Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-600 som slav till SB-80DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Dallas76

Medlem
Hej allesammans,

Har preces skaffat en SB-80DX (Begagnad) som jag tänkt använda som Master till min gamla SB-600 som jag tänkte använda som slav. Anledningen till att jag skaffade just SB-80DX är att den är billig begagnad (så klart) och att den har synk-uttag vilket 600:an saknar och jag tänkte använda mig av mina pocket wizards till att trigga SB-80DX.
Och det fungerar perfekt, men jag lyckas inte få 600:an att skjuta av som slav när jag triggar 80DX. Jag har satt båda i trådlöst "mode" men 600:an vill inte. Kan det ha något att göra med channels på 600:an? Hittar inget om det på 80DX.

Jag vet, världens längsta utlägg, men vore väldigt tacksam om någon vet hur man får en SB-600 att utlösas på command av en SB-80DX.

Peter
 
Förmodligen kan inte SB-80dx utlösa blixtar i nikons cls om du inte hittar något om channels på din blixt.
Sb-600 kan väl inte vara slave och slå på blixtljus.
 
Tjena,

Tack för svaren.

Exiffen: Jag vet att jag inte kan använda CLS med SB-80DX så jag har den i manuellt läge, och så mäter jag blixtljuset med en Sekonic L-758DR istället. Jag tänkte att SB-600 hade någon slavsensor på sig och kunde kanske lösas ut om den inte kan kommunicera med SB-80DX. Men den kanske inte fungerar så?

woelle: tack för svaret. SB-600 har ingen synkingång så jag kan inte koppla pocketwizards till den. Då måste jag ha SB-600 på kameran och det vill jag inte. Vill kunna ha båda blixtarna "off-camera" och kunna flytta runt dem.

Det bästa är kanske att sälja SB-600 och skaffa en till SB-80DX. Gillar den bättre trots allt?

Tack ska ni ha, mer inputs gärna....
 
går det inte att trigga sb 600 via din kameras intern blixt om du kör på slave på sb 600 och sen kör du slave på sb 80n också.

borde ju funka.
 
okey, det var ju attans.

btw, får jag fråga vad du har gett för sb80dxen?

funderar på att köpa en.
 
Köpte den begagnad på scandianvian photo för 895:- osedd. Det var via deras internetbutik. Så jag fick den idag och den var i totalt nyskick!! Inte en repa och med fodral och alla manualer som inte bläddrats i eller någonting. Det hade jag inte trott för 895:-, så jag är jättenöjd..
 
Nej, SB-600 kan inte fungera som "dum slav" endast som slav i Nikon CLS med en CLS-master.
Det du kan göra är att köpa en billig trigger på ebay för några tior. En liten klump med ljussensor och blixtsko att sätta blixten i. Den triggar då blixten så som du vill.
Det finns också adaptrar synkuttag-blixtsko så att du kan koppla in en synkkabel till din sb-600.
 
Hej alla,

Tack för alla svar. Jo jag har fått klarhet i detta, snackade med Nikon. Det blir nog till att byta ut SB-600 mot en till SB-80DX.
Har också kollat på de billiga radiosändare från t.ex kaffebrus (har haft ett gäng av dessa) men tycker att räckvidden är rätt kass. Det är det som är skönt med PW att de har en grym räckvidd, plus att jag kan mäta ljuset med min Sekonic L-758DR trådlöst också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.