Annons

Nikon & RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Köpte mig en D50 förra veckan, och börjar klura på hur jag ska bära mig åt för att fota i RAW på ett bra sätt.

Enligt alla omdömen är tydligen den medföljande konverteraren kass, men jag undrar ju om den verkligen kan vara sämre än den inbyggda i kameran??? Jag har inte provat ska tilläggas...
Men nog borde det väl bli bättre att konvertera med programmet än att fota med kamerans egen vitbalans och komprimering?

Vidare; finns det några gratis RAW-konverterare? Jag är inte direkt rik (ligger sju och fem back efter kameraköpet), så jag tänker inte betala för ett program i första taget. Det blir trots allt bra bilder i JPG-format, och jag är nybörjare än så länge.
Jag har för tillfället Photoshop 7.0 för att leka lite, men hörde att andra PS-versioner (CS?) hanterar RAW. Funkar det Nikons format? För RAW är väl knappast ett enda format antar jag...

Tacksam för tips!

Nikon View funkar rätt okej faktiskt. Inte så mycket inställningsmöjligheter, men man får iaf möjlighet till att få bilderna i 16 bitar och den tar ju hänsyn till tonkurvor, inställningar och sånt i kameran.

RSE som Larsa länkat till är definitivt åxå värt en titt.

Vet inte om man måste ha PS CS2 med senaste ACR om det ska funka i photoshop dock.

Tack för tipsen! Ska kolla upp dessa...

En ytterligare fråga då; jag provade att fota lite i RAW igår, och insåg att man ändå kan ställa in vitbalansen! Är det inte just idén med RAW att den tar en bild "som den är", så får man själv sen justera vitbalans, färgmättnad och skärpning? Detta går ju fortfarande att ställa in i kameran i RAW-läge! Mycket märkligt. I så fall är det ju ingen vits...

Makten skrev:
Tack för tipsen! Ska kolla upp dessa...

En ytterligare fråga då; jag provade att fota lite i RAW igår, och insåg att man ändå kan ställa in vitbalansen! Är det inte just idén med RAW att den tar en bild "som den är", så får man själv sen justera vitbalans, färgmättnad och skärpning? Detta går ju fortfarande att ställa in i kameran i RAW-läge! Mycket märkligt. I så fall är det ju ingen vits...

De metadata som följer med rawfilen är vad kameran har valt för inställningar vid fotograferingen.Fingervisning om hur kameran skulle räkna fram en bild.
Rawfilen kan du justera hur du vill, välja färgtemperatur, tonkurva, skärpning, korrigering enstaka färger, mm mm mm mm mm . Skafffa en bra rawkonverterare . Gratis är rawshooter till pc.
Sök gärna i ämnet eftersom dina frågor är besvarade många gånger tidigare.

Mikael

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar