Annons

Nikon MF och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Köpte idag ett MF 20/2.8 och undrar lite som jag inte hittar via sökning i forumet. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais2028.jpg

När jag hänger på det på min D700 och sätter det i läge A så får jag ljusmätning men bländarvärdet är f0 i lägsta läget och sedan ökar med 1 d.v.s f1, f2 etc. Jag får inte heller med värdet i exif när jag läser in filerna.

Är detta normalt för denna typ av objektiv och kamera?
Har egentligen inga jätteproblem med det men lite synd om man inte i efterhand kan se vilken bländare som användes.
 
Eftersom inte huset fattar vad det är för värden på bländare och brännvidd måste du gå in och specificera det i kamerans programvara. Du måste "säga till" huset att det är ett 20mm och lägsta bländare 2.8.
 
Helt normalt!

Det finns ju ingen egentlig kommunikation mellan objektivet och kamerahuset så det är helt normalt. Har kört massor av manuella Nikkor-objektiv på flera olika Nikon-hus (D1X, D2H, D200, D300) och det blir alltid så.
 
Eftersom inte huset fattar vad det är för värden på bländare och brännvidd måste du gå in och specificera det i kamerans programvara. Du måste "säga till" huset att det är ett 20mm och lägsta bländare 2.8.
Tackar, hade på känn att det var något sådant här och efter att jag lagt in det i kameran så fungerar det klockrent.
 
Gå in i anpassningsmenyn och väl "data för icke-cpu-objektiv". Ställ in bländare och brännvidd och välj det objektivet så ska du få med både brännvidd och bländare i exif. Därtill så blir ljusmätningen mig veterligen en aning mer korrekt.
 
Gå in i anpassningsmenyn och väl "data för icke-cpu-objektiv". Ställ in bländare och brännvidd och välj det objektivet så ska du få med både brännvidd och bländare i exif. Därtill så blir ljusmätningen mig veterligen en aning mer korrekt.
Tack Oskar, fick hjälp precis innan ditt svar men bra för andra att läsa hur jag gjorde.
 
Det finns ju ingen egentlig kommunikation mellan objektivet och kamerahuset så det är helt normalt. Har kört massor av manuella Nikkor-objektiv på flera olika Nikon-hus (D1X, D2H, D200, D300) och det blir alltid så.
Har du testat ett Nikkor Auto-S 55/1:1,2? kan man "programera" in det på samma sätt i kameran?
 
Nej, den har jag inte prövat.
Dessutom är väl den inte AI-kopplad (?) och då lär det inte fungera (kan t.o.m skada huset om du försöker skruva på den på t.ex. en D200 eller en D300). Tror att det finns några hus där icke-AI optik kan användas, däribland D40 & D40X. Men då blir den helt manuell, d.v.s. inte ens bländarstyrd tidsautomatik kommer att fungera. Jag skulle vara försiktig och kolla i manualen först.
Rätta mig någon om jag har fel!

Dessutom, jag har aldrig gett mig på att göra den inställningen i kamerahuset då jag inte ansett mig behöva informationen om vilken bländare som använts.
 
Har du testat ett Nikkor Auto-S 55/1:1,2? kan man "programera" in det på samma sätt i kameran?
Jag har provat, och det funkar utmärkt förutsatt att objektivet är AI-modifierat eller har en AI-bländarring ditsatt.
Alla AI-kopplade objektiv går att mata in i kamerans register, där det sen bara är att välja det som sitter på för tillfället. Man kan också koppla Fn-knappen så att man med denna kommer direkt till byte av dessa icke CPU-objektiv, så att man slipper bläddra i menyerna.

Observera att allt detta bara gäller de fräsigare kamerorna.
 
Jag har provat, och det funkar utmärkt förutsatt att objektivet är AI-modifierat eller har en AI-bländarring ditsatt.
Alla AI-kopplade objektiv går att mata in i kamerans register, där det sen bara är att välja det som sitter på för tillfället. Man kan också koppla Fn-knappen så att man med denna kommer direkt till byte av dessa icke CPU-objektiv, så att man slipper bläddra i menyerna.

Observera att allt detta bara gäller de fräsigare kamerorna.

Det sitter en såndära fastskruvad metallgaffel på objektivet vilket jag tolkar som AI-modfierat. Har inte fått tag i säljaren än så jag kan få det bekräftat. Tänkte testa objektivet om jag får tag i det till hyffsat pris.

Jag har en D200...
 
Det sitter en såndära fastskruvad metallgaffel på objektivet vilket jag tolkar som AI-modfierat. Har inte fått tag i säljaren än så jag kan få det bekräftat. Tänkte testa objektivet om jag får tag i det till hyffsat pris.

Jag har en D200...

Nej det är fel. Gaffeln användes före AI och finns kvar för att det ska vara kompatibelt med kameror före 77.

Här förklaras skillnaderna:
http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm
 
Har själv en D3 och en hel massa MF-objektiv. Jag har programerat funktionsknappen så at jag snabbt kan tala om för kameran vilket objektiv som titter på. Tror att du kan programera upp till sju olika objektiv. Bara ett litet tips.
//Leif
 
Nej det är fel. Gaffeln användes före AI och finns kvar för att det ska vara kompatibelt med kameror före 77.

Här förklaras skillnaderna:
http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm

Aha, klarar huset (prisman) gaffeln är det ok där (jag har testat med ett micronikkor och det funkade).

Ytterringen närmast kameran inte är "urfräst" (AI) utan det sitter nåt litet stift istället.
Detta ska då göra att kameran inte kan hantera bländare korrekt.
(detta nu om jag tolkat bilderna o texter rätt).

Kan man då köra helt manuellt så man ställer bländaren och tiden efter ljusmätaren i M läge?

Kan man bygga om gluggen till AI och är det lönt?
 
Aha, klarar huset (prisman) gaffeln är det ok där (jag har testat med ett micronikkor och det funkade).

Ytterringen närmast kameran inte är "urfräst" (AI) utan det sitter nåt litet stift istället.
Detta ska då göra att kameran inte kan hantera bländare korrekt.
(detta nu om jag tolkat bilderna o texter rätt).

Kan man då köra helt manuellt så man ställer bländaren och tiden efter ljusmätaren i M läge?

Kan man bygga om gluggen till AI och är det lönt?

Att montera ett icke AI objektiv är dumt, då kamerahuset har en flärp som kan gå sönder. Se till att få objektivet modifierat innan du provar. Har ingen koll på kostnaden, men Lasses kameraservice borde klara av jobbet.

//Patrik
 
Att montera ett icke AI objektiv är dumt, då kamerahuset har en flärp som kan gå sönder. Se till att få objektivet modifierat innan du provar. Har ingen koll på kostnaden, men Lasses kameraservice borde klara av jobbet.

//Patrik

Samma flärp som man kunde fälla undan på F4??

Ska kolla m Lasse.
 
AI-modifieringen kostar c:a en 5-hundring. Utförs av Lasses eller av LP-Foto (finns nog fler också). Finns också "gör-det själv"-beskrivningar på nätet om man har ett objektiv man inte är så rädd om (eller är tekniskt tillräckligt begåvad)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.