Annons

Nikon Nikkor 55-200mm eller Nikon Nikkor 18-200mm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrLarsson

Medlem
Har kitobjektivet som är 18-55mm, suktar nu efter ett telezoom objektiv.
Vilken av dessa är mest prisvärt? 18-200mm känns som ett redigt allround objektiv iallafall. Eller finns det några andra förslag ? Satsar på kvalitet när jag köper så om det finns något bra telezoom i samma prisklass som dessa så är jag tacksam för förslag!

// Henrik

Nikons 55-200 VR är väl det naturliga valet som dom flesta köper som andra objektiv till instegskamerorna, väldigt prisvärt är det också, 18-200'an ersätter ju även din kitglugg, den är väl bra om man prioriterar allt i samma glugg, men bildkvaliteten blir troligen sämre, speciellt distortionen, men är man inte petnoga så är den väl ett bra alternativ, men det blir ju betydligt dyrare.
Är det bildkvalitet du är ute efter bör du titta närmare på Nikons 16-85 VR istället för 18-200'an, om det är orginal optik du helst vill ha.

/kent

Henrik!

Min son hade 18-55 till sin Nikon och fick nyligen den nya 55-200VR och det har fallit mycket bra ut som ett bra "paket".

Jag är ingen stor läsare av "teste" men kan nästa garantera att 18-200 innehåller en massa "kompromisser" så jag tror du blir mer nöjd med resultatet om du satsar på 55-200. Observera att det finns en del äldre varianter utan VR och en ny med VR så väljd den!

Jon

Tack så mycket för svaren! Det lutar nog mest åt 55-200mm med VR såklart. Blev även intresserad av 16-85 mm, ska kika närmare på det också.

// Henrik

Svårt att klara ut vad som är bäst. 18-200 är förvånansvärt bra (distortionen undantaget). 55-200 har fått väldigt bra betyg den oxå.

För mig så handlar det mer om pengar vs bekvämlighet. 18-200 är som bekant dyrare medan med en 55-200 som komplement till din 18-55 så blir det billigare men du måste släpa med dig en väska med gluggen och dessutom byta gluggen då och då. Med 18-200 slipper du allt detta men det kostar som sagt lite mer.

Jag har haft 18-200 och gillade den skarpt. (Min blev stulen för en tid sedan). Tog ofta enbart den till min D2X/D300 och lämnade övriga gluggar hemma. Övriga gluggar är 17-55 f2,8 och AF-S70-200 f2,8. Inga skitgluggar precis men trots det så föredrog jag ofta 18-200 beroende på bekvämligheten, allt i en glugg och MYCKET lättare att bära på. Bildkvalitetsmässigt var givetvis det stora paketet bättre men om bara ljuset räckte till för att tillåta en eller två stegs nerbländning av 18-200 så blev bilderna oftast tillräckligt bra......17-55 och 70-200 klarar sig bra fullt öppna vilket inte 18-200 eller 18-55 gör....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto