Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

litenmalin

Avslutat medlemskap
Ska få ett objektiv till min NIkon D80 i julklapp, men vet inte vad som är bäst och/eller billigast? Finns det ngt bättre än detta i samma priskategori, eller rent av ett billigare av annat märke som duger lika bra?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA
Jag har ett 18-135mm objektiv i dag som jag använder till allt. Jag vill komma upp mig lite, så att jag kan fota mer i naturen, typ rådjur etc. Då blir det ju lite avstånd. Sedan vill jag ta skarpare bilder på motorcross tävlingar även när ljusförhållandena inte är så bra. Är jag då på rätt väg om jag väljer ett dylikt objektiv som jag länkat till?

Senast ändrad:
Nikon objektiv

Hej Malin
Ett 70-300 med VR är bra. Jag har testat Nikons och den är bra. Tamron och Sigma är nog lika bra som Nikons objektiv, men jag tycker att Nikons objektiv fungerar bäst på en Nikon kamera. Det kan vara en smaksak.

Om du är nybörjare så tycker jag att du skall köpa ett begagnat objektiv. Det kanske inte enbart är djur du skall fota när du fått lite erfarenhet. Ett vidvinkelobjektiv är bra i naturen för att få ett grepp om helheten.

Och sen till sist köp ett stativ. Du kommer att se skillnaden i jämförelse med att fota på fri hand. Det kan bli fina bilder utan stativ m,en med stativ kan du ta det mer lugnt och fundera på vinklar, fixa kamerainställningar, och inte riskera rörelseoskärpa. Givetvis blir det svårt med djur som "ränner omkring" men om du har tålamod så kanske de står där....

Hls
Erik

Nikon Objektiv

Hej Igen
Nu ser jag ett Nikon 70-300 i en annons på köp och sälj. Kolla om det är ok. Om det är så kanske du får råd att köpa ett vidvinkel objketiv också.
Hls
Erik

Eftersom det ingick i kravspecen, så kan väl nämnas att varken stativ, VR eller ett 70-300 som har i princip samma bländarintervall som ditt 18-135 kommer att hjälpa dig ta skarpa bilder av snabba motorfordon i dåligt ljus.

För detta behöver du något helt annat - endera ett objektiv med fast brännvidd (har aldrig fotat motorcross, men allt mellan 85 och 200 mm kan väl tänkas funka) och stor bländaröppning (f/1.8 eller däromkring) eller ett relativt dyrt telezoom med nästan lika stor öppning (f/2.8).

Nikon Objektiv

Du, Smilfinken.
Nu börjar jag föstå varför du kallar dig själv för "smilfinken" Du kan väl ha lite mer konkreta kommentarer.
Vem hjälper du med ditt "snack"

Jag har ett, AF-S 70-300 VR. och kan inget annat än rekomendera det, det levererar mycket bra.
Har även ett, AF-S 70-200 2,8 VR som naturligtvis presterar bättre, men bild prestandan är inte på långa vägar så stor som pris skillnaden.....

Lycka till med ditt val..

ps: kan tillägga att vr'n är bättre på 70-300.. ;)

Tack!

Tack snälla ALLA för era kommentarer, tips och råd och även ett litet skratt ;) (classiceh)
Det blir ett Nikon 70-300 för det verkar som att jag kommer bli nöjd med det och att det är värt varenda krona. Stativ har jag redan, så nu kan jag nog höja nivån lite på mitt fotograferande i alla fall.
TACK ska ni ha för era generösa ord.
Ha en trevlig helg!
/Malin

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar