Annons

Nikon Store, What fore.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! Jag har nyligen besökt webshopen Nikon Store som ägs och drivs av Nikon. Är det någon mer än jag som undrar om deras priser är ett stort skämt. De är ju tusenlappar dyrare än sina återförsäljare. Jag fattar inget. Kan någon ge en rimlig förklaring på deras strategi. Man undrar ju onekligen om inte den nyöppnade filialen är till för att kunna hävda förlustavdrag.
 
Många gånger när man läser recensioner i tidningar så anges ofta rekomenderat pris av tillverkaren, och skulle gissa att det är de priser de utgår från. Men oftast hittar man dem billigare än så ute i affärena.

De kanske inte ens får vara billigare på grund av beslut som tagits inom Nikon, eller kanske inte kan av någon anledning.
 
Med största sannolikhet har de avtal med sina distributörer om att de inte får konkurrera, så enkelt är det - skulle jag tro..
Jatg tycker det är helt ok att de har öppnat sin butik, och de hymlar ju inte med priserna, så varför skall man klaga...
Jag ser det som en service - nu kan man kanske få tag i mer udda prylar direkt...

/ Magnus
 
Mangepange skrev:
Med största sannolikhet har de avtal med sina distributörer om att de inte får konkurrera, så enkelt är det - skulle jag tro..
Jatg tycker det är helt ok att de har öppnat sin butik, och de hymlar ju inte med priserna, så varför skall man klaga...
Jag ser det som en service - nu kan man kanske få tag i mer udda prylar direkt...

/ Magnus
Ja du slipper vänta ca två dagar, för det är den extra tid det tar om Nikon har produkten på lager. Jag såg att en SC 29 blixtkabel gick loss på 1550 kr jämfört med Cyberphotos 925 kr. Jag ser inget som är förenligt med service över deras Webshop. Tycker dess existens ter sig mer eller mindre obegriplig. Jag hade kunna förstå om de legat något över nätbutikernas priser, men här snackar vi påslag på 30-50 %. Jag gnäller inte utan ställer bara en fråga, om någon vet hur de tänker. Inget rimligt svar hittills. Tillgången på udda produkter blir inte på något sätt bättre endast något snabbare i distrubition och rejält dyrare.
 
Enligt en nyhetsartikel i Kamera&Bild dec-06 så drivs butiken Nikon Nordic och man ska inte konkurrera med vanliga butiker utan vara ett komplement. Dock anser två återförsäljare att webbutiken inte fyller någon större funktion...
 
MKL skrev:
Enligt en nyhetsartikel i Kamera&Bild dec-06 så drivs butiken Nikon Nordic och man ska inte konkurrera med vanliga butiker utan vara ett komplement. Dock anser två återförsäljare att webbutiken inte fyller någon större funktion...
OK då fattar jag tanken bakom. I övrigt är jag enig med de två återförsäljarna.
 
Underhållande

Det här är litet subtil underhållning från Nikon Store:

"Fynda på nikonstore.se

Idag öppnar vi en fyndhörna på nikon.se. Här finns både nya och begagnade produkter till oslagbara priser

Klicka här för att göra ett riktigt klipp!"

(Vi bortser här från det något korttänkta att skriva "Idag" på en odaterad webbsida. Om det i morgon står "Igår öppnade vi.." så blir jag imponerad.)

Sedan väljer man "Lagerensning" och vidare till "D-SLR"

Då kommer det:

"Nikon D100, Lagerstatus: Ej i lager"

Svåra lagerproblem på Nikon -- inte ens det som ska rensas bort från lagret finns i lagret...
 
Vill bara följa upp min tidigare observation angående när fyndhörnan på nikonstore.se egentligen öppnar.

Den öppnade även idag. Tydligen så öppnar den varje dag. Och lagerrensingen av fullständigt olagrade D200 pågår fortfarande...
 
amaster skrev:
Vill bara följa upp min tidigare observation angående när fyndhörnan på nikonstore.se egentligen öppnar.

Den öppnade även idag. Tydligen så öppnar den varje dag. Och lagerrensingen av fullständigt olagrade D200 pågår fortfarande...
Ungefär som en vanlig butik med andra ord. De öppnar också varje dag, enda skillnaden är att de som regel är 20-40% billigare. Bästa att skynda sig innan alla grejer till ockerpriser tar slut, eller hur var det nu, de fanns ju inte till att börja med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.