Annons

Nikon SB-80DX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder SB 80 till D2x (lika bra till D2h), och den fungerar fullt ut. Skillnaden vad jag kan förstå är vid styrning av andra bilixtar (slav) som SB 800 är bättre. Effekten tror jag är ungefär lika på blixtarna.
Däremot till D70 och D50 funkar inte blixten med autoläge.

/Leif

Tror du har rätt. Har en SB-80DX till min D100 där man har full funktionalitet. På Nikons hemsida finns en jämförelselista mellan alla deras blixtar och hur de fungerar på de olika husen de har. Mycket bra!

SB-80DX kör med Nikons gamla d-ttl-system som inte alls är lika förfinat och säkert som det nya i-ttl som finns i de nyare blixtarna. Skall man köpa blixt idag och har en D2-kamera så bör man helt klart köpa en som klarar i-ttl.

Tack alla för svar. Grejen är den att jag idag har en sb-80dx som jag fick över när jag sålde min D100.
Det jag funderar på om jag ska uppgradera till i-ttl blixt eller inte? Vad är det som blir bättre med en i-ttl blixt gemfört med d-ttl-systemet? Påverkars bildkvaliten något?

Jag använder SB-80 till min D2:a, och jag har provat SB-800. Jag märker ingen förbättring alls. Däremot vid slavblixt användning så är det enklare med SB-800.
Jag tycker att det är samma tekniklöften om mycket bättre exponering som när D beteckningen kom på objektiven. Jag har båda sorterna, men märker överhuvudtaget ingen skillnad.

/Leif

leffep skrev:
Jag använder SB-80 till min D2:a, och jag har provat SB-800. Jag märker ingen förbättring alls. Däremot vid slavblixt användning så är det enklare med SB-800.
Jag tycker att det är samma tekniklöften om mycket bättre exponering som när D beteckningen kom på objektiven. Jag har båda sorterna, men märker överhuvudtaget ingen skillnad.

/Leif
Tack Leif. Det var det jag ville höra.
Kommer nog behålla min SB80-DX ett tag till då.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto