Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon slutar tillverka kameror i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)
En gång i tiden fnös vi åt "Made in Japan". Japanskt skit, sa man (ungefär).

Kvalitet på tillverkning beror inte på vilket i land tillverkningen sker, utan på kompetensen hos de som tillverkar. Idag är dessutom mycket av tillverkningen automatiserad, så arbetskraftsbehovet är lägre. Det gäller bara att ha god kvalitetskontroll och det är något som japanska bolag är allmänt duktiga på.

Ja och nu har vi länge fnyst om Kina och tjipp-tjopp-grejor och billiga usla kopior och patentstölder och sånt förekommer säkert fortfarande men..... vem kopierar istället Huawei och andra framgångsrika kinesiska företag idag? Det är ju faktiskt de som är ledande på många marknadssegment idag och ett av de företag i världen idag som plöjer ned stora summor på egen R&D och de är inte ensamma? Att ringakta underskatta länder som tidigare inte kunde men som faktiskt kan idag är både korkat och dumt och det kommer säkert även att straffa sig för deras konkurrenter att inte ta dem på allvar.

Har själv affärskontakter inom elektronikbranschen i Taiwan och kvaliteten är mycket hög.
Det kan den vara. Men fler mojänger än vad man kanske förväntar sig monteras i det jag kallar för symöten. De är jädrigt duktiga på att sätta ihop det som de satt ihop igår, dagen innan, veckan innan, året innan...
Men de är egentligen inte tekniker med förståelse. När de får något nytt i händerna kan det blir ett kraftigt, om än oftast kort, tapp i kvalitet. Ibland äventyras hela funktionen. De förstår ofta inte vad de bygger, men är duktiga på att göra som de brukar.
Detta gäller även här hemma. Man behöver inte åka iväg för att se fenomenet.

De flyttar en tråd "för den sitter mycket bättre där", utan att inse att det är ett omsorgsfullt EMC-arbete som gjorde att den hamnade där den hamnade. För att ta ett exempel.

Det kan den vara. Men fler mojänger än vad man kanske förväntar sig monteras i det jag kallar för symöten. De är jädrigt duktiga på att sätta ihop det som de satt ihop igår, dagen innan, veckan innan, året innan...
Men de är egentligen inte tekniker med förståelse. När de får något nytt i händerna kan det blir ett kraftigt, om än oftast kort, tapp i kvalitet. Ibland äventyras hela funktionen. De förstår ofta inte vad de bygger, men är duktiga på att göra som de brukar.

De flyttar en tråd "för den sitter mycket bättre där", utan att inse att det är ett omsorgsfullt EMC-arbete som gjorde att den hamnade där den hamnade. För att ta ett exempel.

Hehe. Bland de tidiga grejerna det svenska företaget outsourcade till Kina började plötsligt få kvalitetsproblem. Det här var för snart 30 år sedan. Man upptäckte att komponenterna som monterats hade annan färg än de som specats. Legotillverkaren förklarade med att de hittat liknande komponenter i Kina som var mycket billigare än de specade från Siemens eller Philips. Idag är förståelsen för kvalitet en helt annan.

Det borde väl inte vara någon överraskning att för de stora multinationella bolagen finns inga nationsgränser. Tillverkning och och montering kan ske var som helst i världen beroende på var det för tillfället ger bäst resultat. Man brukar säga att Apples produkter (iPhone, plattor och datorer) tillverkas i princip över hela världen men monteringen sker (hittills) i huvudsak i Kina och Taiwan. Monteringen i Kina flyttas nu successivt till Vietnam p g a rådande handelskrig.

Samma gäller naturligtvis för kameraindustrin. Före 2017 hade de flesta stora kameratillverkarna (Canon, Nikon, Sony m fl) stor produktion och montering i Kina. Canon har flyttat tillbaka en del till Japan medan Sony och Nikon i huvudsak förlagt montering till Thailand. Nu när Nikon meddelat att även produktionen av D6 flyttas dit har de vanliga anti-Nikontrollen vaknat till liv igen. Att övriga Nikon-modeller sedan tidigare tidigare monteras Thailand är ingen nyhet lika lite som att, så vitt jag vet, alla Sony-modeller numer också tillverkas i Thailand.

Sånt händer också, men inte hos "mina" leverantörer i Taiwan, för dom är även konstruktörerna av produkterna.
Om man outsourcar sina egna konstruktioner så behöver man bli supernogrann med att tala om exakt vad som ska sättas ihop och hur.

Min nuvarande utrustning består av följande prylar:

Canon 6D
Canon 7D Mark II
Canon 35/2
Canon 40/2.8 STM
Canon 24-70/4L IS USM
Canon 70-200/4L USM
Tamron 90/2.8 Macro
Tamron 150-600/5-6.3 G2

Samtliga är tillverkade i Japan utom en av grejerna...Canons 40/2.8 STM som är tillverkat i Malaysia. Men 40:an är mitt favoritobjektiv och kanske också det optiskt bästa av objektiven jag har!

Jag noterar dock att det på alla objektiv och kamerahus står "Made in Japan" utanpå grejerna, men inte på 40:an..för där är "Made in Malaysia" gömt innanför det bakre objektivlocket. Funderar på vad det beror på. Kanske att Canon inte vill skylta tydligt med att tillverkningen inte har skett på hemmaplan..?!

Den här diskussionen borde nog inte förekomma i dag, mer än ett vanligt nyhetsvärde om en förändring, gamla fördomar kan vi nog begrava djupt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar