Annons

Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Måste troligtvis skaffa mej en ny kamera då min D 80 badade igår :-(
Har pratat m försäkringsbolaget och dom jag lämnade in kameran hos.
Kanske kommer det bli en ny då dom tydligen inte gärna lagar vattenskadade kamror enl dom.
Min D 80 var 3 år gammal.
Har trivts kanon med den.

Jag fotar gärna vatten så det blir "Slime" bilder, jag fotar mkt gärna Maccro, jag är ute i skogen och fotar min familj när dom åker enduro.

Vill fortfarande ha Nikon då jag har objektiv till en sådan kamera.
och jag fotar rätt så mkt, ett stort intresse jag har så prisklassen kan röra sej lite uppåt, kanske inte värsta sorten.
Men det verkar ju finnas en del kamror.
Så tips tages mkt gärna emot på vad ni skulle välja, nu när man kanske måste göra det.

/marie
 
D300s hade jag valt, har själv en D80 som börjar ge efter, möjligtvis D90 men D300:an är ju lite mer tålig och lite snabbare, bra att ha när man fotar enduro.
 
Så det är en Ny Nikon på G? - Bara rykten
Spännande när kommer den då? - Ingen vet, ryktena talar om september
Kan man läsa om den ngnstans? - www.nikonrumors.com

Hur mycket pengar får du av försäkringsbolaget? En tre år gammal kamera har inte mycket restvärde för dem, dra sedan av självrisken så är det ännu mindre kvar. Frågan blir då hur mycket du är beredd att skjuta till själv?

Och en ev D95 eller vad den nu kan tänkas heta som möjligen presenteras i september kommer inte att finnas i butik förrän framåt julrushen. Kan/vill du vänta så länge?
 
Så det är en Ny Nikon på G? - Bara rykten
Spännande när kommer den då? - Ingen vet, ryktena talar om september
Kan man läsa om den ngnstans? - www.nikonrumors.com

Hur mycket pengar får du av försäkringsbolaget? En tre år gammal kamera har inte mycket restvärde för dem, dra sedan av självrisken så är det ännu mindre kvar. Frågan blir då hur mycket du är beredd att skjuta till själv?

Och en ev D95 eller vad den nu kan tänkas heta som möjligen presenteras i september kommer inte att finnas i butik förrän framåt julrushen. Kan/vill du vänta så länge?

Visst förstår jag att jag inte kommer få ut massa pengar för kameran, och att det kommer kosta mej pengar.
Ett dyrt nöje man har!
Och tror inte jag vill vänta ända tills Jul inte.
Men får surfa runt lite och läsa på alla sorter som finns.
Tack!

/marie
 
Äger själv en d80 och bytte för ett tag sedan till en beggad d300.
Skillnaden är stor. Bättre bygg/Bildkvalite.
 
Det finns ju inte så förfärligt många kameror att välja mellan; någon djungel skulle jag inte kalla det för:

- en beg D80
- D90
- vänta på efterförljaren till D90 som ingen vet när den kommer
- beg D200
- D300(s)
- D700

Var du nöjd med din D80 skulle jag rekommendera dess moderna syster, D90. Samma storlek, men bättre på en massa punkter, varav de viktigaste nog är skärmen och bildkvalitet.

D200/300 ger du ett stabilare hus, D700 ger dig fullformat.

Per.

PS. Att vänta på "nästa kamera" är ingen bra idé i den här brnachen, det finns alltid en ny kamera bakom hörnet.. DS
 
Och en ev D95 eller vad den nu kan tänkas heta som möjligen presenteras i september kommer inte att finnas i butik förrän framåt julrushen. Kan/vill du vänta så länge?

Så lång tid borde det inte ta, D90 visades i slutet på augusti och fanns i svenska butiker i slutet på september. Det är dock långt till september om man är utan kamera nu.
 
PS. Att vänta på "nästa kamera" är ingen bra idé i den här brnachen, det finns alltid en ny kamera bakom hörnet.. DS

Satan vad trött jag är på folk som säger sådär. Alltså, en uppföljare till D90 kommer i september, o sen kommer uppföljaren till den om ~2 år. Är det verkligen "det finns alltid en ny kamera bakom hörnet" för dig?
 
Det finns ju ett hörn, som lär vara väldigt nära. Och då lär nästa hörn ligga betydligt längre bort. Och vad jag förstått, så vankas det minst, två nya modeller.
Så, att inte vänta en liten stund nu, är nog "dumt"..... Tycker jag....
Sedan får man ju inte svära, för då blir man svart om munnen...... ;-)
 
Jag skulle säga D90. Har jobbat med både D80 och D90, och de är så lika som två kameror kan vara. Eller vänta på D95 (om den nu kommer i höst), men det är ju trist att inte ha någon kamera medan man väntar.
 
Samtidigt, vad kommer en efterföljare till D90 ha som du inte kan leva utan? Kan man tänka sig att D90 reas ut om en ersättare kommer? Känns som D90 har allt man kan önska sig i det segmentet.

D700 är ju något helt annat. Där kanske inte dina DX-objektiv är tillräckligt bra, och huset kostar över 20 000. Klarar du dig utan videofunktion är en begagnad D300 ett alternativ.
 
D90 är ju nästan lika som D80

Eller lika och lika , de e väl rätt likt varann då x)

Så ja skulle nog satsat på en D300 om ja var du ;)
 
D90 är ju nästan lika som D80

Eller lika och lika , de e väl rätt likt varann då x)

Så ja skulle nog satsat på en D300 om ja var du ;)

Det finns en poäng. Jag är själv av åsikten att när man byter, ska det vara en uppgradering som märks. Nu är du visserligen helt utan kamera, och var du nöjd med D80 blir du säkert det med D90 också. D300 ger dig ett lite större robustare hus. Jag tror valet bör stå mellan dessa två, eller efterföljaren till D90 (D95?).
 
Det finns en poäng. Jag är själv av åsikten att när man byter, ska det vara en uppgradering som märks. Nu är du visserligen helt utan kamera, och var du nöjd med D80 blir du säkert det med D90 också. D300 ger dig ett lite större robustare hus. Jag tror valet bör stå mellan dessa två, eller efterföljaren till D90 (D95?).

Eh ja har ingen av dom där kamerorna :O
 
Jag har en D80 och skaffade en till som blev en D300 och det är en bra skillnad på dem.
Jag fotar lite cross och en hel del fotboll, och med de snabbare serietagningarna i 300 så har jag fått mer bilder som kan användas, sedan så är ju AF bra mycket snabbare.
Nu när jag har med D80 så känns den som sirap.
Och jag har stått i hellregn och tappat kameran ifrån dryga metern upp, rakt ner i golvet med 300:an nema problema ( har väl haft tur kanske)

Så en vädertätad borde passa dig då du är ute och fotar en del.


Såg att du var på Extrem enduron du med :)
Rolig tävling som jag ska åka till nästa år också.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.