skymmer om du endast har ett kitobjektiv till hands.

Prova skruva upp iso så högt det går (åtminstone till 3200) och ta lite bilder i P-läget. Se vilka slutartider kameran föreslår. Då ser du om din valda slutartid på 1/20s är tillräckligt lång för att fånga upp tillräckligt ljus.

Blir resultatet för dåligt rekommenderar jag att du skaffar en Nikkor 35/1,8. Det är det enda riktigt ljusstarka objektivet för en förhållandevis liten peng som du kan fästa på din D5000 och få autofokus med. Dessutom är det riktigt skarpt och bra, och ger möjlighet till kort och fint skärpedjup. Ljusstyrkan är alltid minst 4ggr bättre än på vilket kitobjektiv som helst, vilket betyder att du klarar dig med antingen 4ggr kortare slutartid, 2 steg lägre isotal eller en kombination av dessa.

PS. Lämna bort apostroferna när du skriver, det gör det svårt att läsa vad du skriver. Använd hellre a och o istället för å,ä och ö, alla förstår nog vad du menar för det... :) DS.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto