ANNONS
Annons

Nikon-objektiv: AF 300/4,0D If-ED AF-S med TC-17E

Produkter
(logga in för att koppla)

sångberg

Aktiv medlem
hej, jag undrar om någon har erfarenhet av detta objektiv tillsammans med Nikon Converter AF TC-17E II 1,7x & Nikon Converter AF TC-17E II 2x.

hälsningar sångberg

hej, jag undrar om någon har erfarenhet av detta objektiv tillsammans med Nikon Converter AF TC-17E II 1,7x & Nikon Converter AF TC-17E II 2x.

hälsningar sångberg

YO!

Inga personliga erfarenheter, men 1.4x:an funkar kalas ihop med aktuell glugg. Däremot kan AF slira lite med de två övriga konvertrarna pga för dålig ljusstyrka (f/6.8 resp. f/8.0). Nikon garanterar full AF-funktion vid f/5.6 (inkl. konverter) eller ljusstarkare.

/Oscar

YO!

Inga personliga erfarenheter, men 1.4x:an funkar kalas ihop med aktuell glugg. Däremot kan AF slira lite med de två övriga konvertrarna pga för dålig ljusstyrka (f/6.8 resp. f/8.0). Nikon garanterar full AF-funktion vid f/5.6 (inkl. konverter) eller ljusstarkare.

/Oscar

tja Oscar, vill ju gärna komma lite närmare 600mm utan att sälja båten & bilen :)

har hört att 2x inte är att föredra, på grund av det du säger och att kantoskärpan ökar, skulle gärna vilja höra att 1,7x fungerar okej.
Ska kanske dra och handla med din granne idag, John S

hälsningar ola S

tja Oscar, vill ju gärna komma lite närmare 600mm utan att sälja båten & bilen :)

har hört att 2x inte är att föredra, på grund av det du säger och att kantoskärpan ökar, skulle gärna vilja höra att 1,7x fungerar okej.
Ska kanske dra och handla med din granne idag, John S

hälsningar ola S

Helt rätt, man sumpar lite av Orrefors-skärpan med konverter, varför man ofta bländar ner något steg för att kompensera detta.

Det jag påpekade i mitt svar ovan, är en annan detalj. AF-sensorn jobbar inte helt korrekt med f/4.0-gluggar ihop med 1.7x-resp. 2.0x-konverter. Det blir "för mörkt" för AF-sensor med dessa kombinationer. Vill du använda någon av dessa två konvertrar, så är det f/2.8-gluggar som gäller, tyvärr...

Här är ju 300/2.8 en suverän glugg! Visst, ett par kilo å ett par spänn, men gluggen är ett under av optimal kompromiss av alla önskvärda egenskaper! Har kvar min även fast jag "sålde bilden å kvarten" å tjackade ett 500:a. Säljer "aldrig" 300:at!

Förslag:
Skaffa en 1.4x-konverter till ditt 300/4.0 och snoka sedan på begg.marknaden efter ett AF-S 300/2.8 alt. AF-S 300/2.8 VR. Hittar då nå't, slå till och sälj 4.0-an. Sedan kan du börja kolla in konverter-branschen...
:-D

Lycka till!
Oscar

Förslag:
Skaffa en 1.4x-konverter till ditt 300/4.0 och snoka sedan på begg.marknaden efter ett AF-S 300/2.8 alt. AF-S 300/2.8 VR. Hittar då nå't, slå till och sälj 4.0-an. Sedan kan du börja kolla in konverter-branschen...
:-D

Lycka till!
Oscar

drömmer dagligen om 300/2,8 :)

följer nog ditt råd, det blir ju med D300+1,4+300mm faktiskt ett 630mm objektiv.
så får jag sälja mina Minoltaprylar till brorsan så han komemr igång snart.

tackar, hälsningar ola

hälsningar sångberg

Fick min TC-17E II 1,7 i går och den funkar klockrent med D300 till 300/4:an.
Har provat den tidigare, D300:ans autofokus verkar inte ha några problem kanske vid mörkare förhållanden.
Rekomenderas varmt.

Pelle

Fick min TC-17E II 1,7 i går och den funkar klockrent med D300 till 300/4:an.
Har provat den tidigare, D300:ans autofokus verkar inte ha några problem kanske vid mörkare förhållanden.
Rekomenderas varmt.

Pelle

D300 är mycket bättre än D80 tillsammans med 300/4 och TC17EII.

Jag har inte Nikons TC20EII, men Tamrons SP AF 2x och tycker den funkar ok. Problemet är att man hamnar på f8 vidöppet, och för att få bättre skärpa är ju f11 att föredra, men det blir lite långsamt...

Det funkar dock bra för att fota månen samt fåglar som sitter still i bra ljus. De tre första är med 2xTC, sista med TC17EII:

Här är länkar till crops från bild 2 och 4:
http://fling.zenfolio.com/p822083707/hafc4a0#hafc4a0

Och här är till månbilden:
http://fling.zenfolio.com/img/v4/p238385592-3.jpg

Det viktigaste för att ta en bra månbild upptäckte jag var ett stativ (kolfiber) med ben som är tjockare än 28 mm. 37 mm är betydligt stadigare.

Bilagor

• p255864324-3.jpg
    p255864324-3.jpg
    6.8 KB · Visningar: 751
  • p129011504-3.jpg
    p129011504-3.jpg
    6.6 KB · Visningar: 729
  • p284431404-3.jpg
    p284431404-3.jpg
    14.3 KB · Visningar: 726
  • p1012531667-2.jpg
    p1012531667-2.jpg
    41.6 KB · Visningar: 734
Fråga från en okunnig på teleconverter.
Varför använda teleconverter om de försämrar bilden som flera påstår då TC kommer på tal? Rent hypotetiskt borde väl bilden bli bättre om man istället förstorade den i motsvarande grad i ett bildbehandlingsprogram - ingen extra lins som kan försämra bilden i forma av CA, sänkt kontrast och oskärpa - och slutartiden blir kortare utan TC, sökaren ljusare, och kamerans AF har lättare att fokusera. Jag ser bara fördelar med att förstora i datorn men det kanske inte fungerar så. Någon som gjort någon jämförelse?

Fråga från en okunnig på teleconverter.
Varför använda teleconverter om de försämrar bilden som flera påstår då TC kommer på tal? Rent hypotetiskt borde väl bilden bli bättre om man istället förstorade den i motsvarande grad i ett bildbehandlingsprogram - ingen extra lins som kan försämra bilden i forma av CA, sänkt kontrast och oskärpa - och slutartiden blir kortare utan TC, sökaren ljusare, och kamerans AF har lättare att fokusera. Jag ser bara fördelar med att förstora i datorn men det kanske inte fungerar så. Någon som gjort någon jämförelse?

Försämringen med TC är inte lika mycket som försämringen när man beskär bilden. Det finns lite jämförelser utlagda på nätet, hittar inte länkarna dock.

En snabb förklaring om minsta bländare för AF som jag snappade upp i en annan tråd här.

Anteckna nu:

En icke-proffskamera behöver 5.6 som största bländare för att kunna fokusera, blir bländaren mindre blir skärpedjupet för stort och kameran vet inte vad som är i mitten för allt är för skarpt. Dyrare kameror har lite bättre koll på var skärpan ska sitta (typ runt bländare 8). Det är alltså skärpedjupet och inte ljuset som e boven i dramat om teorin stämmer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto