Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V3 - varför alltid bländare 5.6 i S-mode?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Min V3 verkar alltid välja bländare 5.6 eller större när jag ställer in slutartidsförval. Bländarförval har inte något problem att välja varierande tider beroende på ljuset.
Med slutartidsförval så blinkar bländarvärdet när exponeringen inte är rätt med min valda slutartid.
Fattar inte riktigt vad som är fel. Har jag missat någon inställning?
Jag vill ju att bländare 8, 11 etc ska väljas om min slutartid är för lång.
Inte som nu att det fastnar på bländare 5.6

Med ett ljusstarkt objektiv kan det väl vara OK. Bländare varierar från säg 2 till 5.6.
Men eftersom jag vill fotografera fåglar med mitt 70-300 som redan är väldigt nära 5.6 även på 70mm så blir det inte särskilt flexibelt.
I praktiken går det inte att välja en snabb slutartid. Jag kan lika gärna köra helt manuellt.

Menar du att i starkt solsken mot ett ljust motiv trots att slutartiden slår i taket uppåt att den vägrar att blända ner? I så fall kan något vara fel.

Mer sannolikt är att du inte har snabb nog slutartid för att kameran skall prioritera att blända ner.

Nu har jag inte själv Nikon 1 kameror men jag ser inte problemet egentligen. Jag kör alltid A läge. Välj bländare. Sätt autoISO så att ISO höjs vid den slutartid du vill och då vet du att du kommer att få minst slutartid X som du valt i autoISOinställningen. Ett annat alternativ om autoISO funkar i M läget är att ställa bländare och slutartid och låta autoISO sköta exponeringen.

Använder du auto-iso? Funderar om man kan sätta ett tak där för minsta bländare som man kan med längsta tid? Jag skulle iaf prova att välja ett fast ISO som test. Har för mig att det som visas i sökaren kan bli lite underligt med auto-iso.

Hur blir bilderna, blir de rätt exponerade? Även om bländarvalet är underligt i sökaren?

Tack för svaren!
De fick mig att tänka lite ett varv till.
Kollade också mot min V1 där jag inte kunde se samma problem.
Lite mer efterforskande ledde till detta.
För seriebildstagning finns ett antal val på V3.
6, 10, 20 ,30 och 60 bilder/s.

Det första valet, 6 bilder/sekund, är det enda valet som ger bländarvärden mindre än 5.6.

Först tänkte jag det kanske var att slutaren är elektronisk med högre bildfrekvens men så verkar inte vara fallet. Inte enbart i varje fall. Min V1 kan variera bländaren även med elektronisk slutare utan problem.
Min tanke att det nog är så att om kameran bländar ner mer än till 5.6 så fungerar inte autofokus tillräckligt snabbt.
Eller så är det en fråga om tid. Ska man hinna med 10 bilder/sekund eller snabbare så finns det inte tid att blända ner mer.

Att jag börjat grubbla på det är mest för att försökt att fotografera tornseglare och svalor i allmänhet.
Dom är små och mycket snabba. Svårt att tänka mig svårare objekt för kamerans autofokus.
Lite synd att det inte går att kombinera höga bildfrekvenser med liten bländare.

Bra förslag med Auto-ISO. Som gammal fotograf har jag inte riktigt tagit till mig det tänket. Dessutom har Nikon 1 inte så flexibla inställningar för Auto-ISO.

Fint att du kom på det. Men det är fortfarande så att du kan köra de snabbare bild/s i A läge med mindre bländare vald? Lite konstigt, varför det skulle skilja.

Jag kan testa i A-läge och se om det finns något som påverkar.
Möjligen kan väl skillnaden vara att i A-läge så har jag ställt in bländaren och den varierar inte.
Men jag spekulerar.
Återkommer när jag provat.

Seriebildstagning, Läge A.
Verkar inte vilja gå längre än 1/60.
Men det är ju givet att vid seriebildstagning så blir det en konflikt mellan slutartid och bildfrekvens.
Antar man satt 1/60 som en säker gräns.

Seriebildstagning, Läge A.
Verkar inte vilja gå längre än 1/60.
Men det är ju givet att vid seriebildstagning så blir det en konflikt mellan slutartid och bildfrekvens.
Antar man satt 1/60 som en säker gräns.

Kör du i autoISO? Om nedre gräns är satt vid 1/60sek för autoISO eller autoISO är ställd för ett lågt tak på maxISO kan det bli så.

Gå ut. I Gbg är det soligt. Sätt ISO manuellt. Välj läge S då du riktar kameran mot något ljust. Sätt den på 1/250 sek t ex. Vid ISO 200 i solsken skall den välja bl 16 om den finns. Om objektivets minsta bländare är 11 får du gå till 1/500 sek (Sunny 16 rule = slutartid 1/ISO bl 16). Vid ISO 200 blir slutartiden 1/250sek. Vid ISO 400 ca 1/500 sek allt vid bl 16. Är minimalbländare 11 så blir slutartiden ett steg snabbare.

Kör du i autoISO? Om nedre gräns är satt vid 1/60sek för autoISO eller autoISO är ställd för ett lågt tak på maxISO kan det bli så.

Gå ut. I Gbg är det soligt. Sätt ISO manuellt. Välj läge S då du riktar kameran mot något ljust. Sätt den på 1/250 sek t ex. Vid ISO 200 i solsken skall den välja bl 16 om den finns. Om objektivets minsta bländare är 11 får du gå till 1/500 sek (Sunny 16 rule = slutartid 1/ISO bl 16). Vid ISO 200 blir slutartiden 1/250sek. Vid ISO 400 ca 1/500 sek allt vid bl 16. Är minimalbländare 11 så blir slutartiden ett steg snabbare.

Just det. Glömde prova det.
Med AutoISO 160-3200 så kan kameran blända ner.

Och för att testa igen på S så ställde jag in ISO 1600. Och nu kan den plötsligt blända ner till mindre bländare!

Antagligen SBS här. Men jag ser inte riktigt logiken.
Det jag gjorde nyss var att testa med AutoISO. Och sedan bytte jag tillbaka till S och 1600 ISO. Och då fungerar det.

Jag får komma ihåg detta om problemet kommer tillbaka.
Sällan har jag använt AutoISO. På V3 kan man ställa in A800, dvs 160-800. Eller A3200, dvs 160-3200.
Det som saknas är förstås A1600. 3200 försöker jag undvika pga brus. Men brusiga bilder är bättre än inga bilder så jag får väl testa lite mer.
Att köra manuellt med en tid och bländare och låta kameran sköta exponeringen med ISO är ju fiffigt. Men det går på något sätt så emot logiken som sitter i ryggmärgen. Svårt för gamla hundar...

Just det. Glömde prova det.
Med AutoISO 160-3200 så kan kameran blända ner.

Och för att testa igen på S så ställde jag in ISO 1600. Och nu kan den plötsligt blända ner till mindre bländare!

Antagligen SBS här. Men jag ser inte riktigt logiken.
Det jag gjorde nyss var att testa med AutoISO. Och sedan bytte jag tillbaka till S och 1600 ISO. Och då fungerar det.

Jag får komma ihåg detta om problemet kommer tillbaka.
Sällan har jag använt AutoISO. På V3 kan man ställa in A800, dvs 160-800. Eller A3200, dvs 160-3200.
Det som saknas är förstås A1600. 3200 försöker jag undvika pga brus. Men brusiga bilder är bättre än inga bilder så jag får väl testa lite mer.
Att köra manuellt med en tid och bländare och låta kameran sköta exponeringen med ISO är ju fiffigt. Men det går på något sätt så emot logiken som sitter i ryggmärgen. Svårt för gamla hundar...

Tänk på att 300mm på 1" sensorn motsv ca 800mm på FF/FX. Det gör att i basläge kommer kameran med 1/brännvidd först höja ISO innan slutartiden når 1/750-1/1000. Den kommer inte blända ner innan ISO höjs.

Vad som händer med A800 är att ljuset inte räcker till för att blända ner. Däremot med A800 om du går ut i starkt solsken och fotar räcker nog A800 för att kunna blända ner

Tänk på att 300mm på 1" sensorn motsv ca 800mm på FF/FX. Det gör att i basläge kommer kameran med 1/brännvidd först höja ISO innan slutartiden når 1/750-1/1000. Den kommer inte blända ner innan ISO höjs.

Vad som händer med A800 är att ljuset inte räcker till för att blända ner. Däremot med A800 om du går ut i starkt solsken och fotar räcker nog A800 för att kunna blända ner

Min ursprungliga frågeställning hade inget med AutoISO att göra.
Jag noterade att bländaren verkade fastna på 5.6 när jag ansåg att kameran borde blända ner.
Typexempel: Jag kollade att exponeringen 5.6 och 1/2000 räckte för bra exponering mot marken. ISO antagligen 800 men det är oväsentligt. När jag sedan följde fåglar i flykten och riktade kameran mot himlen så bländade inte kameran ner.

Problemet verkar löst nu men det är oklart varför det började fungera efter att jag testat med att byta till AutoISO och sedan tillbaka till fast ISO. Jag kan inte hitta något i dokumentationen om att AutoISO tar hänsyn till någon brännvidd. När jag provade olika objektiv gjorde det inte någon skillnad. Testade med både 10mm och 6,7-13.
V3 har inte så många inställningsparametrar för AutoISO.

Tack för tips om AutoISO i alla fall. Ska prova igen nästa gång jag är ute.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar