Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon RWA

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har PS CS elle CS2 har du ett hyfsat program som kan öppna och konvertera nikon raw-filer (NEF) eller så finns det Capture One pro och LE som också är kompetenta att hantera nikon raw - filer. Nikon har ett eget program som heter Capture NX, tyvärr har jag inga prisuppgifter på dessa program, men det går säkert att hitta på nätet.

Jag kan bara rekommendera Capture One, både Pro-versionen och LE. Det blir rejält mycket mer "stuns" i bilderna än med ACR. Dock är det betalprogram, men LE är inte så fasligt dyr har jag för mig. Det är ingen större skillnad mellan LE och Pro heller.
Nikon Capture NX talas det varmt om, men jag kom aldrig överens med användargränssnittet. För söligt, krångligt och ointuitivt, men säkert väldigt bra.

Capture One LE får man på köpet hos vissa näthandlare när man köper lite större minneskort. En vanlig prisuppgift är strax under 1000-lappen. Nikon Capture NX kostar 1995:-. Capture NX kräver 2 Gb internminne för att jobba hyfsat snabbt. Finns några buggar men den nya u-punkt-tekniken uppväger det mesta. Rekommenderas. mvh//peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar