Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon med Minolta-/Fuji-Optik

Produkter
(logga in för att koppla)

arahael

Aktiv medlem
För att göra frågan kort om än ointressant:

Var kan jag få tag på konverteringsringar så att jag kan fästa Minolta- och/eller Fuji-optik på min Nikon D60.

Skulle jag få tag på dessa ringar skulle det innebära att jag helt plötsligt hade 2st riktigt bra 50mm, ett 150mm och kanske ytterligare ett tele och en vidvinkel, även om de är något förfallna då de är morsans och farsans gamla optik.

Men normalerna har klarat sig bra var av minoltan är av riktigt fin kvalitet, och de skulle ju motsvara ett kortare tele på min kamera vilket är ganska najs då de går ner till f/1.8.

Så släng hit de tipps ni har så skulle jag vara väldigt tacksam.

Vad jag vet så finns det knappt ett enda annat kameramärke som har större avstånd mellan bajonett och filmplan än Nikon. Detta innebär att eventuella adaptrar antingen blir begränsade till närbilder då de fungerar som en kort mellanring, eller så måste det sitta en lins i adaptern, vilket innebär försämrad skärpa samt även att brännvidden blir längre och ljusstyrkan lägre.

Alltså, jag tror du får glömma det. Det är enklare att köpa Nikonobjektiv av äldre modell, men som du förstår av svaret i din andra tråd så är D60 inte direkt lämplig för sånt heller.

Nae ok. Jag förväntade mig dessa svar men jag hoppades :p Dessutom är det ju trevligt med ny bra optik med AF och kanske till och med bildstabilisering.

Hade gott o tack för dina svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar