Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-800 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

slackeer

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt mig en Nikon SB-800 Blixt.

Jag har en D80 med 18-135 Nikkor DX.

Det är vissa saker jag inte förstår med blixten.

1. Det ska inte synas ett M ovanför zoom, men det gör det på min. Det står att man ska kunna trycka på "granarna" kanpparna tills det försvinner, men det händer ingenting. Varför?

2. Jag kan inte ändra slutartiden på kameran till mer än 200?

3. Måste jag ställa in kameran på något speciellt vis i menyn för att komma åt alla funktioner? Det verkar som att vissa är låsta(De kommer inte fram) tex metertalet som syns på bilden och jag kan inte ändra /jag tror det är) brännvidden (står 35mm på bilden.) Bilden är länken:
http://www.maxmax.com/images/Flashes/NikonSB800IR.jpg

Tack för all hjälp, jag vet ju inte om det är något som är trasigt.
 
M:et ovanför ZOOM betyder att du manuellt ställt in hur mycket blixten har "zommat", alltså koncentrerat ljusstrålen... står det 35mm betyder det att den lyser upp en bildvinkel motsvarande ett 35mm objektiv...

1: om du trycker på granarna (knappen med 3st granar) ska M:et försvinna för då ställer blixten automatiskt in vilken zoom den ska ha beroende på vilken brännvidd det är objektivet... funkar inte det så är väl blixten defekt men jag tror det är SBS

2: blixten måste ställa in på "FP" (läs manualen)... 1/200 är det snabbaste blixten och kameran kan synka utan att ta till specialtrick som gör att man förlorar styrka i blixten... man kan ställa in på kameran att den automatiskt ska ställa om kameran till FP om man går ver 1/200

3: se ovan...

vill inte att frågan ska låta dryg men: har du läst manualen???
 
Hej!

Jag har precis köpt mig en Nikon SB-800 Blixt.

Jag har en D80 med 18-135 Nikkor DX.

Det är vissa saker jag inte förstår med blixten.

1. Det ska inte synas ett M ovanför zoom, men det gör det på min. Det står att man ska kunna trycka på "granarna" kanpparna tills det försvinner, men det händer ingenting. Varför?

För att besvara fråga 1, ifall det fortfarande inte löst sig samt ifall någon annan någonsin kommer få samma problem (som jag precis hade), så pröva med att ta bort diffusern/bouncern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.