Annons

Nikon Nikkor 50/1,2 + Vilken Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Innan du springer iväg och köper ett helmanuellt objektiv, testa att fokusera manuellt med grejerna du redan har, så får du en försmak av hur det blir med ytterligare ett par stegs kortare skärpedjup.
 
Angående halvautolägena...
Du måste vara beredd på att P och S-lägena inte funkar, utan endast A och M, med eller utan autoiso. (För mig är det dock inget problem, använder faktiskt aldrig P och S). Bländaren ställer man nämligen in på objektivet som på gamla goda tiden, inte med rattarna på kameran.

Man bör också helst mata in information om objektivet i kameramenyn, alltså brännvidd och maxbländare, för att informationen på toppskärmen och i bildens metadata (EXIF) ska stämma. Sedan får man se till att rätt objektivprofil är vald alltid då man använder objektivet för att kameran ska fatta vilket objektiv man använder (bra speciellt om man har fler manuella objektiv som man använder på kameran och vill kunna kolla vad man använt för objektiv och inställningar).
 
Nej, av de du räknat upp är D700 och D600 FX/FF-kameror.

Edit: Om du inte redan är väl införstådd med vad skillnaden mellan olika sensorstorlekar innebär och hur det påverkar bilderna så rekomenderar jag dig att läsa på om det innan du köper en kamera.

Men vilka av Nikons kameror är det som är FX/FF kameror?
Klart man kollar upp vad man köper innan man köper det, speciellt när det handlar om mer pengar.
 
Angående halvautolägena...
Du måste vara beredd på att P och S-lägena inte funkar, utan endast A och M, med eller utan autoiso. (För mig är det dock inget problem, använder faktiskt aldrig P och S). Bländaren ställer man nämligen in på objektivet som på gamla goda tiden, inte med rattarna på kameran.

Man bör också helst mata in information om objektivet i kameramenyn, alltså brännvidd och maxbländare, för att informationen på toppskärmen och i bildens metadata (EXIF) ska stämma. Sedan får man se till att rätt objektivprofil är vald alltid då man använder objektivet för att kameran ska fatta vilket objektiv man använder (bra speciellt om man har fler manuella objektiv som man använder på kameran och vill kunna kolla vad man använt för objektiv och inställningar).

Då jag aldrig använder P och S-lägena så blir det bara bra för mig! Och utan autoiso är inte heller något problem! Allt det där kan jag, men hur matar man in informationen om objektivet i kameramenyn? Hur räknar man ut det?
 
Men vilka av Nikons kameror är det som är FX/FF kameror?
Klart man kollar upp vad man köper innan man köper det, speciellt när det handlar om mer pengar.

I kronologisk ordning: D3, D700, D3X, D3s, D800, D800E, D4 och D600.

De har en sensor på 24x36mm istället för ca 16x24mm, och fångar 2,25 gånger mer ljus, och ger minst dubbelt bättre lågljusegenskaper. Dessutom får man möjlighet till kortare skärpedjup i och med att man använder längre brännvidder för samma bildvinklar, sökaren är större och ljusare och allmänt tycker jag bilderna blir skarpare på FX än DX.

Googla FX vs DX så lär du hitta ett och annat matnyttigt. Och långa konversationer.. ;-)


Då jag aldrig använder P och S-lägena så blir det bara bra för mig! Och utan autoiso är inte heller något problem! Allt det där kan jag, men hur matar man in informationen om objektivet i kameramenyn? Hur räknar man ut det?

Autoiso funkar.

Det är inget problem att mata in informationen via menyerna på de kamerorna jag räknade upp (inklusive D7000). Mata bara in 50mm brännvidd och bländare f/1,2, välj ett nummer för objektivet, t.ex. 1, klicka på spara, och så är det bara att tuta och köra!
 
D700, D3, D3s, D3x, D600, D4, D800 och D800E är FX (fullformatskameror). Kanske finns nån mer jag glömt att räkna upp.
 
Det är inget problem att mata in informationen via menyerna på de kamerorna jag räknade upp (inklusive D7000). Mata bara in 50mm brännvidd och bländare f/1,2, välj ett nummer för objektivet, t.ex. 1, klicka på spara, och så är det bara att tuta och köra!

Jag ska se till att googla det, så får jag något roligt att läsa :) Har tänkt mycket på ljuskänslighet och objektiv som släpper in mer ljus men har aldrig tänkt på att det är likadant med kamera husen.

Jaha, men då förstår jag! Men fungerar D7000 också som en FX/FF kamera då man kan mata in informationen där också? Skulle den fungera ungefär lika bra till 50mm F1.2 objektivet?
 
Måste fråga också, jag har ett Sigma Ex objektiv, passar det till FX/FF kameror? Är det någon som vet?
 
Jag ska se till att googla det, så får jag något roligt att läsa :) Har tänkt mycket på ljuskänslighet och objektiv som släpper in mer ljus men har aldrig tänkt på att det är likadant med kamera husen.

Nja riktigt lika är det förstås inte, men eftersom sensorn är 2,25 gånger större fångar den mer ljus och ställer lite andra krav på objektivet. Det måste förmå skapa en tillräckligt stor bildcirkel som täcker åtminstone hela sensorn, plus att man måste ha längre brännvidder för att få samma bildvinklar, vilket gör att skärpedjupen blir kortare.

Jaha, men då förstår jag! Men fungerar D7000 också som en FX/FF kamera då man kan mata in informationen där också? Skulle den fungera ungefär lika bra till 50mm F1.2 objektivet?

Inmatningen av information har ingenting med FX/DX att göra, utan är en ren egenskap i kameran som tyvärr bara finns i de lite dyrare/mer avancerade modellerna. 50/1,2 funkar på D7000, men man får en snävare bildvinkel, precis som du skulle få om du skruvar objektivet på din D3000. Skärpan blir dock bättre med objektivet på FX än DX, speciellt på stora bländaröppningar.
 
Hejsan!

Jag har precis tänkt att köpa ett Nikkor 50mm F1,2 objektiv och funderar på om jag då också kommer att behöva byta kamera för att objektivet ska passa. Är det någon som är kunnig inom detta?

Jag har för närvarande en Nikon D3000 och har pengarna att kunna byta till någon annan kamera under tio tusen, kan även hitta någon begagnat. Men jag undrar om jag behöver byta kamera för att kunna ha det objektivet? Och i så fall, vilken kamera fungerar?

Tack på förhand!
Bells

Oj, inget objektiv jag rekommenderar. Det är fin oskärpa på största bländare 1.2, men redan efter några månader kommer bländare börja kärva och oskärpan kommer bli as-ful (oktagoner som är spetsiga i varje hörn) på alla bländar-tal utom 1.2.
REKOMMENDERAS EJ!
 
Oj, inget objektiv jag rekommenderar. Det är fin oskärpa på största bländare 1.2, men redan efter några månader kommer bländare börja kärva och oskärpan kommer bli as-ful (oktagoner som är spetsiga i varje hörn) på alla bländar-tal utom 1.2.
REKOMMENDERAS EJ!
Varför skulle bländaren börja kärva? Jag hade ett 50/1,2 i minst ett år utan problem och det hade nog 30 år på nacken innan dess.
 
Har haft gluggen och tyckte den gav bra resultat. Även fullt öppen. Men det är riktigt svprt att sätta skärpan på bl 1,2. Tyvörr är int dagens sökarskivor optimerade för manuell fokus med ljusstark optik. Köpte själv en 50 1,8 G häromdagen och det är en kalasglugg. Bättre på bl 1,8 än storebror 1,4 G
 
Hejsan!

Jag har precis tänkt att köpa ett Nikkor 50mm F1,2 objektiv och funderar på om jag då också kommer att behöva byta kamera för att objektivet ska passa. Är det någon som är kunnig inom detta?

Jag har för närvarande en Nikon D3000 och har pengarna att kunna byta till någon annan kamera under tio tusen, kan även hitta någon begagnat. Men jag undrar om jag behöver byta kamera för att kunna ha det objektivet? Och i så fall, vilken kamera fungerar?

Tack på förhand!
Bells

På en D3000 får du jobba helt manuellt med ett 50f1.2-objektiv, men det fungerar. Dom lite mer avancerade kamerorna D?00 och D? (där ? kan ersättas med valfri siffra) så fungerar bländarprioritetsexponering. D600, D800 och förmodligen D4 har dessutom en mattskiva som gör det lite lättare att fokusera manuellt.

I övrigt stämmer det att ett 50f1.2 gör sig bäst på en fullformatare (FX), du kommer inte åt det där väldigt korta skärpedjupet med en DX-kamera. Ljusstyrka får du mer om du byter till FX i alla fall.

/Karl
 
Oj, inget objektiv jag rekommenderar. Det är fin oskärpa på största bländare 1.2, men redan efter några månader kommer bländare börja kärva och oskärpan kommer bli as-ful (oktagoner som är spetsiga i varje hörn) på alla bländar-tal utom 1.2.
REKOMMENDERAS EJ!

Vad är det för struntprat, bländaren kärvar INTE på dessa objektiv. Möjligen gjorde det på just det objektivet du har men det gör ju inte det till en allmän sanning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.