Annons

Nikon SB-600/Nissin Di866?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Berg

Aktiv medlem
Hej!

Ska köpa blixt till min Nikon D3000. Och funderar antingen på en Nikon SB-600 AF Speedlight eller en Nissin Di866 Speedlite Pro.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dom här blixtrarna? Vilken tipsar ni om?

//Berg!
 
Hej!

Ska köpa blixt till min Nikon D3000. Och funderar antingen på en Nikon SB-600 AF Speedlight eller en Nissin Di866 Speedlite Pro.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dom här blixtrarna? Vilken tipsar ni om?

//Berg!

Ingen alls som har erfarenhet av Nikon SB-600 eller Nissin Di866?
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Nissinblixten, men jag kan rekommendera SB-600.

I ditt läge skulle jag i 10 fall av 10 köpa Nikon, om priset är något sånär lika.

/K
 
Då är det utan tvekan så att du vill ha Nikonblixten :)

Två skäl:

1. Kanske du i framtiden byter upp dig avseende kameran? Många Nikon har en "commanderfunktion" som gör att man kan styra blixten (SB-600) trådlöst via den lilla inbyggda blixten. (Din har det inte, men många andra Nikon kan det tricket).

2. Du kan råka ut för att Nissin-blixten klickar ihop med din kamera, kanske inte exponerar perfekt eller börjar spöka. Då kommer det att visa sig att Nikon visar dig kalla handen, medan Nissin jämrar sig och vet inte riktig vad de kan göra åt saken. Det är det vanliga problemet med tredjepartsprodukter, och det händer ibland att man står där med lång näsa.

Sedan är Nikon SB-600 (jag har en) en bra blixt, fungerar bra och har alla rimliga funktioner. Nissing är säkert inget skräpmärke heller - fördelen med den är väl att den har mer kraft.
 
Nissin har fler funktioner

Di866 är både kraftigare och funkar som Commander. Finns en del på Flickr:s forum om den. Den känns som ett alternativ till SB900.
 
Då är det utan tvekan så att du vill ha Nikonblixten :)

Två skäl:

1. Kanske du i framtiden byter upp dig avseende kameran? Många Nikon har en "commanderfunktion" som gör att man kan styra blixten (SB-600) trådlöst via den lilla inbyggda blixten. (Din har det inte, men många andra Nikon kan det tricket).

2. Du kan råka ut för att Nissin-blixten klickar ihop med din kamera, kanske inte exponerar perfekt eller börjar spöka. Då kommer det att visa sig att Nikon visar dig kalla handen, medan Nissin jämrar sig och vet inte riktig vad de kan göra åt saken. Det är det vanliga problemet med tredjepartsprodukter, och det händer ibland att man står där med lång näsa.

Sedan är Nikon SB-600 (jag har en) en bra blixt, fungerar bra och har alla rimliga funktioner. Nissing är säkert inget skräpmärke heller - fördelen med den är väl att den har mer kraft.

Tror det blir som du skriver en Nikon SB-600. Jag menar det är ju ingen dålig blixt :)
 
I senaste numret av DigitalFoto (nr 5, som jag fick igår) testar man bl a Nikonblixtarna SB-600 och SB-900 samt Nissin Di866 Speedlite Pro. Nissinblixten får en väldigt bra recension där med vitsordet "Rekommenderas" - "En förvånansvärt avancerad blixt för pengarna. Den är fullmatad med funktioner och är ett nöje att använda".

Dock har jag ingen egen erfarenhet av Nissinblixtarna. Har själv SB-800 och SB-900 som funkar väldigt bra...
 
Senast ändrad:
I senaste numret av DigitalFoto (nr 5, som jag fick igår) testar man bl a Nikonblixtarna SB-600 och SB-900 samt Nissin Di866 Speedlite Pro. Nissinblixten får en väldigt bra recension där med vitsordet "Rekommenderas" - "En förvånansvärt avancerad blixt för pengarna. Den är fullmatad med funktioner och är ett nöje att använda".

Dock har jag ingen egen erfarenhet av Nissinblixtarna. Har själv SB-800 och SB-900 som funkar väldigt bra...

Jo jag har också den tidningen och läste det igår. Vilken tror du håller längst? Nissin eller nikon?
 
Ja, själv skulle jag välja Nikon! Om inte annat så vet man att den är 100% kompatibel med kameran (och även till kommande kameramodeller förmodligen också).
 
Om man vill kunna utnyttja Nikons fenomenala blixtsystem fullt ut i framtiden skulle jag köpa Nikons blixtar då de pratar med varandra. SB-600 är en bra första blixt att köpa eftersom man inte har någon nytta av comanderfunktionen i den första blixten eftersom man inte har något att styra. Som andra blixt köper man sedan en med commanderfunktion i så fall. Håll dig till ett märke så fungerar automatiken fullt ut.
 
Nissin

Hej!

Ska köpa blixt till min Nikon D3000. Och funderar antingen på en Nikon SB-600 AF Speedlight eller en Nissin Di866 Speedlite Pro.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dom här blixtrarna? Vilken tipsar ni om?

//Berg!


Hej!
Nu kanske du har köpt dig en blixt redan. Jag hoppas Nissin-blixten, för den skulle jag föreslå i alla lägen. Jag jämför den helt med SB-900 snarare än SB-600.

Dels har den högre effekt, högre än SB-900 också, ledtal upp till 60.

Dels har den nästan precis identiska funktioner som SB-900. (Repeterande blixt, röda ögonreducering, långsam synk, synk vid andra ridå, snabb synk etc.)

Dels fungerar den utmärkt och felfritt med Nikons trådlösa system (själv testat med D90 (som är den första i serien med trådlöstblixtsystem)).


Nikons modell sägs vara mer överskådlig och tydlig i displayen, men jag som manövrerat samtliga blixtar från kameran har inte märkt någon skillnad.

Jag skulle ta Nissin-blixten i alla lägen. Grym faktiskt...

/H
 
Hej!
Nu kanske du har köpt dig en blixt redan. Jag hoppas Nissin-blixten, för den skulle jag föreslå i alla lägen. Jag jämför den helt med SB-900 snarare än SB-600.

Dels har den högre effekt, högre än SB-900 också, ledtal upp till 60.

Dels har den nästan precis identiska funktioner som SB-900. (Repeterande blixt, röda ögonreducering, långsam synk, synk vid andra ridå, snabb synk etc.)

Dels fungerar den utmärkt och felfritt med Nikons trådlösa system (själv testat med D90 (som är den första i serien med trådlöstblixtsystem)).


Nikons modell sägs vara mer överskådlig och tydlig i displayen, men jag som manövrerat samtliga blixtar från kameran har inte märkt någon skillnad.

Jag skulle ta Nissin-blixten i alla lägen. Grym faktiskt...

/H


Hm....är du fortfarande lika nöjd?

Jag har också en D90 och är sugen på en Nissin 866. Har dock blivit avrådd på andra forum (för all del med vaga argument)
men vill gärna höra mer erfarenheter innan jag slår till.

Är den svår att använda?

Viljen funktion saknar du?

kan du avfyra den trådlöst?

Kan du avfyra den master och en annan slav trådlöst?

Jag kommer mest att använda den till porträtt och macro fotografering.

Tacksam för att du delar med dig av dina erfarenheter,
 
har precis köpt en 466 till min D80 och kan avfyra den trådlöst utan problem..... Det är min första externa blixt så det blir nog ett lyft oavsett.
 
866

Saknar egentligen ingenting. Den fungerar både som master och som slav. Toppenblixt med andra ord. Inte lika överskådlig i displayen, men trådlöst ingen som helst skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.