Jag har ett 50/1,2. Gillar det väldigt mycket i flera avseenden, men jag skulle inte rekommendera det till en kamera med standard mattskiva och okalibrerad sökare. Jag har en D700 med utbytt mattskiva för manuell fokusering från Katzeye Optics i USA (kostade mig ca 145 euro för mig inklusive tull, moms och frakt), och har även kalibrerat sökaren så att skärpan hamnar på samma ställe på sökarbilden som på bilden sensorn fångar. Sökaren på min D700 var nämligen felkalibrerad, visade det sig efter att jag bytt mattskiva och fortfarande inte fick fokusen rätt inställd med manuell fokusering utan att ha 100% koll på fokusindikatorn.
Även med en kamera som har stor kalibrerad sökare och utbytt mattskiva är det ändå mycket knepigt att fokusera rätt med objektivet. Man måste vara ytterst noggrann för att skärpan ska hamna rätt, inte bara på f/1,2 utan även något nerbländat, och det blir många bilder med uppenbart felfokus och således oftast åker raka vägen ner i den virtuella sopkorgen i datorn. Ett litet fel i fokuseringen syns genast.
Själv gillar jag "slow photography", och då jag fotar för eget nöjes skull till 99% så gör det inte så mycket om inte alla bilder blir rätt fokuserade. Men ganska ofta får jag bilder som skulle varit väldigt trevliga att visa upp om bara skärpan suttit rätt. Gissningsvis hamnar skärpan rätt på ungefär 1/4 av bilderna jag tar med objektivet på max bländare. Nedbländat till f/2 blir kanske hälften rätt, och bländar jag ner ytterligare är så gott som alla acceptabla i avseende på skärpa. Men det kanske man inte alltid vill göra. Man köper ju inte f/1,2 om man inte är sugen på det där extremt korta skärpedjupet.
Att du bara sett härliga bilder med objektivet beror nog på att det enda folk visar upp är rättfokuserade bilder. När allt hamnar rätt blir resultatet väldigt trevligt.
Vill du skaffa ett AI-S 50/1,2 (bör vara just AI-S, inte bara AI, men minns inte exakt varför) så gör det, men var beredd på att det inte alls blir nån barnlek att fokusera manuellt. För att få objektivet att funka i halvmanuella lägen också och inte bara helmanuellt bör du också byta upp dig till till t.ex. D700, D7000, D300(s) eller D600.