Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Super Coolscan 5000 ED problem

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
När jag skannar blir det ofta en mörkare och oskarp "rand" närmast den vänstra kanten av bilden. Jag undrar om någon annan känner igen detta? Problemet syns tydligast i ljusa partier som himlar tex. Verkar som svärtan mellan bilderna i negativet "blöder över" in i bilden på något sätt??

Ett exempel: Först hela bilden.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    14.1 KB · Visningar: 692
Senast ändrad:
Ytterligare ett problem är att Nikons inte stödjer Mac osx 10.5 med programvaran för skannern "nikon scan 4" och inte heller enligt hemsidan har några planer på att fixa det som inte funkar!?!?

Man är alltså hänvisad till 3:je partsprogram, som VeuScan eller Silverfast. Och när det gäller Silverfast (som jag föredrar) funkar inte batch-skanning på ett tillfredställande sätt. Dessutom verkar det vara ganska instabilt och drasr med en hel del problem på mac med intel och os x 10.5.

Gjorde "missen" att uppgradera min licens för 2500 (eftersom programmet funkar så bra tillsammans med epson skannern) och känner mig en smula blåst.

Om man skall digitalisera hela sitt analoga arkiv (20000+) negativ vill man knappast skanna en bild i taget?! Någon som vet någon smart lösning på detta problem?

Det ser ut som att bildhållaren skuggar, inte ovanligt med tjocka diaramar. Men här antar jag att det är omonterad film i remsa, då blir det svårt att göra något åt. Du får helt enkelt beskära bilden en aning, eller om viktiga detaljer finns i den skuggade kanten, flytta filmen i bildhållaren.

Det ser ut som att bildhållaren skuggar, inte ovanligt med tjocka diaramar. Men här antar jag att det är omonterad film i remsa, då blir det svårt att göra något åt. Du får helt enkelt beskära bilden en aning, eller om viktiga detaljer finns i den skuggade kanten, flytta filmen i bildhållaren.

Nja, det är ju nikons matare som finns till alla 50 och 5000 skannrar. så det går inte att (vad jag vet) justera filmmataren.

Det jag egentligen funderade över var om andra som skannar med nikon skannrar upplevt samma problem, och vad de egentligen i så fall gjort åt det. Fan, köper man en skanner för över 12 000 skall den åtminstone fungera kan man tycka.

När jag skannar blir det ofta en mörkare och oskarp "rand" närmast den vänstra kanten av bilden. Jag undrar om någon annan känner igen detta? Problemet syns tydligast i ljusa partier som himlar tex. Verkar som svärtan mellan bilderna i negativet "blöder över" in i bilden på något sätt??

Ett exempel: Först hela bilden.

Tror det snarare är ljus som reflekteras ner från hållaren. Det påminner så mycket om det man fick när man filade upp en neghållare. Det löste jag genom att göra öppningen större uppåt, så att ljuset studsade bortåt. Sedan mattlackerade jag den.

Men filmhållarna till Nikons skanner är ju den svaga länken. Det finns bättre tredjepartshållare till den, om de fortfarande tillverkas.

Stefan

Helt klart beror problemet med mörka ränder på reflexioner i filmhållaren. Jag testade att måla över den grå plasten i filmhållaren på båda sidor av negativöppningen med en svart tuschpenna, tyvärr en blanksvart men problemet blev klart mindre. Jag skall försöka hitta en mattsvart spray för att även bli av med de reflexioner som finns kvar.

Helt klart beror problemet med mörka ränder på reflexioner i filmhållaren.

I min förstoringsapparat fasade jag av negativhållaren, så att ljuset inte studsade ner mot objektivet. De plastiga negativhållarna bör inte vara svåra att modifiera på samma sätt.

Stefan

Själv kör jag med Vuescan ihop med min Nikon ED5000 eftersom Nikonscan är rätt buggigt i MacOs 10.5. Har även kalibrerat med IT8 target med olika film typer och är mycket nöjd. Håller på att scanna en massa negativ från 80 talet men dom kör jag hellre i Epson 4990 för den är lite smidigare att scanna stora volymer.

Jag kör också med vuescan på osx 10.5, jag har även silverfast (som jag egentligen gillar bättre) men tycker inte att den funkar bra med nikonskannern, flödet blir för bökigt. Skulle vara perfekt om någon tog fram en programvara som visade tumnaglar och träffade rätt lika bra som nikon scan (som är utesluten för osx 10.5 på intel) och hade samma inställningsmöjligheter som silverfast AI. Men det får man nog drömma om ;)

Jag kör också med vuescan på osx 10.5, jag har även silverfast (som jag egentligen gillar bättre) men tycker inte att den funkar bra med nikonskannern, flödet blir för bökigt. Skulle vara perfekt om någon tog fram en programvara som visade tumnaglar och träffade rätt lika bra som nikon scan (som är utesluten för osx 10.5 på intel) och hade samma inställningsmöjligheter som silverfast AI. Men det får man nog drömma om ;)

Är det dia eller neg du scannar.

Själv så scannar jag Dia med Vuescan (kalibrerad med IT8 target) och gör dom sista små justeringarna i Lightroom. I Lightroom så tycker jag att är det nästan samma småjusteringar som man gör med digitala RAW filer.

Neg är jag inte riktigt nöjd över i Vudescan men ska prova där med att offra en bild per rulle och ta en bild på en IT-8 target så kanske man lättare hittar dom perfekta färgerna som är lite svårt ibland att få när man scannar neg.

Jag håller på och digitaliserar mitt svartvita arkiv, negativ svartvit film alltså :).
Mitt främsta önskemål är att det skall vara så smidigt som möjligt.

Jag håller på och digitaliserar mitt svartvita arkiv, negativ svartvit film alltså :).
Mitt främsta önskemål är att det skall vara så smidigt som möjligt.

För volym scanning så tycker jag själv att det är bättre att använda en Flatbedd och i mitt fall så kör jag med min Epson 4990 och scannar mellan 16-24 bilder per laddning beroende på hur negativen är klippta.

Sen om jag vill ha högre kvalitet på någon bild så kör jag om negativet med Nikon scannern.

Jodå, har man tur kan det funka, annars ställer det till en hel del elände. Svårt att få bort alla filer som ligger och stör andra program och externa diskar tex. Jag tror att problemet är störst om man kör på intel-macar. Nikon har skrivit om detta på sin supportsida och dessutom talat om att de inte har några planer på att åtgärda problemen.

För volym scanning så tycker jag själv att det är bättre att använda en Flatbedd och i mitt fall så kör jag med min Epson 4990 och scannar mellan 16-24 bilder per laddning beroende på hur negativen är klippta.

Sen om jag vill ha högre kvalitet på någon bild så kör jag om negativet med Nikon scannern.

Jo, jag har också just en 4990 och har skannat med den en hel del. Men eftersom jag digitaliserar arkivet vill jag ha kvaliteten som jag får från nikonskannern. Annars skulle jag ju kunna skanna tumnaglar eller kontaktkartor. Nu vill jag ha in bilderna högupplösta i Lightroom.

Neg är jag inte riktigt nöjd över i Vudescan men ska prova där med att offra en bild per rulle och ta en bild på en IT-8 target så kanske man lättare hittar dom perfekta färgerna som är lite svårt ibland att få när man scannar neg.

Ska du kunna använda en IT-8 behöver du ju också en referensfil, alltså en uppmätning av vad det är för färgvärden på kartan. Den som du har på din target kommer ju inte att stämma efter det att du fotograferat av den.

Jag nöjer mig ofta med att fotografera av en svart, grå och vit yta i skugga och i högdager. Från detta kan jag bygga en grundinställning, så att jag får en bra gråbalans genom hela valörskalan. Sedan kan jag styra upp färgerna genom t ex en MacBeth-karta. Kommer ändå inte att fungera perfekt i alla lägen. Neg går inte att få den kontroll på som man har med dia.

Stefan

Jo, jag har också just en 4990 och har skannat med den en hel del. Men eftersom jag digitaliserar arkivet vill jag ha kvaliteten som jag får från nikonskannern. Annars skulle jag ju kunna skanna tumnaglar eller kontaktkartor. Nu vill jag ha in bilderna högupplösta i Lightroom.

Behöver du ha alla bilder i högupplösning? Själv önskar jag att jag ska ha den tiden över att huvud taget scanna av det jag har fotograferat. Själv så nöjer jag mig med lägre kvalitet och vill jag ha bättre så scannar jag om. Sen är det sjukt dyrt med bläck och bra skrivare papper så för SV så är det smidigare att köra det gamla sättet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto