ANNONS
Annons

Nikon SB-900 vs Sb-800 på FX och DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Äntligen en ny blixt från Nikon: SB-900.

Jämförelse mellan den nya och gamla SB-800:

SB-900/(SB800): blixten känner automatiskt av sensorstoreken, ledtal 42/(38) (35 mm, ISO 100), större flexibilitet i ljussättningen med tre nya funktioner (standard, mjuk och centrerad), automatiskt anpassad vitbalans när färgade gels används tex i blandljus, autozoom 17-200 mm/(24-105), manuellt läge 14 mm/(17 mm) FX, 10 mm/(17 mm) DX, bättre gränssnitt med centralt funtionshjul, automatisk avstängning vid överhettning, snabbare uppladdningstid?, blixthuvud med 360 graders vridbarhet?, Pris 4000 kr/(3600 kr) (Cyberphoto)

Det skall bli spännande att testa den nya blixten och jämföra med SB-800.

Att SB-900 känner, och anpassar sig efter DX/FX inställningen från kamerahuset är väl logiskt och bra.

Men hur är det med SB-600/SB-800? Visst lyser dom ut FX? Det har jag i alla fall alltid trott, men nu blev jag osäker. Dom är ju trots allt framtagna för DX-kameror....

Bara den inte piper vid uppladdning, så är jag nöjd... :-]
Det var slående när jag gick tillbaka från Canon (580 EX II) att SB-800 har varit med ett tag.

Jag har lyssnat och jag tycker att den är tyst och utan allt för tydligt uppladdningspip.

Blixtstyrkan verkar vara i princip den samma som föregångaren. Det viktigaste med SB-900 tror jag är 360 graders vridbarhet på blixthuvudet, de nya ljusspridningsmönstren, bättre vitbalansanpassning och ett bättre handhavandesystem.

Frågan är om det inte är lite snabbare uppladdningstid för SB-900? Det medföljer tydligen en boouncer trots allt. Ledtal på 56 på ISO 200 på D700 eller D3 i FX-formatet.

http://www.nikonusa.com/Assets/Flashes/4807-SB-900-AF-Speedlight/PDF/4807_SB-900_Sell_Sheet.pdf

För SB-800 gäller: Minimum number of flashes and recycling times
When using four (or five) fresh batteries of the same type and the Speedlight
fires at M1/1 output.
Batteries Number of Min. recycling time Min. number of flashes/
batteries (approx.) recycling time
Alkaline- x4 6.0 sec. 130 / 6-30 sec.
manganese x5 5.0 sec. 130 / 5-30 sec.
Lithium x4 7.5 sec. 170 / 7.5-30 sec.
x5 7.5 sec. 190 / 7.5-30 sec.
Nickel x4 6.0 sec. 140 / 6-30 sec.
x5 5.0 sec. 140 / 5-30 sec.
NiCd (1000 mAh) x4 4.0 sec. 90 / 4-30 sec.
(rechargeable) x5 3.5 sec. 90 / 3.5-30 sec.
Ni-MH (2000 mA) x4 4.0 sec. 150 / 4-30 sec.
(rechargeable) x5 2.9 sec. 150 / 2.9-30 sec.

360 grader är väl bra, men Sonys nya kommande är fortfarande unik. Den går att vrida vid basen, så att hela blixten kan hänga med vid stående format.
Vi får väl börja vänta på Nikons nästa modell redan nu... :-]

pareli skrev:
360 grader är väl bra, men Sonys nya kommande är fortfarande unik. Den går att vrida vid basen, så att hela blixten kan hänga med vid stående format.

Ja, Sonys nya blixt ser läcker ut. Nikon kan inte alltid vara bäst...

pareli skrev:
Detta är det enda jag saknar på 800an! Så innan detta kommer har jag inget som helst behov av att byta upp mig, då använder jag ändå blixt ganska ofta. Personligen tycker jag det är lite tramsigt att klaga på uppladdningsljudet, men det är väl bara jag...

Om man ändå kör med fulblixt rakt på motivet, kan jag inte se att det skulle vara en showstopper att den inte går att vinkla likt Sonys blixt - ljuset ser ändå ut som skit ;)

Om man inte kör rätt på, torde just den vinklingsmöjligheten spela mindre roll.

Nu har i alla fall Nikon en blixt i sortimentet som är lika dyr som Canons flaggskepp, och det var förmodligen mest det som var grejen ;)

/afe

afe skrev:
Om man ändå kör med fulblixt rakt på motivet, kan jag inte se att det skulle vara en showstopper att den inte går att vinkla likt Sonys blixt - ljuset ser ändå ut som skit ;)

Om man inte kör rätt på, torde just den vinklingsmöjligheten spela mindre roll.

Nu har i alla fall Nikon en blixt i sortimentet som är lika dyr som Canons flaggskepp, och det var förmodligen mest det som var grejen ;)

/afe

Njaä... Kör man blixten i taket går det inte att lägga upp skuggor med bouncerkortet som man kan om man har kameran rak, detta saknar jag...

Vad surt det känns att just ha investerat i en 800:a :-(

Fick halva min utrustning stulen för någon månad sedan och behövde en del ersättare, bla en blixt.....

800:an lyser ut FF. Problemet är att den ALLTID ställer in sin utlysningsvinkel efter mm-läget på objektivet, oavsett storlek på sensorn. Och som bekant motsvarar tex 24mm på gluggen 36mm på en APS sensor. Bortkastad energi att då lysa ut för ett 24 mm objektiv eller hur när du endast behöver en utlysningsvinkel som motsvarar ett 36mm objektiv

janne_145 skrev:
är det jättestor skillnad mellan sb-800 och 900?

http://www.nikonusa.com/Assets/Flashes/4807-SB-900-AF-Speedlight/PDF/4807_SB-900_Sell_Sheet.pdf

http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdfs/SB800_sellsheet_060425.pdf

Det är en helt ny blixt:

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1632/overview.html

http://www.dpreview.com/news/0807/08070101nikonsb900.asp

Huvudsakliga fördelar för SB-900:

1) Roterbart blixthuvud 360 grader,

2) Tre valbara belysningsmönster (standard, mjuk och centrerad),

3) Automatisk anpassning till FX- och DX-format (dock ej till HSC-läget på D2X/D2Xs),

4) Utökat zoomområde till 17-200 mm i FX och 12-200 i DX (24-105 tidigare) samt möjlighet att manuellt välja 14 mm/10 mm (FX/DX) mot tidigare 17 mm,

5) Automatisk vitbalansanpassning med AWB och färgfilter i olika ljussituationer,

6) Vädertätning,

7) Bara 4 batterier behövs men ger ändå 25% kortare uppladdningstid,

8) Bättre gränssnitt och handhavande,

9) Överhettningsskydd.

Nackdelar gentemot SB-800 är ett högre pris, större och tyngre (415 g mot 350 g utan batterier men med batterier blir det ungefär samma tyngd tack vare att bara 4 batterier behövs), sämre blixtstyrka i standard- och softlägena (olika uppgifter förekommer dock).

Vilka skillnaderna är i praktiken återkommer jag till när jag testat blixtarna sida vid sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar