hornavan
Aktiv medlem
Jo, 4/3 m4/3 är dubbelt så bra igen och DX är tre gånger så bra och FX är sju gånger så bra. Jag undrar om det argumentet håller. Jag tvivlar inte på att man kan få mer än man behöver med den lilla 1" sensorn i många fall. Men V1 kostar ju nästan som NEX7 och har en sensor som bara är 2,5x större än en kompakt - alltså 1,6 EV bättre lågljusprestanda i teorin än en 1/1,7" sensor i en kompakt med sensor i samma generation och 3EV sämre brusprestanda än en 10MPX sensor i DX i samma generation. Sedan har ffa optiken potential att bli mindre till 1" sensorn än till m4/3 och DX i samma ljusstyrka. Man får komma ihåg att en faktor som var problem med 4/3 gentemot DX var att dess sensor som bara var ca 1,5x mindre hade svårt att konkurrera mot DX (aps-c).
Det är storleken som är det viktiga för de flesta (utom proffsen). När maximal kvalitet är önskvärd är det storformat som gäller, när storleken är viktigast (eftersom kvaliteten är tillräcklig bra) så väljer jag en annan kamera.
Jag gillar NEX 7, men inte att gluggarna är lika stora som på en större kamera. Där försvinner vitsen för mig.
Mina Panasonic-gluggar är betydligt mindre och billigare än motsvarande optik till större sensorformat.
Den totala fotoväskan har ett starkt samband med sensorstorleken. Där tror jag att Nikon1 och Pentax nya kommer att vinna stort inom en snar framtid.
Jag funderar allvarligt på att göra mig av med otidsenliga L-gluggar innan det är för sent. När jag gjorde mig av med mina mellanformatare så fick jag ut hala priset, medan de som väntade för att se hur det digitala skulle utvecklas (många var skeptiska) fick sälja för en spottstyver.
Senast ändrad: