Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonfattning - bu eller bä?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är visst jag som har rökt något konstigt. Det sista utsnittet är inte alls från hörnet, utan från övre kanten, en bit åt vänster. Bilden är alltså inte beskuren. Hörnskärpan är dock ungefär lika bra/dålig som utsnittet ifråga.

Var rädd om den gluggen,den är ju underbar!!

Rökt? Du har inte förvillat dej in i nån kohage då, i dessa svamptider?

Var rädd om den gluggen,den är ju underbar!!
Ja, men den är verkligen "lynnig". Så fort det är för mycket ljus i motivet så blir det en helsikes dimma och annat elände. Denna glugg gör sig bäst för "mjuka" motiv har jag märkt, men då presterar den också mycket bra. Den starka gultoningen kan både störa och tillföra, beroende på humör och vad det är man fotar.
Nu har du väl beställt Sigman va? Annars tänkte jag att du kunde få köpa den om jag köper Nikons nya 50:a. Men tills vidare ligger den tryggt här hemma:) Jag lovar att höra av mig om det blir aktuellt i alla fall.

Hur som helst; det jag ville visa är att Nikons F-bajonett funkar utmärkt för ljusstyrkor på f/1,2, vilket en del felaktigt påstått är "omöjligt". Inte blir det så värst farlig vinjettering heller, även om den är ganska påtaglig. Jag är säker på att man skulle kunna göra ett modernt objektiv med ljusstyrka f/1,2 som gav bra prestanda för denna bajonett, även om det säkert skulle bli lite bökigare än för EF-bajonetten, till exempel.

Ja, men den är verkligen "lynnig". Så fort det är för mycket ljus i motivet så blir det en helsikes dimma och annat elände. Denna glugg gör sig bäst för "mjuka" motiv har jag märkt, men då presterar den också mycket bra. Den starka gultoningen kan både störa och tillföra, beroende på humör och vad det är man fotar.
Nu har du väl beställt Sigman va? Annars tänkte jag att du kunde få köpa den om jag köper Nikons nya 50:a. Men tills vidare ligger den tryggt här hemma:) Jag lovar att höra av mig om det blir aktuellt i alla fall.

Hur som helst; det jag ville visa är att Nikons F-bajonett funkar utmärkt för ljusstyrkor på f/1,2, vilket en del felaktigt påstått är "omöjligt". Inte blir det så värst farlig vinjettering heller, även om den är ganska påtaglig. Jag är säker på att man skulle kunna göra ett modernt objektiv med ljusstyrka f/1,2 som gav bra prestanda för denna bajonett, även om det säkert skulle bli lite bökigare än för EF-bajonetten, till exempel.

Martin! - Hör gärna av dej när/om det blir aktuellt.

Och ja, tydligen finns det en hel den olika sätt/formler att bygga objektiv på. Det är bara att jämföra samma bränvidd och olika tillverkare. Ett bra exempel är hur Sigma har valt att bygga sin 50, med 77mm diameter! Ett annat exempel är Nikons 70-200, som ju ser ut som en lång smal korv jämfört med ex Canon´s motsvarighet.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar