Annons

Nikon objektiv med som och liten bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter ett objektiv med låg bländare och gärna lite zoom.
Har just nu nikons fasta objektiv 50 mm, 1,8 och är supernöjd. MEN saknar att kunna zooma in och ut.

Vilket objektiv bör jag köpa?
Jag har en nikon d5000. Jag måste väl då ha bildstabilisator i objektivet?

Är ganska okunnig så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :)


Har tittat lite på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32426

Har inte möjlighet att betala hur mycket som helst...
 
Hej,

Jag är på jakt efter ett objektiv med låg bländare och gärna lite zoom.
Har just nu nikons fasta objektiv 50 mm, 1,8 och är supernöjd. MEN saknar att kunna zooma in och ut.

Vilket objektiv bör jag köpa?
Jag har en nikon d5000. Jag måste väl då ha bildstabilisator i objektivet?

Är ganska okunnig så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :)


Har tittat lite på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32426

Har inte möjlighet att betala hur mycket som helst...

Prisvärd glugg, jag hade en sådan själv ett tag, men bytte ut den när den krånglade för tredje gången (Måndagsexemplar..).

MEN, du behöver se upp så du får en av den NYA modellen. Den gamla modellen (med exakt samma namn) hade bara mekaniskt AF-koppel, och då får du ingen autofokus med din kamera.
 
Du vill alltså ha en normalzoom med STOR bländare? ;)

Litet nummer = stor bländare. Det här har sin förklaring i att bländaren anges i del brännvidden. Därför kan du ibland se att det står bländare f/1,8 där f står för brännvidd (focal length).

Bildstabilisator måste du inte ha i objektivet (men det kan vara användbart). Däremot måste du ha fokusmotor i objektivet (om du inte vill fokusera manuellt dvs).

Objektivet du länkar till brukar anses bra och prisvärt, men du får inte mycket till vidvinkel. Fast det är klart vidare än vad ditt fasta 50 mm är förstås. I övrigt se inlägget ovan.
 
Tack för era svar!

Jag tänkte lite fel där, litet tal är ju stor bländare :)

Jag lär väl märka ganska stor skillnad när det gäller vidvinkel ändå? Jag använder mitt 50 mm precis jämt! Men känner att jag måste backa ganska ofta vilket är störande.

Så om jag köper den nya varianten av objektivet jag länkade så behöver jag inte fokusera manuellt? Det passar alltså utmärkt till min kamera?

Finns det några likvärdiga alternativ tycker ni?
 
Jag lär väl märka ganska stor skillnad när det gäller vidvinkel ändå? Jag använder mitt 50 mm precis jämt! Men känner att jag måste backa ganska ofta vilket är störande.

Om det är backa du får göra hela tiden så kanske du hellre ska sikta in dig på exempelvis ett sigma 18-50/2,8. Som jag ser det är det ett bättre spann, men det är ju individuellt. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210542)

Eller också fortsätta köra på fasta, dom är ju trots allt väldigt mycket objektiv för pengarna, och köra på nikon 35/1,8 DX...

Själv är jag som du, fasta 50 sitter nästan jämt på kameran, nu har jag dock införskaffat ett 12-24 som är himla skoj också.
 
för zoom tex
Nikon
17-55/2,8
14-24/2,8
24-70/2,8
Sigma eller Tamron har väl ngn 17-50/2,8?

fast
35/1,8
24/1,4
50/1,4

osv...

Det är bara att klicka in på ngn säljsajt och titta.
cyberphoto tex & klicka i att du vill ha motor i objektivet så får du alla AF-alternativ presenterade
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.