JohannaReb
Aktiv medlem
Jag har fått min farfars kamera som han köpte i Japan på 50-talet. Den är helt utrustad med flera olika objektiv, filter och andra instrument jag knappt vet vad de är till för.
Nu skulle det ju vara otroligt kul om jag kunde fota med den igen, men jag funderar på film? Jag vet inte ens vad det ska vara för film, har hittat 135 mm men också benämningen 35 mm. Jag har fotat förut analogt, men är vilsen i format som inte är till "vanliga" kameror (har bara testat nån gång med rullfilm 120mm tror jag det var).
- vad är det för skillnad mellan 135mm och 35mm film?
- var kan man köpa sån film på webben?
- framkallningsutrustning?
Det kanske inte ens GÅR att fota med den, om inte film finns?
Så tacksam för lite hjälp, kanske finns nåt eget forum/webbsida för gamla, näranog antika, kameror?
Nu skulle det ju vara otroligt kul om jag kunde fota med den igen, men jag funderar på film? Jag vet inte ens vad det ska vara för film, har hittat 135 mm men också benämningen 35 mm. Jag har fotat förut analogt, men är vilsen i format som inte är till "vanliga" kameror (har bara testat nån gång med rullfilm 120mm tror jag det var).
- vad är det för skillnad mellan 135mm och 35mm film?
- var kan man köpa sån film på webben?
- framkallningsutrustning?
Det kanske inte ens GÅR att fota med den, om inte film finns?
Så tacksam för lite hjälp, kanske finns nåt eget forum/webbsida för gamla, näranog antika, kameror?