Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon på Elgiganten

Produkter
(logga in för att koppla)

backlundphotography

Aktiv medlem
Gratulerade en dam idag som köpte en D5100 på Elgiganten. De har ju bra priser där. Sedan - jäklar - jag kom ju på varför jag returnerade min D5100 bara efter ett par dagar, då jag upptäckte att 18-55 gluggen saknade VR. VR är värt 1000 spänn extra på just det objektivet anser jag, man slipper släpa med stativ under kvällstid, och kan använda slutartider ner till 1/30 om man är stadig på handen.

PS Vissa gillar inte alls de små lätta kit-gluggarna, men jag tycker 18-55 är helt underbart bra alternativ när man räknar gram på sin aktivitetssemester.
 
Ok, du har så rätt. Slutpoången är att jag inte skulle ha gratulerat, utan bett henne handla på annan butik som säljer sina kameror med VR-objektiv istället. Med risk för att få en snyting av säljaren förstås :)

Aha! Då är jag med :) ja det kan faktiskt vara snällt mot en köpare om man kan hjälpa till. Det är inte alltid man ska lita på försäljare.
 
Hm... VR räcker sällan kvällstid, då är det stativ som gäller! (samt att man har VR avstäng då för bästa resultat)
VR är grovt överskattat!
 
Hm... VR räcker sällan kvällstid, då är det stativ som gäller! (samt att man har VR avstäng då för bästa resultat)
VR är grovt överskattat!

Björn, inget ersätter naturligtvis stativ, men att VR tillåter att gå ner från 1/100 till 1/30 på 18 mm DX är ju iallafall det jag upplever gällande skakningsoskärpa, i synnerhet på dessa lätta kameror. Personligen tycker jag att staiv hämmar kreativiteten och spontana kompositioner. Hellre då högre ISO och lite grus i bilden. Men kanske detta hör till en annan tråd :)
 
Björn, inget ersätter naturligtvis stativ, men att VR tillåter att gå ner från 1/100 till 1/30 på 18 mm DX är ju iallafall det jag upplever gällande skakningsoskärpa, i synnerhet på dessa lätta kameror. Personligen tycker jag att staiv hämmar kreativiteten och spontana kompositioner. Hellre då högre ISO och lite grus i bilden. Men kanske detta hör till en annan tråd :)

Antagligen en annan tråd :)
Det kan antagligen diskuteras helt menlöst i det oändliga. Det finns såklart inga regler man måste följa, man skall göra precis det man själv är nöjd med!
 
Att handhålla 18 mm med 1/30 utan VR borde inte vara några problem, 1/100 ska knappast behövas.

Hm... VR räcker sällan kvällstid, då är det stativ som gäller! (samt att man har VR avstäng då för bästa resultat)
VR är grovt överskattat!

VR är riktigt bra i rätt situation! Till exempel, kan man handhålla med f/2,8 vid ett visst ljus kan man blända ned till ca f/5,6 med VR på om man vill ha mer skärpedjup.

Det ersätter inte stativ men det kompletterar ofta!
 
Björn, inget ersätter naturligtvis stativ, men att VR tillåter att gå ner från 1/100 till 1/30 på 18 mm DX är ju iallafall det jag upplever gällande skakningsoskärpa, i synnerhet på dessa lätta kameror. Personligen tycker jag att staiv hämmar kreativiteten och spontana kompositioner. Hellre då högre ISO och lite grus i bilden. Men kanske detta hör till en annan tråd :)

Jag håller med Du, tycker att VR är alldeles utmärkt och skapar möjligheter. Även spontana sådana...
 
Björn, inget ersätter naturligtvis stativ, men att VR tillåter att gå ner från 1/100 till 1/30 på 18 mm DX är ju iallafall det jag upplever gällande skakningsoskärpa, i synnerhet på dessa lätta kameror. Personligen tycker jag att staiv hämmar kreativiteten och spontana kompositioner. Hellre då högre ISO och lite grus i bilden. Men kanske detta hör till en annan tråd :)

Say what? 1/(bränvidd*cropfactor) funkar ju bra att handhålla, utan skakreducering. Så 1/30 på 18mm är ju inga större problem...

Edit: Om nu inte hållt på med proffsboxning större delen av sitt liv...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.