Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon slutar tillverka kameror i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Första steget mot uppköp av något lågprisbolag eller nedläggning?

Kommer kvalitén blir sämre? Andra tillverka såklart i andra länder men kommer övergången gå smärtfritt?

Kommer vimse lägre priser?

Allt kommer gå åt helvete, särskilt som min D80, D810 och D850 tillverkades i Thailand, till skillnad från D700:an som tillverkades i Japan.

Vilken övergång? Nästan alla samtida Nikon-kameror och objektiv tillverkas i Thailand sedan flera år.
Nja, det finns en hel objektiv som är tillverkade i Kina också, förutom de i Japan. Det senare har ju över tid minskat, precis som kamerahusen. Mitt gamla AF 35/2D är tillverkat i Japan, men AF-S 35/1,8G är tillverkat i Kina, som exempel. Även AF-S 105/1,4E tillverkas väl i Kina om jag inte missminner mig. Sedan kan ju sådant ändras. Det finns ju exempel på både objektiv och kameramodeller där tillverkningen flyttats under deras "livstid".

Man får den kvalitet man specar vid outsourcing. Men det kan kräva handpåläggning. Vi hade produktionen i Kina när jag jobbade med mobiltelefoner och konstruktörerna fick åka skytteltrafik från Sverige för att övervaka produktionen. Fabrikerna hade ingen möjlighet att korrigera något själva.
Men t.ex min D810 är så bra en kamera kan vara med plastdelar. :)

Man får den kvalitet man specar vid outsourcing. Men det kan kräva handpåläggning. Vi hade produktionen i Kina när jag jobbade med mobiltelefoner och konstruktörerna fick åka skytteltrafik från Sverige för att övervaka produktionen. Fabrikerna hade ingen möjlighet att korrigera något själva.
Men t.ex min D810 är så bra en kamera kan vara med plastdelar. :)
Vem har pratat om "outsourcing", dvs att låta någon annan tillverka?

Vem har pratat om "outsourcing", dvs att låta någon annan tillverka?
Man kan "outsourca" inom samma bolag också. Alltså låta någon annan enhet tillverka. Det ger samma problem med att de inte alltid vet hur de ska göra.

Det finns inget som är så pedagogiskt för en konstruktör som att ha tillverkningen i samma hus. När det kommer in en montör, som slänger ritningarna på skrivbordet och säger "Hade du hjärnblödning här, eller?", då får man så påtaglig feedback man kan få på vad man ställt till med.

Om det nu är någon förändring så är det nog mest att de som jobbar får sämre arbetsvillkor.
Arbetsvillkoren för dem som arbetar i Nikons icke-japanska fabriker lär väl knappast försämras av att det blir mer att producera i de fabrikerna. Det blir rimligen nyanställningar där också, för att klara av den större produktionen.

De som får sluta på Nikons japanska fabriker kanske får sämre arbetsvillkor, eller bättre, beroende på var de börjar arbeta.

Ett tag lär de dock vara arbetslösa.

Jag har ett hus tillverkat i Thailand: mitt D810 och ett tillverkat Japan: mitt Df
och jag noterar ingen skillnad som kan hänföras till tillverkningsursprunget.

Likadant med alla de olika gluggarna: Japan - Japan - Japan - Japan - Japan - Japan - Thailand - Kina. Rätt logiskt faktiskt eftersom jag köper mina 'tyngre' fotoutrustningsdelar begagnade... Och inte märker jag av någon skillnad som kan hänföras bara till tillverkningsursprunget.

Så för oss slutanvändare ser jag inte att det där beslutet kommer att ha någon påverkan alls (utom möjligen att chansen för en liten serie med nya uppdaterade Df2 har sjunkit ihop ytterligare). För montörerna på fabriken i Japan lär det innebära omplacering / ny anställning och ingen skillnad alls i Thailand. De som tänkt köpa en D6 kan väl möjligen drabbas i framtiden av en skillnad i inbytesvärde, så som skett med vissa optiker som bytt tillverkningsland.
/Odd

[OK, F-huset är också från Japan precis som dess två gluggar, men där är nog skillnaden mot nutida kamerahus främst densiteten (dvs vikt / volym) iom nyttjandet av metall istället för plastic. Dessutom så är F-huset m.m. endast 'pandemiskt' mitt fortfarande; Alltihop ska ner till Sportdykarmuséet i Lysekil: Dyfo-hus m blixtar, F-hus m alla tbh., Macroglugg etc. etc.]

Det handlar om krass ekonomi, där styr inga känslor. Det sitter säkert en hel del kloka gubbar och gummor i Nikons ledning som vet vad de gör. De kan inte göras skyldiga för att folk ändrar sina vanor och att mobilerna får allt bättre kameror vilket drar ned på systemkameraförsäljningen.
Det tar tid för varje industri att ställa om och anpassa sina produkter, titta bara på bilindustrin och omställningen till elbilar. Alla vill ha utdelning på sina investeringar.
Något kameramärke kommer att gå under, det är oundvikligt. Den krympande marknaden kan inte mätta alla tillverkare.
Jag hoppas att vi slipper en debatt liknande Leica där kloka individer tjafsade ifall Leica Made in Germany var av bättre kvalitet än Leica Made in Canada.
Nikon (och andra stora kameratillverkare) har tillverkat kameror och objektiv länge utanför Japan och de har givetvis kvalitetsuppföljning på varje tillverkningsenhet.
Jag anser inte att vi behöver vara oroliga för kvaliteten från fabrik. Jag är mer orolig angående Nikons överlevnad. Om Nikon går i graven, eller köps upp av någon mindre seriös aktör, lär Nikons enorma kundbas få problem med service.
Till sist, den enes död, den andres bröd. Vi kommer att ha tillgång till bra grejor oavsett om Nikon, Canon, Pentax eller andra går i graven. Men ett systembyte lär ju kosta.
Så, sov lugnt alla Nikonägare (däribland även jag) och en riktigt God Jul på er alla.

En gång i tiden fnös vi åt "Made in Japan". Japanskt skit, sa man (ungefär).

Kvalitet på tillverkning beror inte på vilket i land tillverkningen sker, utan på kompetensen hos de som tillverkar. Idag är dessutom mycket av tillverkningen automatiserad, så arbetskraftsbehovet är lägre. Det gäller bara att ha god kvalitetskontroll och det är något som japanska bolag är allmänt duktiga på.

Till sist, den enes död, den andres bröd. Vi kommer att ha tillgång till bra grejor oavsett om Nikon, Canon, Pentax eller andra går i graven. Men ett systembyte lär ju kosta.
Så, sov lugnt alla Nikonägare (däribland även jag) och en riktigt God Jul på er alla.
Min nyaste digitala systemkamera är 4 år gammal. Den fungerar lika bra idag som när den var ny. Jag behöver inte köpa fler kameror för att ta de bilder jag vill ta så länge inte kamerorna går sönder och det förefaller osannolikt att de skulle göra det inom överskådlig framtid.

Min nyaste digitala systemkamera är 4 år gammal. Den fungerar lika bra idag som när den var ny. Jag behöver inte köpa fler kameror för att ta de bilder jag vill ta så länge inte kamerorna går sönder och det förefaller osannolikt att de skulle göra det inom överskådlig framtid.

Man kan tappa en kamera. Det gjorde jag. Så håll i era japanska guldklimpar. :)

Håller med om hållbarheten. Bara de får lite kärleksfull omvårdnad, håller de länge.
Mina (digitala) kameror är 10, 8 resp. 2 år gamla och fungerar perfekt. Men ingen av dem kommer i närheten av de gamla analoga kamerornas känsla av oförstörbarhet. Men det är en helt annan historia...

Nu kanske det inte är många som spelar Golf här. Men i golf världen så räknas Titleist golfbollar som dom bästa i kvalité osv. Dom tillverkas i Thailand för en stor del av marknaden...

Handlar väl som någon sa ovan mer om kompetensen på dom som tillverkar produkterna, inte var i världen.

Visst är det kompetens och rutiner som gäller. Men när man flyttar tillverkningen är det mycket svårt att få rätt kompetens från dag ett.

Visst är det kompetens och rutiner som gäller. Men när man flyttar tillverkningen är det mycket svårt att få rätt kompetens från dag ett.

Som sagt...

Enligt artikeln så är det bara D6 som flyttas, antar att resten redan är flyttat. Håller med om att det sällan är en bra grej att flytta en produkt mitt i livscykeln, men det kanske är nästa version som tillverkas i Taiwan?
Har själv affärskontakter inom elektronikbranchen i Taiwan och kvaliteten är mycket hög.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar