Annons

Flare Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta av objektivet och kolla genom det mot en lampa. Kanske har du ett större fnyk där inne som stör, även om jag inte riktigt kan se någon koppling mellan detta fel och de bilder du presenterat tidigare.

Har tittat genom objektivet och ser samma fenomen som jag ser på bilderna, det vill säga den C-formade saken. Blir flera på rad som på motsatt sida om ljuskällan. Tror faktiskt att det är samma sak som orsakar den runda flaren och de gröna flares jag får på många nattbilder. Beroende på hur man zoomar/fokuserar blir nämligen C-formen rund (se länken nedan)
http://www.flickr.com/photos/87866200@N08/sets/72157631669295121/

Var för övrigt på fotoaffären igen och fick träffa en annan man som också hävdade att det var normalt. Antar att jag borde lyssna på dem, men jag har svårt att tro att det är normalt med så kraftiga/väldefinierade flares...
 
Då är det nog ett större dammfnyk som olyckligvis hamnat på ett sånt ställe att det ställer till problem. Oftast spelar damm i objektivet ingen som helst roll, men här gör det tydligen det och du bör kunna få ett nytt.

En manöver att prova är att du försiktigt kan dunsa objektivet mot din handflata och se om fnyket flyttar på sig. Absolut inte mot någon hård yta dock, för det är bara dammet som ska flytta sig;-)
 
Då är det nog ett större dammfnyk som olyckligvis hamnat på ett sånt ställe att det ställer till problem. Oftast spelar damm i objektivet ingen som helst roll, men här gör det tydligen det och du bör kunna få ett nytt.

En manöver att prova är att du försiktigt kan dunsa objektivet mot din handflata och se om fnyket flyttar på sig. Absolut inte mot någon hård yta dock, för det är bara dammet som ska flytta sig;-)

Okej. Tack för hjälpen. Har har köpt kamera+objektiv på NetOnNet. Vet inte om de ger mig ett nytt objektiv eller om de skickar in det till Nikon för reparation? Om de gör det senare lär jag ju bli utan objektiv ett antal veckor. Sen undrar jag om risken finns att jag får betala för undersökningen själv om de nu inte hittar något?
 
Okej. Tack för hjälpen. Har har köpt kamera+objektiv på NetOnNet. Vet inte om de ger mig ett nytt objektiv eller om de skickar in det till Nikon för reparation? Om de gör det senare lär jag ju bli utan objektiv ett antal veckor. Sen undrar jag om risken finns att jag får betala för undersökningen själv om de nu inte hittar något?

Prata med dem, det är människor i andra änden!

http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/ContactCustomerServices

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.