Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon V-1
- Trådstartare Skarström
- Start datum
Anders Berlin
Aktiv medlem
Kanske är delar av den som tillverkas i Thailand?
Tror jag också...
smilfinken
Aktiv medlem
På min J1 står det iaf "Made in China"...
..och på en del "svenskt" kött står det "förpackat i Sverige".
Göran Larsson
Aktiv medlem
På en Leica M9 står det att den tillverkas i Tyskland, men det är bara de sista tillverkningsstegen som sker där. Övrigt görs i Portugal.På min J1 står det iaf "Made in China"...
Mesch
Aktiv medlem
På en Leica M9 står det att den tillverkas i Tyskland, men det är bara de sista tillverkningsstegen som sker där. Övrigt görs i Portugal.
Nerplockning i kartongen då eller ;-)
Göran Larsson
Aktiv medlem
Nej. Det finns en film på nätet som visar hur de gör justeringar och skruvar på kåpor.Nerplockning i kartongen då eller ;-)
Mesch
Aktiv medlem
Nej. Det finns en film på nätet som visar hur de gör justeringar och skruvar på kåpor.
Jo, jag tror faktiskt jag sett den.
Anders Berlin
Aktiv medlem
Har bara haft min V1a i ett par dagar och inte hunnit testa den riktigt ordentligt, men några första intryck kan jag dela med mig av (ur min personliga synvinkel):
+ Känns bra i handen, välbyggd och lite "tung" (för sin storlek).
+ Snygg. Min är vit.
+ Video. Grymt mycket lättare att filma med jämfört med min D90. AF i videoläget funkar (tillräckligt) snabbt och exponeringen är bra. Extra plus för att man kan styra exponeringen manuellt medan man filmar. Slow motion-läget (400fps) verkar grymt coolt, något jag måste testa lite mer ingående.
+ Snabb. Den klarar verkligen vad den lovar - i bra ljus. I dåligt ljus är den snabbare än en kompaktkamera men långsammare än en DSLR.
+ Portabel. Med pannkakan går den ner i jackfickan - något min D90 inte klarar av...
+ Tyst. Ja, men den elektroniska slutaren går det faktiskt att fotografera i "stealth"-läge, lite mer diskret än med en DSLR alltså...
- Reglage. Jag hade önskat möjlighet att ändra ISO med en knapp. Det finns ju en F-knapp (F som i funktion), som i kameraläget väljer mellan mekanisk och elektronisk slutare. Önskar att man hade kunnat programmera den knappens funktion och hoppas det kommer i ny Firmware.
- Auto-ISO funkar bra men varför finns det bara Auto3200, Auto800 och Auto400? Hade önskat ett Auto 1600-läge också, faktiskt! Vad som är värre är att man ser inte vad Auto-ISO väljer på skärmen, dvs man får ta bilden först, se vad det blev för ISO, och sedan justera om exponering om man behöver. På min D90 kan jag alltid se vad auto-ISO tänker välja, och jag kan justera (exempelvis) bländaröppning efter detta innan jag tar kortet. Hoppas på förbättring i firmware.
- Dyr. Ja den är lite i saftigaste laget just nu, men dom går väl ner i pris vartefter. Jag ser det dock som till hälften en mycket kompetent och kompakt kamera med möjlighet till utbytbara objektiv, till hälften en mycket kompetent videokamera. Så på ett sätt är det ju två kameror i en. Vet inte om nån av de spegellösa konkurrenterna kan filma så här bra, utan ljud från objektiv, med snabb och säker AF, med slowmotion-funktion, ta högupplösta kort under tiden man filmar, osv... ?
Hur som helst är det en spännande kamera som faktiskt inte påminner om nåt jag hållit i min hand förut.
+ Känns bra i handen, välbyggd och lite "tung" (för sin storlek).
+ Snygg. Min är vit.
+ Video. Grymt mycket lättare att filma med jämfört med min D90. AF i videoläget funkar (tillräckligt) snabbt och exponeringen är bra. Extra plus för att man kan styra exponeringen manuellt medan man filmar. Slow motion-läget (400fps) verkar grymt coolt, något jag måste testa lite mer ingående.
+ Snabb. Den klarar verkligen vad den lovar - i bra ljus. I dåligt ljus är den snabbare än en kompaktkamera men långsammare än en DSLR.
+ Portabel. Med pannkakan går den ner i jackfickan - något min D90 inte klarar av...
+ Tyst. Ja, men den elektroniska slutaren går det faktiskt att fotografera i "stealth"-läge, lite mer diskret än med en DSLR alltså...
- Reglage. Jag hade önskat möjlighet att ändra ISO med en knapp. Det finns ju en F-knapp (F som i funktion), som i kameraläget väljer mellan mekanisk och elektronisk slutare. Önskar att man hade kunnat programmera den knappens funktion och hoppas det kommer i ny Firmware.
- Auto-ISO funkar bra men varför finns det bara Auto3200, Auto800 och Auto400? Hade önskat ett Auto 1600-läge också, faktiskt! Vad som är värre är att man ser inte vad Auto-ISO väljer på skärmen, dvs man får ta bilden först, se vad det blev för ISO, och sedan justera om exponering om man behöver. På min D90 kan jag alltid se vad auto-ISO tänker välja, och jag kan justera (exempelvis) bländaröppning efter detta innan jag tar kortet. Hoppas på förbättring i firmware.
- Dyr. Ja den är lite i saftigaste laget just nu, men dom går väl ner i pris vartefter. Jag ser det dock som till hälften en mycket kompetent och kompakt kamera med möjlighet till utbytbara objektiv, till hälften en mycket kompetent videokamera. Så på ett sätt är det ju två kameror i en. Vet inte om nån av de spegellösa konkurrenterna kan filma så här bra, utan ljud från objektiv, med snabb och säker AF, med slowmotion-funktion, ta högupplösta kort under tiden man filmar, osv... ?
Hur som helst är det en spännande kamera som faktiskt inte påminner om nåt jag hållit i min hand förut.
phool
Aktiv medlem
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/0/7CMdoE7BfRE Dom verkar verkligen inte ha mycket till övers för kameran. Någon som vet vad det är för nikon modell han tar fram vid 11.04? Kanske den snyggaste kameran jag har sett. Skulle kunna tänka mig att köra helt analogt för att kameran är så grymt sexig.
Senast ändrad:
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är en Nikon SP
.
phool,
den Nikon mätsökarkamera som visas i slutet av det YouTube-klipp du länkat till är den som är allra lättast att identifiera, IMO. Det är alltså en Nikon SP. Tillverkades år 1957.
Det verkar finnas fler som tycker att den är snygg. Bl.a. Nikon själva...
Nikon tillverkade nämligen en begränsad upplaga av SP-modellen år 2005 (enligt uppgift 2.500 st). Bilden på videofilmen är ju suddig så det är inte så lätt att fingranska den, men det är tämligen säkert den ursprungliga modellen från år 1957. Objektivet är det "kitobjektiv" som medföljde då. 2005 års retro SP-modell levererades med ett annat.
När det gäller vad som är vackert så är ju smaken som bekant som baken - delad.
Ifall jag skulle dela ut skönhetspris så finns det ett flertal andra kameror som jag skulle välja före Nikon SP. Men det är nog bäst att jag slutar nu - annars blir väl mitt inlägg väl mycket Off-Topic är jag rädd...
.
.
phool,
den Nikon mätsökarkamera som visas i slutet av det YouTube-klipp du länkat till är den som är allra lättast att identifiera, IMO. Det är alltså en Nikon SP. Tillverkades år 1957.
Nikon tillverkade nämligen en begränsad upplaga av SP-modellen år 2005 (enligt uppgift 2.500 st). Bilden på videofilmen är ju suddig så det är inte så lätt att fingranska den, men det är tämligen säkert den ursprungliga modellen från år 1957. Objektivet är det "kitobjektiv" som medföljde då. 2005 års retro SP-modell levererades med ett annat.
Ifall jag skulle dela ut skönhetspris så finns det ett flertal andra kameror som jag skulle välja före Nikon SP. Men det är nog bäst att jag slutar nu - annars blir väl mitt inlägg väl mycket Off-Topic är jag rädd...
.
Senast ändrad:
phool
Aktiv medlem
.
phool,
.
Tack för svaret, smaken är som sagt delad =) Jag lyckades faktiskt googla fram mig till det senare på kvällen, enligt mig en riktig skönhet!
MrKarisma
Aktiv medlem
Jag var inne på Expert Avenyn i Göteborg idag o kände på J1:an.. Detta är utan tvekan den spegellösa kamera som lockar mig mest av alla på marknaden. Älskar tyngden och hur den känns i handen. Autofokusen var dock inte imponerande. Bara något snabbare än min LX3.. Konstigt med tanke på att det ska vara den snabbaste i världen, kanske finns det någon inställning för att öka hastigheten..
Men jag frågar mig igen och igen och igen.. varför varför varför varför bara 10 megapixel Nikon?!?! Varför inte 12????
Jag kan ju inte använda en kamera med under 12 megapixel.. Bildbyrån godkänner inga filer under 12.. ((( Känns lite tråkigt att lägga över 5000 på en kamera vars bilder aldrig kommer gå att tjäna några pengar på..
Men men.. min partykamera- LX3 är ju dags att uppgradera efter nyår hehe.. höhöhöö.. haha.. he..
Men jag frågar mig igen och igen och igen.. varför varför varför varför bara 10 megapixel Nikon?!?! Varför inte 12????
Jag kan ju inte använda en kamera med under 12 megapixel.. Bildbyrån godkänner inga filer under 12.. ((( Känns lite tråkigt att lägga över 5000 på en kamera vars bilder aldrig kommer gå att tjäna några pengar på..
Men men.. min partykamera- LX3 är ju dags att uppgradera efter nyår hehe.. höhöhöö.. haha.. he..
Anders Berlin
Aktiv medlem
Jag var inne på Expert Avenyn i Göteborg idag o kände på J1:an.. Detta är utan tvekan den spegellösa kamera som lockar mig mest av alla på marknaden. Älskar tyngden och hur den känns i handen. Autofokusen var dock inte imponerande. Bara något snabbare än min LX3.. Konstigt med tanke på att det ska vara den snabbaste i världen, kanske finns det någon inställning för att öka hastigheten..
Testade du den i halvdunkel belysning så kan det bero på det. AF är skitsnabb i bra ljus, i dåligt ljus är den bara snäppet bättre än kompaktkameror, tycker jag.
Kan du inte omvandla bilderna till 12MP på nåt sätt? Fejka tolv megapixel, alltså.
FlyerOne
Aktiv medlem
Hihi! Ja, det är ju bara att avnjuta skönheten, om man träffar på den!Tack för svaret, smaken är som sagt delad =) Jag lyckades faktiskt googla fram mig till det senare på kvällen, enligt mig en riktig skönhet!
.
MrKarisma
Aktiv medlem
Testade du den i halvdunkel belysning så kan det bero på det. AF är skitsnabb i bra ljus, i dåligt ljus är den bara snäppet bättre än kompaktkameror, tycker jag.
Kan du inte omvandla bilderna till 12MP på nåt sätt? Fejka tolv megapixel, alltså.
Jovisst, kan ha varit det med ljuset..
Jovisst går det väl interpolera filerna, men har försökt det en gång innan med LX3 och då såg de på exif-informationen att den inte "dög"..
Vill inte börja ändra exif-infon också.. det finns liksom en gräns för hur mycket man vill riskera..
En irriterad tirad som inte vänder sig till dig och som dessutom är off-topic, men ändå
Man kan också vända på steken och fråga sig varför så många bildbyrårer envisas med att sätta den där typen av absoluta och tämligen godtyckliga gränser. Jag kan förstå om de prioriterar mer högupplösta bilder. Typ betalar högre pris för dem. Eller lyfter fram dem mer vid försäljningar.
Men att sätta en hård gräns och inte acceptera bilder under en viss megapixelnivå - obegripligt. Det innebär ju med andra ord att bilder tagna med 12 megapixel och ett dåligt objektiv är ok, medan bilder tagna med fin optik och 10 megapixel inte är det ... Sånt visar bara att de antingen är lata, okunniga eller en kombination av bägge.
Anders Berlin
Aktiv medlem
Håller med. En 36MP-bild kan ju vara suddig eller oduglig på andra sätt, medan en 3 MP-bild kan vara fenomenal. Vad grunder sig på 12MP-regeln på egentligen?!
genkakuzai
Aktiv medlem
Håller med. En 36MP-bild kan ju vara suddig eller oduglig på andra sätt, medan en 3 MP-bild kan vara fenomenal. Vad grunder sig på 12MP-regeln på egentligen?!
Som föregående talare sa, sannolikt en kombination av okunnighet och lathet.
jorgene
Aktiv medlem
Ja, men då blir ju å andra sidan inte heller den godkänd...Håller med. En 36MP-bild kan ju vara suddig eller oduglig på andra sätt...!
(I alla fall inte på iStockphoto, där de är hårda på brus, oskärpa osv -- oavsett antal MP. Dessutom riskerar du omedelbar avstängning om du fuskar.)