Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-900 vs Sb-800 på FX och DX

Produkter
(logga in för att koppla)
thansen skrev:
Thom Hogan har lagt ut sin Nikon Speedlight SB-900 Review

Konstigt nog är de tre tester jag sett av SB-900 alla mycket sparsmakade och utan meningsfulla testbilder. Själv kommer jag att testa SB-900 gentemot SB-800 på samma sätt som när jag testar kameror och med jämförande testbilder. Visst kan man rabbla fakta som ledtal och uppladdningstider men det är ju hur den nya blixten förhåller sig till tex SB-800 vid praktisk fotografering som är intressant.
 
SB-900:an ska kunna ställa in korrekt vitbalans om filter sätts i filterhållaren och om kamerans vitbalans är ställd i antingen läge "Auto" eller "Blixt".

Min kamera rapporterar dock "Auto" även om jag sätter i det varmaste filtret.

Har någon av er provat något av filterna och hur rapporterar eran kamera vitbalansen med filter monterat på blixten?
 
En kanske dum fråga, men flera ggr har det nämnts "det nya" att SB-900 kan roteras 360 grader (till skillnad mot SB-800). Betyder detta att man kan vrida hur man vill fram och tillbaka, ex tre varv åt höger utan stopp? För 800an går ju också att rotera, dock inte ett helt varv utan 180gr åt ena hållet och 90gr åt andra, dvs man kan köra blixten i alla fyra riktningar. Innebär det nya egentligen någon praktiskt skillnad?
 
Senast ändrad:
boris.bonasin skrev:
SB-900:an ska kunna ställa in korrekt vitbalans om filter sätts i filterhållaren och om kamerans vitbalans är ställd i antingen läge "Auto" eller "Blixt".

Min kamera rapporterar dock "Auto" även om jag sätter i det varmaste filtret.

Har någon av er provat något av filterna och hur rapporterar eran kamera vitbalansen med filter monterat på blixten?

Vilken kameramodell har du testat på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.