jpgrahn
Aktiv medlem
Min V3 verkar alltid välja bländare 5.6 eller större när jag ställer in slutartidsförval. Bländarförval har inte något problem att välja varierande tider beroende på ljuset.
Med slutartidsförval så blinkar bländarvärdet när exponeringen inte är rätt med min valda slutartid.
Fattar inte riktigt vad som är fel. Har jag missat någon inställning?
Jag vill ju att bländare 8, 11 etc ska väljas om min slutartid är för lång.
Inte som nu att det fastnar på bländare 5.6
Med ett ljusstarkt objektiv kan det väl vara OK. Bländare varierar från säg 2 till 5.6.
Men eftersom jag vill fotografera fåglar med mitt 70-300 som redan är väldigt nära 5.6 även på 70mm så blir det inte särskilt flexibelt.
I praktiken går det inte att välja en snabb slutartid. Jag kan lika gärna köra helt manuellt.
Med slutartidsförval så blinkar bländarvärdet när exponeringen inte är rätt med min valda slutartid.
Fattar inte riktigt vad som är fel. Har jag missat någon inställning?
Jag vill ju att bländare 8, 11 etc ska väljas om min slutartid är för lång.
Inte som nu att det fastnar på bländare 5.6
Med ett ljusstarkt objektiv kan det väl vara OK. Bländare varierar från säg 2 till 5.6.
Men eftersom jag vill fotografera fåglar med mitt 70-300 som redan är väldigt nära 5.6 även på 70mm så blir det inte särskilt flexibelt.
I praktiken går det inte att välja en snabb slutartid. Jag kan lika gärna köra helt manuellt.