Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - spegeln fryser fast.

Produkter
(logga in för att koppla)

Matts Olof

Medlem
Jag är nu inne på tredje Nikonkameran med samma problem. Vid kyla fryser spegeln fast i uppfällt läge. Gäller F4, D1 och nu D200. Idag "frös" D200:an vid minusstrecket och solsken (hade batterigrepp och fulla batterier). Är detta ett genomgående problem med nikons kameror, eller är det jag som är hemsökt? Idag "lossnade" spegeln när jag tryckte på avlösaren, men fastnade vid nästa tryck.
Hade det varit 20 minus och snöstorm hade jag möjligtvis kunnat acceptera det hela, men när tre kameror beter sig på liknande sätt vid noll grader så börjar jag undra. Tacksam för kommentarer.
 
Det hade varit lustigt om jag haft Mup inställt på mina tre senaste kameror...
Nej du, det är inte där problemet ligger. Oavsett vilket av lägena som reglaget visar S,Cl,Ch etc så låses spegeln i uppfällt läge och inget foto registreras.
 
Det hade varit lustigt om jag haft Mup inställt på mina tre senaste kameror...
Nej du, det är inte där problemet ligger. Oavsett vilket av lägena som reglaget visar S,Cl,Ch etc så låses spegeln i uppfällt läge och inget foto registreras.

Symptomen du beskrev på vad som inträffade nu senast indikerar att MUP var igång.

"Idag "lossnade" spegeln när jag tryckte på avlösaren, men fastnade vid nästa tryck."
 
Alltså det där låter väldigt kosntigt.

Jag har plåtat med 601, 801, 801s & F5.
30 minus, snöstormar(mest vitt resultat), -20 & morgondimma, slalom i -15 men aldrig fått det beteendet.
 
F4 kan bete sig ungefär så med kassa batterier. Har man halvdåliga batterier i så verkar de OK i inomhustemperatur men kan strejka när man kommer ut.

M
 
Tack för era synpunkter. Mup är det inte, inte bulb heller. Jag vet inte om kvalitetsfattiga objektiv kan strula till det. På D1:an hade jag ett batteri som ställde till det, då det dog vid lite kyla, men med batterigrepp och dubbla batterier så måste det sitta nån annanstans än i batteriet. Vid Mup så och bulb så tar kameran ändå en bild, men i mitt fall - inget! Jag hade varit själaglad om det varit jag som klantat till det via fel inställningar, men det verkar tyvärr inte vara så, inte nu.
Jag fortsätter att testa. Idag snöade det och D200:an klarade det utan problem (utan batterigreppet). Kanske vänder turen? Fukt blir väl problem vid temperaturskillnader, typ när man kommer in från att ha plåtat ute. Kanske verkar det motsatt (från varmt till kallt?)
Tack för ert visade intresse.
Matts
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.