Annons

Nikon Sb-600 & Sb-800

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Vilka är skildnaderna mellan Nikon SB-600 och SB-800?
Jag har idag en SB-600 men funderar på att även skaffa en SB-800. Men jag vet som sagt inte riktigt skilnaderan.

Jag vet att SB-800 kan fjärrstyra blixtar men det finns väll fler skilnader?
 
miniman skrev:
Hej

Vilka är skildnaderna mellan Nikon SB-600 och SB-800?
Jag har idag en SB-600 men funderar på att även skaffa en SB-800. Men jag vet som sagt inte riktigt skilnaderan.

Jag vet att SB-800 kan fjärrstyra blixtar men det finns väll fler skilnader?
Hur kommer det sig att du inte vet skillnaden men funderar på att köpa en SB-800? Är det något du saknar på 600-modellen?
 
Re: Re: Nikon Sb-600 & Sb-800

jdandanell skrev:
Hur kommer det sig att du inte vet skillnaden men funderar på att köpa en SB-800? Är det något du saknar på 600-modellen?

Jag skulle tex vilja göra just det jag skrev, att fjärrstyra min SB-600 och samtidigt ha en blixt på kameran men sen tänkte jag att det förmodligen finns fler fördelar. Är blixten ex starkare eller klarar andra synktider? (eller beror synktiden helt på kameran?
 
Finns säkert många skillander. Kolla manualerna. Borde finnas på nätet... Själv valde jag SB-800 pga det högre ledtalet, möjlighet till ett extra batteri (snabbare uppladdning) samt medföljande omnibounce...

En annan sak som jag uppskattar med SB-800 (vet ej om finns på SB-600 är att den visar vilket iso kameran väljer. Väldigt bra tillsammans med min D50 som inte visar denna info.
 
miniman skrev:
Jag vet att SB-800 kan fjärrstyra blixtar men det finns väll fler skilnader?

Eftersom du verkar ha en kamera (D50) som inte har inbyggd funktionalitet för att fjärrstyra blixtar skulle jag säga att denna skillnaden är tillräcklig för att motivera det högre priset. Du kan då fjärrstyra din SB-600, vilket är väldigt användbart.

Sedan har den lite högre ledtal, strobe-funktion och kommer med bouncer och färgfilter och sådant lull-lull.
 
Re: Re: Nikon Sb-600 & Sb-800

mannbro skrev:
Eftersom du verkar ha en kamera (D50) som inte har inbyggd funktionalitet för att fjärrstyra blixtar skulle jag säga att denna skillnaden är tillräcklig för att motivera det högre priset. Du kan då fjärrstyra din SB-600, vilket är väldigt användbart.

Sedan har den lite högre ledtal, strobe-funktion och kommer med bouncer och färgfilter och sådant lull-lull.

Det kommer inte vara nått problem eftersom jag har en D300 på ingång. Det jag är ute efter är att ha flera ljuskällor från olika håll.
 
Re: Re: Re: Nikon Sb-600 & Sb-800

miniman skrev:
Det kommer inte vara nått problem eftersom jag har en D300 på ingång. Det jag är ute efter är att ha flera ljuskällor från olika håll.

I så fall funkar 600:an i princip lika bra. Om du inte behöver 800:ans lull-lull så är 600:an ett bra val, som både är billigare och lite mindre, lättare och smidigare.
 
Men om man sätter en 800 på kamerahuset.
Kan den då både slå av blixt själv och fjärrstyra 600-blixtar?
 
miniman skrev:
så om man då vill ha två ljuskällor från två blixtar i en bild så är det en bra lösning.
Eller?

Ja, om du vill ha den ena ljuskällan rakt framifrån.

Annars kan du ju fjärrstyra de båda blixtarna från den inbyggda (i två olika grupper med olika exponeringskompensation om du vill).

Det går också att använda den inbyggda blixten som ljuskälla även när man fjärrstyr andra blixtar (naturligtvis med de begränsningar som den inbyggda blixten har) och på så sätt få tre ljuskällor med två externa blixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.