Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon, obrukbara objektiv från 3:e-partsleverentörer etc

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
"Pirat-" betyder olaglig. Var är objektiv från Sigma och Tamron olagliga?
Pirat eller ej du får kalla det vart du vill men JAG SA inte att dom är olagliga jag bara konstaterar att om EJ ORIGINAL objektiv inte är fullt kompatibla med ett kamera hus så bryr väl sej inte Nikon (Idetta fall) om det, det är ju upp till"pirat tillverkaren" o se till att det passar. Jag tycker inte alls det är konstigt att T.ex Nikon vill att man håller sej till deras produkter.
 
Staffan Zetterlund skrev:
Pirat eller ej du får kalla det vart du vill men JAG SA inte att dom är olagliga jag bara konstaterar att om EJ ORIGINAL objektiv inte är fullt kompatibla med ett kamera hus så bryr väl sej inte Nikon (Idetta fall) om det, det är ju upp till"pirat tillverkaren" o se till att det passar. Jag tycker inte alls det är konstigt att T.ex Nikon vill att man håller sej till deras produkter.

Det var inte det jag reagerade på - det var bruket av ordet pirat. Om jag har en Sony CD-spelare och köper en Bang Olufsen förstärkare, har jag då en piratförstärkare?

(Förutom en djävligt ful kombination)
 
Staffan Zetterlund skrev:
Det är väl knappast Nikons uppgift o se till att piratobjektiven fungerar på deras kameror, det borde ligga på pirat tillverkarnas intresse eller ???

Nei. Det er ikke Nikons "uppgift" å gjøre det. At de til tross for dette velger å hjelpe de som har et slikt objektiv betyr dog kun at de ikke nødvendigvis er så idiotiske mot kundene som "man" vil ha det til.
 
jkene skrev:
Det var inte det jag reagerade på - det var bruket av ordet pirat. Om jag har en Sony CD-spelare och köper en Bang Olufsen förstärkare, har jag då en piratförstärkare?

(Förutom en djävligt ful kombination)
Benämningen piratobjektiv uppfann fototidningarna på 70-80-talet. Vi som då läste dessa ser den benämningen som fullständigt normal för typ Sigma, Tamron, Tokina, m.m...

Sen så var det en annan sak om benämningen kanske borde överges då den ofta idag missuppfattas som något negativt...

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.