Annons

Nikon LS-50

Produkter
(logga in för att koppla)
Några ytterligare funderingar :

Hög och lågdagrar
Här har NIKON DEE-funktionen (ICE4) för att på ett enkelt sätt få teckning i dessa partier och det tror jag är bättre än Minoltas lilla övertag i färgdjup, 16 bitar mot 14.

Skärpedjup
Både Nikon LS40 och Minoltan hade dåliga resultat på Ljud&Bild's test, även om förutsättningarna för det testet inte kändes bra, bl.a glasat motiv. NIKON LS50 har ett nytt system lampa-optik-CCD och jag kan tänka mig att den är bättre än den tidigare modellen.

Skärpa
MINOLTA har bra optik och hög digital upplösning. Nikon har förbättrat sin optik med mer apokromatiskt glas men digitala upplösningen är 'bara' 4000 ppi. Denna upplösning räcker och det bör nämnas att Minolta har upplösningarna 1350, 2700 och 5400. Nikon har bl.a stegen 2900 och 4000 vilket kanske är mer användbart.

Mekanik
NIKON tar bara en bild i taget men å andra sidan utan en stor släde som ska röra sig under scanningen. Det känns som mer precision och mindre risk för slitage.

Lampa
NIKON har tre lysdioder i R, G och B som antagligen ger bra färgseparation och underhållsfrihet. Minolta har vitt ljus i tre våglängder.

CCD
MINOLTA har 3 stycken, men jag vet inte hur dom används.

Multiscanning
MINOLTA har möjlighet till detta, fast då kan det ta en timme att köra en bild med 16x. Nikon har det inte, men det kan på sikt lösas med Vuescan eller liknande program.

Jag har aldrig ägt en skanner förut, och vill köpa en till rimligt pris för att ersätta mitt (amatörmässiga) arbete i mörkrummet. Jag vill använda skannern till att själv fixa till bilder som jag sedan skickar till något labb för utskrift upp till A4-format.

Enligt vissa skribenter här går det bra att använda Nikon 50 eller Minolta 5400 för utskrifter upp till A3, men när jag läser ett utdrag på Cyberphotos sajt står det så här:

"Nikon skriver själva:
COOLSCAN V ED är skannern som passar nybörjaren. Nu kan Du enkelt och snabbt skanna in bilder, antingen för att maila till Dina vänner, lägga ut på Din hemsida eller helt enkelt arkivera dem digitalt. Med hjälp av olika tillbehör kan Du skanna in olika typer av film och resultatet blir ett kostnadseffektivt, användarvänligt och kvalitativt digitalt bildhanteringsverktyg. "

Är det Nikons vana att främst vända sig till proffs som gör att de inte nämner något alls om utskrifter i sin beskrivning? Ska jag bry mig om vad de skriver eller inte?

/Fredrik

LS-50 är säkert som föregångaren en bra och rejäl skanner som funkar väl till både proffs och amatörer.

Givetvis går det bra att skriva ut bilderna. Det är väl för självklart för att nämnas kanske. När det gäller A3-utskrifter är Minoltaskrivaren något bättre med sin högre upplösning, men det går säkert utmärkt med Nikonskannern också.

Jag har kört ut många A3+-utskifter från filer från min gamla Polaroidskanner som skannar i 2800 ppi. Den ger fantastiskt bra kvalitet även om den inte har superupplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar