Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Zoom-NIKKOR 35-70/3.3-4.5, något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Will3

Aktiv medlem
Har hittat ett gammalt Nikon Zoom-NIKKOR 35-70/3.3-4.5 här hemma i en låda och undrar vad ni andra tycker om det?, är det användbart eller är det ett dåligt objektiv, har ett 18-135 till min D80 men jag gillar kvalitekänslan i detta manuela objektiv.
 
Will3 skrev:
Har hittat ett gammalt Nikon Zoom-NIKKOR 35-70/3.3-4.5 här hemma i en låda och undrar vad ni andra tycker om det?, är det användbart eller är det ett dåligt objektiv, har ett 18-135 till min D80 men jag gillar kvalitekänslan i detta manuela objektiv.

Jag har haft det (AF-varianten) till min analoga Nikon F-501. Dessa är sålda. Prova objektivet och se om du blir nöjd annars finns många bättre alternativ i dag både ifråga om brännviddsomfång och kvalitet.

Björn Rörslätt tycker detta om objektivet

"Zoom-Nikkor 35-70 mm f/3.3-4.5
[AIS]

"A small and modest lens targeted at the lower end of the market, this zoom can be obtained at throw-away prices and is a real bargain, despite its traditional rotating front. Sharpness is surprisingly good at f/8 or so, and there is a useful close-focus setting at the long end of the zoom range. I suspect the AF version to be similar in quality, but never had the opportunity to test it.
It can be used for close-up photography the same way as the 35-70/3.5 (see below), but its smaller filter size means a 4T close-up lens is needed and the BR-5 is superfluous."

Se vidare: http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_zoom-normal.htm
 
Senast ändrad:
Re: Re: Nikon Zoom-NIKKOR 35-70/3.3-4.5, något att ha?

Teodorian skrev:
Jag har haft det till min analoga Nikon F-501. Dessa är sålda. Prova objektivet och se om du blir nöjd annars finns många bättre alternativ i dag både ifråga om brännviddsomfång och kvalitet.

Har du något att rekommendera? vill att det ska vara i aluminium och inte plast och inte kosta alltför mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.