Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon mf 55mm 2.8 *focusglapp*

Produkter
(logga in för att koppla)

czappa

Aktiv medlem
Är det möjligt att justera in glappet i focusjusteringen eller ska man lämna in den till en kamera verkstad? Är det överhuvudtaget lönt att få en sådant problem fixat?

Bilagor

• micro-nikkor.1.jpg
    micro-nikkor.1.jpg
    43.2 KB · Visningar: 181
czappa skrev:
Är det möjligt att justera in glappet i focusjusteringen eller ska man lämna in den till en kamera verkstad? Är det överhuvudtaget lönt att få en sådant problem fixat?

Skicka in den och passa på att smörja om bländarlamellerna samtidigt. Det är en toppglugg som tecknar skarpt även på största bländare.

/Staffan

Hur glappar det? Jag hade en 50/1,8 som "frontpaketet" glappade på. I så fall finns en liten liten skruv på sidan att dra åt. Men det kanske inte var det som var problemet.

När jag justrar skärpan så finns det spel/glapp i "gängan/ringen" då man vrider moturs respektive medurs. Typ ett spelrum på ca:0.5-1mm
Hoppas min förklaring räcker.

/Kari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar