ANNONS
Annons

Nikon på Elmiamässan

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Förra året på Fotomässan i Elmia bjöd Nikon på en rengöring av kameran. Någon som vet om Nikon ställer upp med denna service i år igen?
 
Tommy Törnquist skrev:
Förra året på Fotomässan i Elmia bjöd Nikon på en rengöring av kameran. Någon som vet om Nikon ställer upp med denna service i år igen?

Säkert gör dom det! Jag fick min kamera rengjord på mässan i Nacka strand...

/K
 
Jag fick min rengjord på Nacka-Strand -06 också, men jag ångrade det efteråt, blev tvungen att skicka kameran till Lasses för rengöring av prismat då klåparen i Nikonbåset använde tryckluft att blåsa ur spegelhuset, vilket medförde att han blåste damm innanför mattskivan, och jag är inte den enda som upplevt det vid Nikons så kallade gratis rengöringar, personalen som utför jobbet är tonårspojkar som tydligen inte har en aning om vad dom håller på med, absolut inga proffs från Nikonservice.

Personalen hos Lasses kameraservice (Sveriges bästa akturiserade Nikonservice) skakade på huvudet när jag talade om vad pojkarna gjort, dom sade också att jag var långt ifrån ensam som kommit in till dom med samma problem efter fotomässor, något att tänka på kanske....

Sensorn då, blev den ren då, svar NEJ ! det var fortfarande ett tiotal dammprickar kvar på sensorn.

/kent
 
En varning till, har ni gjort egna inställningar i fotobank A så kommer ni förlora dom, för klåparna i båset resetar kameran till standard innan dom utför jobbet, och som svar varför dom gjorde det var att dom måste göra det för att kunna göra ren sensorn......

Då förstod jag att dom inte hade en susning om vad dom höll på med, summan av rengöringen blev att jag var tvungen att skicka kameran för rengöring av prisma (samt byta av mattskiva då jag tappade den i golvet när jag försökte göra rent själv) till en kostnad av 1100:-, samt att jag fick göra ren sensorn själv för att få den riktigt ren, samt sitta och programera om kamerans A fotobank.

Aldrig mer gratisrengöring för mig....

/kent
 
Nä, det där låter inte bra, om det är samma sak på Elmiamässan. Vad kostar en rengöring om man lämnar in den till en handlare?
 
Tommy Törnquist skrev:
Nä, det där låter inte bra, om det är samma sak på Elmiamässan. Vad kostar en rengöring om man lämnar in den till en handlare?

Det är bättre att köpa rengöringsprylar själv för pengarna en rengöring kostar, sen gör du det gratis själv.

/kent
 
Det låter ändå vanskligt om de inte har renrum eller nåt att vara i. Få platser är väl så dammiga som mässhallar? Jag skulle inte ens vilja byta objektiv på en mässa. Textilfibrer, hår och hudpartiklar i kubik...
 
Måste kontra lite här! Var på expot i Köpenhamn och passade då på att ta upp ett problem jag hade med min kamera. Dom tog in kameran redgjorde den och fixade problemet till mig GRATIS!!
Skulle normalt sett kostat ca 1000 lappen att få fixat.
Men sen kan jag hålla med om att det är VÄLDIGT fördelaktigt att rengöra sin sensor själv! Har fixat "verktyg" och hela kitet för vad två dåliga pennor, ett utgånget köp/kreditkort och pads kostar + vätska då!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.