Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon MF 200 mm f/2 ED-IF! Kostnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeG

Medlem
Hej!

Är på jakt efter en teleglugg. Kikar på följande


Ca kostnader på andrahandsmarknad
Nikon AF 135/2 DC - 6000-9000
Nikon AF 180/2.8 - 3000-5000
Nikon MF 200/2 - ????? hur mycket är detta värt ??????

Drömmen vore ju förstås ett Nikon AF-S VR 200mm/2 - men har inte med 30papp på begagnat.

Har ett D300 så brännvidderna blir ju längre med detta.
Har i nuläget följande täckning
12-24,35,50,85,90mm - kommande?

Användandet kommer vara dels bröllopsfoto, porträttfoto och ibland konsertfoto.

Tacksam för råd och hjälp.
 
Frågan jag ställer nu- är det värt 10 000:- ?

Har en säljare som kan tänka sig släppa det för den summan?

Om man skulle fota bröllop i en kyrka, hinner man fokusera manuellt eller är autofokusen ett krav för att hinna med? DOF är väl inte jättestor med bländare 2 som jag har förstått!
 
Frågan jag ställer nu- är det värt 10 000:- ?

Har en säljare som kan tänka sig släppa det för den summan?

Om man skulle fota bröllop i en kyrka, hinner man fokusera manuellt eller är autofokusen ett krav för att hinna med? DOF är väl inte jättestor med bländare 2 som jag har förstått!

MF e alltid en träningssak, finns de som hellre använder MF även på sina AF-objektiv. Frågan e bara hur användbar fast 300mm i en kyrka blir o om 2 i bländare verkligen behövs. En begagnad 70-200/2.8 VR1 för nästan samma summa känns både flexiblare + att du får AF och VR. På en crop-kamera e denna gluggen grym =)
 
Nikon MF 200/2 - ????? hur mycket är detta värt ??????
Grymt sällsynt glugg och bara sett den till salu beg i Sverige en gång. Har för mig att priset då var cirka 20 000 kr. Finns en just nu på Ebay i USA för 1 800 dollar. Med frakt, tull och moms är den väl hemma för 16 000 kr eller så.

http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-200...83883254?pt=Camera_Lenses&hash=item45fc3211f6

Kan dock inte rekommendera en manuellt fokuserad 200/2 för bröllop och konsert. Ett 200/2 används med fördel på f/2-2,8 och skärpedjupet blir då extremt kort. Att handhålla den relativt tunga gluggen och samtidigt fokusera ett rörligt objekt är i princip omöjligt. För porträttfoto är det dock en underbar glugg eller andra lugnare fototillfällen, helst då på stativ.

Kör själv AF-S 200/2G VR II och det är ett helt underbart objektiv. Ett beg AF-S 200/2 VR kan gå att hitta för 25 000 kr eller så om du har flyt. En stor fördel med AF-S 200/2 är att det fungerar perfekt med telekonverter så att du enkelt kan få kompakta 280/2,8, 340/3,5 och 400/4 med bra af och bra bildkvalitet.

Både 135/2 och 180/2,8 är utmärkta gluggar. Har tidigare använt 180/2,8 men sålde av den pga den osäkra och långsamma autofokusen (i relation till AF-S 200/2 och 70-200/2,8) men behövs inte super-af så är detta ett mycket prisvärt objektiv.
 
Ok, lutar just nu åt ett AF 180/2.8, har tydligen en oerhört bra kontraståtergivning och snygg bokeh. Kan inte motivera den stora prisskillnaden mot ett MF 200/2. Det är ju trots allt bara ett bländarsteg ner och 20mm extra brännvidd och MF.

Får ta och spara pengarna som blir över till ett AF-S VR 200/2.

Tror inte jag blir missnöjd med 180/2.8.


Måste bara tycka att vissa begagnatshoppar prissätter objektiv väldigt olika.

Såg ett fint exemplar va Nikon AF 300/4 för 2850:- på Schönherrs. Har tidigare ägt ett själv sålde det för 4000:- tror jag. Nu såg jag ett igen i en annan butik för 5500:- samma modell.
Vem bestämmer priserna, de som lämnar in eller butiken?
 
Kan inte motivera den stora prisskillnaden mot ett MF 200/2. Det är ju trots allt bara ett bländarsteg ner och 20mm extra brännvidd och MF.

Tror inte jag blir missnöjd med 180/2.8.
Ett bländarsteg är betydligt mera än "bara", speciellt vid 200mm men jag tror också att du blir nöjd med 180/2,8. Ett manuellt fokuserat 200/2 är smalare i sin användning och inget jag själv skulle välja.

Däremot ett AF-S 200/2 tillför bättre bildkvalitet, snabbare AF, bildstabilisering, bra prestanda med konvertrar och ett bländarsteg men lär kosta minst 20 000 kr mera beg än 180/2,8.
 
Varför vill du ha ett fast och inte ett 80-200/2,8 eller ett 70-200 VR?
Vet ju inte hur Henrik tänker men själv väljer jag oftast 200/2 istället för mitt 70-200 helt enkelt för att det är bättre på allt - förutom möjlighet till zoom då men som jag nästan aldrig saknar. Att välja 180/2,8 istället för zoom kan man ju göra för att det är mindre, lättare och billigare.

Sen tycker i alla fall jag att det är roligare med fasta objektiv.
 
Har haft olika zoomar men använder fast optik mer än med zoomar. Är som sagt i princip nästan alltid bättre på allt och lättare att bära med sig. Får förflytta mig om jag vill zomma in mer =)
 
Senast ändrad:
Köpte ett begagnat Nikon AF 180/2.8 ED-IF idag för 3500:-

Billigt eller dyrt vet jag inte men jag tyckte priset kändes bra. Det är inte den senaste modellen utan det är den andra varianten av linsen som Nikon släppte. Har inte läst så mycket om just denna variant men hoppas den är duglig och bra =)

Linsen Nikon MF 200/2 för 10000:- får vänta...
 
Köpte ett begagnat Nikon AF 180/2.8 ED-IF idag för 3500:-

Billigt eller dyrt vet jag inte men jag tyckte priset kändes bra. Det är inte den senaste modellen utan det är den andra varianten av linsen som Nikon släppte. Har inte läst så mycket om just denna variant men hoppas den är duglig och bra =)

Linsen Nikon MF 200/2 för 10000:- får vänta...
Kul och grattis!

Rent optiskt är alla versioner väldigt bra och i princip identiska. Det finns 3 huvudversioner med två undergrupper av den tidigaste. Den senaste AF-D och den näst senaste har lite skrovlig gråsvart yta.

http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/180mm-af-n/KEN_9341-600.jpg

De två tidigaste versionerna har slät och blank yta. Den absolut tidigaste AF-versionen har en tunn fokusring i plast som inte är någon höjdare annars fungerar alla versioner bra.

http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/180mm-af/D3S_2030-600.jpg

Är det de tidiga blanka versionerna är väl 3 500 kr nästan i överkant men är det en senare version med matt yta så ligger normalpris från 3 500 kr och uppåt beroende på skick och om det är D-version eller ej. Har för mig att jag sålde min AF-D för strax över 4 000 kr men den var rätt sliten.
 
Jaha jag som trodde jag gjorde ett bra köp... det är den andra versionen som är matt med lite bredare AF-ring på.

Jag ska allt ta fina bilder med detta objektiv och visa att det verkligen är värt sina pengar, även om det var i överkant!

Skulle väl köpt det andra objektivet då för 10 000:- dock med MF!
 
Jaha jag som trodde jag gjorde ett bra köp... det är den andra versionen som är matt med lite bredare AF-ring på.

Jag ska allt ta fina bilder med detta objektiv och visa att det verkligen är värt sina pengar, även om det var i överkant!
Om du menar versionen med matt, lite skrovlig gråsvart yta så är ju 3 500 ett bra pris om objektivet är i snyggt skick.

http://www.kenrockwell.com/nikon/ima...N_9341-600.jpg

Det jag menade kunde vara i överkant var 3 500 kr för de tidigaste versionerna med högblank svart yta.

Nu är det bara ut och foto. Och spara till en AF-S 200/2VR och lämna 200/2 MF till dem som vill filma med sin Nikon DSLR.
 
Helt galen i mina tankar, det är ju högblank med en halvsmal af-ring på. Jaja, på Ebay säljs dem för ungefär samma pris.

Fota och använda utrustning som finns. Det är väl där allt börjar. Nu har jag verktygen - vad väntar jag på ?

Sen blir det till att spara till den där monstegluggen Nikon 200/2 AF-S VR. . . undra när det blir...
 
...men jag fattar inte hur din bekant kan sälja ett MF 200 f/2 för 10 000:-? I alla fall inte om det är i någorlunda skick... låter misstänkt billigt i mina öron...

/peter
 
Vill bara tillägga att 200 f:2,0 AF är ett helt underbart objektiv, Tyvärr nog sällsyntare än MF varianten.

/Göran som i ett sinnesförvirrat ögonblick sålde sitt:(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.