Annons

Nikon oskäliga EU/Sverigepriser contra USA-priser

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gör man redan i nästan full utsträckning. De flesta stora aktörer handlar i Euro eller Dollar redan nu och säkrar valutan (till en kostnad som vi konsumenter givetvis får betala) för att just säkra valutariskerna. Likaså handlar man på långa kontrakt. Canon och Nikon gör en bedömning av marknadsbehovet kanske 6 månader innan leverans och lägger beställningen. Om sedan beställningen inte räcker så får dom helt enkelt ragga fler produkter på en spotliknande intern marknad eller försöka bli av med ett överlager via utförsäljningar eller på den interna spotmarknaden. Fabrikerna tillverkar bara produkterna under en kort tid och det gäller att lägga in en korrekt beställning. Det är ännu svårare ju eftersom DSLR utvecklingen går så snabbt. Tänk vad kul de måste ha varit att ha stått med ett lager D100 när D70 kom. Samma kamera till halva priset......

Mankan

Mankan G skrev:
Inom Europa däremot så levererar fabriken/huvudkontoret till det Europeiska huvudkontoret som i sin tur levererar till Canon Sverige.
Har Canon och andra stora kameratillverkare verkligen produktlager i Sverige? Jag trodde de flesta globala organisationer hade europalager och levererade direkt till återförsäljarna därifrån? Att det behövs lokala sälj- och marknadsorganisationer i länder och språkområden fördyrar givetvis jämfört med USA men det är ju knappast leverantörernas fel.

Re: Re: Re: Re: Nikon oskäliga EU/Sverigepriser contra USA-priser

andersgunnare skrev:
Oppps, tryckfel-Nils var visst framme.
Jag betalade omkring 3573 kr, pris på Scandinavianphoto ligger idag på 6750:-

Då blev mitt objektiv omkring 52.9% billigare.
Fel blev det men rätt blev det nogg u.

I hate to say this men 6750-3573 = 3177 kr. 3177 av 6750 är 47%...

Johannes

Det finns ytterligare en parameter att ta upp och det är att man måste jämföra de svenska priserna med NikonUSA-produkter. Att jämföra svenska "NikonNordic-priser" med diverse fantastiska erbjudanden på gråimporterade varor i USA, är lite irrelevant när man diskuterar prisskillnader mellan olika marknader. (Gråimport kan jag ju själv syssla med oavsett om jag bor i Sverige, eller någon annanstans).

Min grundregel är att det finns få -- helt igenom respektabla ställen -- som i USA säljer "vitt" importerade Nikonprodukter så värst mycket billigare än marknadsledarna B&H, Adorama och kanske några till. Säljs det avsevärt billigare än hos dessa firmor, så är min (och många andras) erfarenhet att det allt som oftast handlar gråimport, s.k."Bait&Switch operations", skumma garantier eller något annat till kundens nackdel.

Kanske skall man därför hålla sig till prisnivån (för USA-import!) hos dessa firmor, om man skall diskutera generella prisskillnader mellan olika marknader, och var dessa skillnader uppstår. Hade vi även i Sverige haft den där "andra typen" av återförsäljare -- som spänner mellan att de öppet säljer gråimport, till rena gangsterbutiker -- så hade det säkert funnits erbjudande om D200:eek:r som var ett par tre tusingar "billigare" här i landet också...

P.R. skrev:
Har Canon och andra stora kameratillverkare verkligen produktlager i Sverige? Jag trodde de flesta globala organisationer hade europalager och levererade direkt till återförsäljarna därifrån? Att det behövs lokala sälj- och marknadsorganisationer i länder och språkområden fördyrar givetvis jämfört med USA men det är ju knappast leverantörernas fel.

Nej förmodligen inte något stort centrallager i ordets riktiga bemärkelse. Klart att det finns ett distributionslager som dessutom förmodligen är outsourcat. Inte ens de varor som Canon beställde då för 6 månader sedan hamnar i Sverige direkt. De ligger i Centrallagret i Holland eller var det nu ligger. Den Svenska verksamheten måste betala en avgift för varorna så länge som de ligger där plus den vanliga procenten för påslaget. Därav uppkomsten av den interna spotmarknaden. Det finns eller i mitt fall fanns en del anvariga personer på vissa bolag som har satt det i system att inte beställa några delar alls utan helt lita på spotmarknaden. Fungerar oftast men inte alltid och då stod vi där med skägget i brevlådan när kunderna behövde delar

Det som däremot garanterat finns (är fortfarande en gissning när det gäller Canon och Nikon) är en centrallager där kontainerna från Japan/Asien landar. Väldigt många av dessa centraler ligger i Holland tack vare närheten till den stora hamnen i Rotterdam.

Många av företagen har dessutom centraliserat reservdelslagret till ett gigantiskt lager någonstans i Europa och flyger in de delar som behövs för den närmsta tiden. Så gör tex Xerox, Richo mfl. Delarna kommer under eftermidddagen eller senast dagen efter beroende på när beställningen lades.

Observera att jag spekulerar nu för Canon och Nikon. Detta sätt att arbeta och att organisera sin verksamhet är dock oerhört vanlig för denna typ av verksamhet. Jag vet av egen erfarenhet att det ofta fungerar på detta sätt

Senast ändrad:
Det tycks nog finnas en del prutmån hos våra lokala leverantörer. Köpte ett 300/2.8 VR i feb. Priset hos Rajala (FI) var 4995 eur.Efter lite diskussioner och tal om ev.köp från utlandet hamnade priset på 4550 eur. En rabatt på 445 eur (ca 4000 kr).

Ja, om värdet är under den gräns som gäller (glömt vad gränsen är, men den är låg). Det finns inget som i sig fritar gåvor från moms och tull. Fejkar man ett lågt värde tar man två risker: a) händer det något med försändelsen, så får man om paketet är försäkrat bara ut det angivna värdet, och b) du riskerar att bli upptäckt vid stickprovskontroll (att märka saker som "gåva" är väl något av det äldsta och simplaste sättet att försöka smita från tull och moms?).

Kan väl i sammanhanget tilläggas att "seriösa" firmor som t.ex. B&H och Adorama vägrar att märka paket med felaktiga belopp eller innehåll. Firmor i Hong Kong (som ofta säljer gråimport) går dock ofta med på det. Kanske är riskerna för fuskande firmor lägre i Hong Kong än i USA, vad vet jag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar