Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, är på gång att köpa ett Nikon objektiv. Har hittat följande på B&H i USA:

Nikon Zoom Super Wide Angle AF 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor Autofocus

Det jag undrar nu är om detta är exakt detsamma som det nedan (och som också finns på Fotosidan:produkter):

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 f2.8 ED IF

Det som skiljer sig mellan dessa 2 benämningar är bokstaven "G". Vad står detta "G" för och, som sagt, är det samma objektiv?

/Christopher

G står för att objektivet saknar bländarring och att man ställer bländaren från kameran (oftast med inmatningsratten).

Det skall vara samma optik. Jag har endast sett att Nikon har en variant av 17-55mm f/2.8 DX. Verkar inte vettigt att ha två olika varianter av samma glugg till DX-formatet.

Goatboy skrev:
G står för att objektivet saknar bländarring och att man ställer bländaren från kameran (oftast med inmatningsratten).

Det skall vara samma optik. Jag har endast sett att Nikon har en variant av 17-55mm f/2.8 DX. Verkar inte vettigt att ha två olika varianter av samma glugg till DX-formatet.

Stämmer. Det finns endast en version av den gluggen.

Fast det är ju å andra sidan en väldigt bra glugg! =)

Min favorit tillsammans med D200:an! Ett bra köp med andra ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar