Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKON ZOOM 35-105/3,5-4,5 Ai-S

Produkter
(logga in för att koppla)

EvelinaK

Medlem
HJÄLP - NIKON ZOOM 35-105/3,5-4,5 Ai-S

Hittade ett objektiv som jag är lite nyfiken på, men jag behöver råd och hjälp.

Saken är den att jag alltid haft Intresset för foto, jag har bara aldrig gått några kurser (alls) i det, och kan därför inte allt som jag borde kunna. Jag har haft en digital systemkamera i ca 6 månader nu, och tycker att jag vill ha ett nytt objektiv.

Det jag VILL ha, är ett objektiv som tillåter mig att zooma mer än standardobjektivet (som nu är det enda objektivet jag har till min D3000...)

Så hittade jag ett objektiv som heter NIKON ZOOM 35-105/3,5-4,5 Ai-S (kopierade ur säljannonsen)...

Vad är detta för objektiv och vad ger den mig för möjligheter?

Tackar för svar!

...och ni får gärna förklara det med väldigt enkla ord.. haha. Jag har inte full koll på allt med objektiv och fototermer ;)

Ha en bra dag!
 
Senast ändrad:
Det är ett objektiv som ska vara mycket bra enligt diverse auktoriteter på området. Dock är det helt manuellt, och med din kamera får du ingen ljusmätning eller någonting. Betala inte för mycket heller. En tusenlapp kan det nog vara värt om skicket är bra.
 
Det är ett objektiv som ska vara mycket bra enligt diverse auktoriteter på området. Dock är det helt manuellt, och med din kamera får du ingen ljusmätning eller någonting. Betala inte för mycket heller. En tusenlapp kan det nog vara värt om skicket är bra.

Ne jag har hittat det för en mycket billig peng, så det är ingen fara :D Tänkte mest kolla vad kunnigt folk har o säga om det.

Men den klarar av att zooma lite mer då? För jag har ju bara standardobjektivet, och den klarar ju inte...typ alls. Haha.
 
Hittade ett objektiv som jag är lite nyfiken på, men jag behöver råd och hjälp.

Saken är den att jag alltid haft Intresset för foto, jag har bara aldrig gått några kurser (alls) i det, och kan därför inte allt som jag borde kunna. Jag har haft en digital systemkamera i ca 6 månader nu, och tycker att jag vill ha ett nytt objektiv.

Det jag VILL ha, är ett objektiv som tillåter mig att zooma mer än standardobjektivet (som nu är det enda objektivet jag har till min D3000...)

Så hittade jag ett objektiv som heter NIKON ZOOM 35-105/3,5-4,5 Ai-S (kopierade ur säljannonsen)...

Vad är detta för objektiv och vad ger den mig för möjligheter?

Tackar för svar!

...och ni får gärna förklara det med väldigt enkla ord.. haha. Jag har inte full koll på allt med objektiv och fototermer ;)

Ha en bra dag!

Optisk kvalitén på objektiv jämförbar med dagens kitobjektiv, vilket är ju rätt bra.
Zoomen är begränsad, på din kamera motsvarar det 57-160 mm på FS.
Eftersom den är manuell och utan autofocus kommer den oftast vila i din byrålåda. Ge inte alltför många kronor för det, om du ändå köper det.
Köp något annat. Tex en ljusstark normalobjektiv, det kostar inte så mycket, och har hög kvalité.
 
Jag hade ett sånt till min Nikon FA en gång i tiden. Det är bra, helt klart, men det är rätt opraktiskt. Det finns ett makroläge som fungerar ungefär som en inbyggd variabel mellanring. Annars är närgränsen ganska kass, om jag inte minns fel.
På en D3000...nja, det blir nog mer plågsamt. En autofokuserad 28-105, eller om du har råd, en 18-105 är nog mycket bättre val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.