Annons

Nikon menar att det inte finns duktiga fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Så tolkar inte jag reklamen! Om sväldigt många fotografer tar bilder en hel dag, måste det bli några bra bilder, nstan oavsett kunskapen hos fotgraferna, om bara tekniken är hjälpsam!

Vi behöver nog inte oroa oss, kameran kommer inte att ta bilderna åt oss än på länge.

Per.

Nikon menar här att allt som behövs är rätt kamera, bussigt emot Er i svängen som köper Nikon.

http://www.youtube.com/watch?v=fdJL...et/category/articles/&feature=player_embedded

Skall det tolkas som att du anser att vissa företag ej bör tillåtas att marknadsföra sina produkter? I så fall vem skall avgöra vilka företag som skall tillåtas marknadsföra sina produkter?

I dagens mediabrus behövs det drastiska saker för att inte försvinna. Så det nog inte så illa menat som du tolkat det hela.

Senast ändrad:
Jag syftade inte på hela projektet som helhet, jag tycker det är en bra idé och självklart inser jag att det resulterar i många fantastiska bilder.

Däremot säger rösten typ :"- all it takes is the right camera"

Jag syftade inte på hela projektet som helhet, jag tycker det är en bra idé och självklart inser jag att det resulterar i många fantastiska bilder.

Ja, till skillnad mot: "Detta hade inte varit möjligt om vi gett samma personer en kompaktkamera"

All it takes is the right camera

jo tjena
Brukar inte den vanliga kommentaren från mer eller mindre erfarna fotografer vara att det är fotografen och inte kameran som skapar bilderna?

jo tjena
Brukar inte den vanliga kommentaren från mer eller mindre erfarna fotografer vara att det är fotografen och inte kameran som skapar bilderna?

Det är fotografen som tar fantastiska bilder men(och det är ett viktigt men) bara om kameran tillåter det.

Jag hade en Canon G5, fantastiskt kamera på många sätt. Hittade bara ett fel på den:
Autofokusen är så långsam att min då 2åriga dotter med lätthet förflyttade sig fortare än AF klarade av. Fokus låg alltid fel. Bytte till en Nikon D80, nu ligger fokus rätt betydligt oftare och min nu 4 åriga dotter klarar inte av att cykla fortare än AF.

Visst jag hade kunnat ställa fokus på en fix punkt och väntat på att dottern passerade denna och på så vis fått skarpa bilder, men hur kul är det?

- all it takes is the right camera.

Jo, jag kan ju tänka mig vad Nikonledningen tänkte vid lanseringen. "Vi gör en ny kamera, för monteringspersonalen måste ju leva genom att få arbete och lön. Marknadsavdelningen måste ju också leva, reklambyrån som totat ihop reklamen behöver ju också leva och alla de andra som medverkar till reklamen. Återförsäljarna är viktiga, dom måste också leva. Men du som fotograf och köpare behöver inte leva - all you need is the left camera."

Det borde införas amatörknäppkort och licens för att ta steget upp från kompaktträsket. Som det är nu är det rena moraset, kreti å pleti knäpper hejvilt med billiga systemkameror av sällan skådad kvalitet och tror de är fotografer. Detta uppmuntras dessutom av oansvariga kameratillverkare. Något måste göras för att stävja denna fotografiska yra.

Samma problem finns med kockknivar, folk köper förstklassiga knivar hursomhelst och tror de huxflux kan bli mästerkockar. Även här uppmuntras ofoget av oansvariga fabrikörer som är styrda av profithungern.

Jo, jag kan ju tänka mig vad Nikonledningen tänkte vid lanseringen. "Vi gör en ny kamera, för monteringspersonalen måste ju leva genom att få arbete och lön. Marknadsavdelningen måste ju också leva, reklambyrån som totat ihop reklamen behöver ju också leva och alla de andra som medverkar till reklamen. Återförsäljarna är viktiga, dom måste också leva. Men du som fotograf och köpare behöver inte leva

Men ramsan börjar alltid med, ägaren till företaget... såvida det inte Nikon i det här fallet är en idiell verksamhet...

och slutar med... ,och yrkesfotografen lever på sin kund... och omvänt är det bara att köra ramsan baklänges med början, ingen kund, ingen yrkesfotograf, ingen...

Därför är kunden kung oavsett yrkesmässig verksamhet.

Är fotografen slutkunden är det per definition en hobbyverksamhet och foto som hobby trots allt rätt billigt i jämförelse mot hästsport, motorsport, båtsport...

Oupptäckta fotografer

Oj, vad många kritiska röster. Min tolkning budskapet i annonsen äratt bland en grupp på 200 personer som tidigaare inte använt en systemkamera finns det flera potentiellt duktiga fotografer. "All it takes is the right camera" för att de själva skall komma till den insikten.

Det borde införas amatörknäppkort och licens för att ta steget upp från kompaktträsket. Som det är nu är det rena moraset, kreti å pleti knäpper hejvilt med billiga systemkameror av sällan skådad kvalitet och tror de är fotografer. Detta uppmuntras dessutom av oansvariga kameratillverkare. Något måste göras för att stävja denna fotografiska yra.

Samma problem finns med kockknivar, folk köper förstklassiga knivar hursomhelst och tror de huxflux kan bli mästerkockar. Även här uppmuntras ofoget av oansvariga fabrikörer som är styrda av profithungern.

Asgarv ;-)

Dom säger inte att folk inte kan utan att nikons kameror "kan" att dom är lättanvända och ger bra bilder.

att tolka in att det inte skulle finns bra fotografer är bara nonchalant

Autofokusen är så långsam att min då 2åriga dotter med lätthet förflyttade sig fortare än AF klarade av. Fokus låg alltid fel. Bytte till en Nikon D80, nu ligger fokus rätt betydligt oftare och min nu 4 åriga dotter klarar inte av att cykla fortare än AF.

Jag fotograferar 2-5 åringar med manuell fokus. USE THE FORCE. ;)

Jag fotograferar 2-5 åringar med manuell fokus. USE THE FORCE. ;)

MF är snabbare än Canon G5 i alla fall om man är lite van, vilket jag var 1987 eller så. Nu är jag bara nostalgisk MF fotograf. :)

Då kan man dessutom mycket enklare ställa fokus lite före så att ungen springer in i fokus.

Som det är nu är det rena moraset, kreti å pleti knäpper hejvilt med billiga systemkameror av sällan skådad kvalitet och tror de är fotografer.

Jaa... Rent krasst så är ALLA som knäpper ett kort fotograf i någon bemärkelse... Att sen kalla sig en bra eller dålig, amatör, hobby eller proffs är en helt annan sak...

Annars tackar jag för den underhållande läsningen i den här tråden!! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar