Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB600 blixt och läget FP, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Enligt bruksanvisningen till blixten skall man kunna synka blixten med snabbare tid än den inställda i kameran (i mitt fall 1/60). Detta då man vill tex vill ta bilder ute. Inställningen skall göras i kameran står det. Men vilken inställning?

Kör jag på sportprogram eller P eller A och det är över 1/60 ute så bli bilderna helt utbrända. Vad har jag missat och hur får jag FP på blixtens display?

Tacksam för svar.

FP synkronisering fungerar inte med D70, utan endast med D2H. Nikon-manualen anger felaktigt att FP ska fungera för kameror kompatibla med CLS.

/Olle

MagnusJoh skrev:
Enligt bruksanvisningen till blixten skall man kunna synka blixten med snabbare tid än den inställda i kameran (i mitt fall 1/60). Detta då man vill tex vill ta bilder ute. Inställningen skall göras i kameran står det. Men vilken inställning?

Kör jag på sportprogram eller P eller A och det är över 1/60 ute så bli bilderna helt utbrända. Vad har jag missat och hur får jag FP på blixtens display?

Tacksam för svar.

D70 kan synka ner till 1/500s.
Se till att blixten står i TTL eller TTL-BL (ändras på blixten)

"Blixtmode" (front, rear, slow ...) ändras på kameran genom att hålla inne knappen för popup-blixten samtidigt som du roterar bakre ratten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar