Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon lens serie E till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

VickiochTova

Aktiv medlem
Passar detta till men D40? Vet att det blir med manuella inställningar men är det annorlunda storlek? Hittade ett Nikon lens serie E 50 mm 1:1,8 som jag blev lite nyfiken på...
Men nybörjare som jag är så har jag ingen aning om det passar så därför vänder jag mej till er med mer erfarenhet!
Mvh Vicki

Det går bra att montera och fotografera med.

Men det handlar inte bara om manuella inställningar, du vet väl om att du blir utan ljusmätare också?

Det går bra att montera och fotografera med.

Men det handlar inte bara om manuella inställningar, du vet väl om att du blir utan ljusmätare också?

Tack för ditt snabba svar!!
Klarar jag att leva utan det? Trodde att det var något jag lärde mej genom att pröva mej fram men det kanske inte är så enkelt??
Mvh Vicki

Det beror på hur och vad du fotograferar. Plåtar du snabba skeenden kan det vara jobbigt att gissa och sen kolla högdagerblink i skärmen. Fotograferar du i ett lugnare tempo är det i regel inga problem.

Det beror på hur och vad du fotograferar. Plåtar du snabba skeenden kan det vara jobbigt att gissa och sen kolla högdagerblink i skärmen. Fotograferar du i ett lugnare tempo är det i regel inga problem.

Tänkte isf ha det till porträtt så det går i ganska lugn takt =) Men tusen tack för hjälpen!!
Mvh Vicki

Betala inte för mycket bara. Max femhundra spänn skulle jag säga, och då bör det vara i mycket bra skick.

Nikon Series E-objektiven är klart underskattade.... och idag mycket billiga om man letar på blocket och tradera. Jag har skaffat hela serien och tillsammans med D80 har det blivit många porträtt och annat med dessa objektiv...

Finns förresten två versioner av alla objektiv - en med krom/metallring mellan bländar- och avståndringar och en utan. Riktigt varför vet jag inte men tror att de med krom mer var en exportvariant. Och när man ändå är igång kan man skaffa en EM-kamera och sedan en SBE blixt så har man hela serien!

Jon

Funderade på att köpa det paketet jag hittade med 3 objektiv, 28, 50 och 100 tror jag det var just för porträtt men blir ju osäker på om fattningen är samma men det borde ju passa om det hör till Eserien?

Tack för ditt snabba svar!!
Klarar jag att leva utan det? Trodde att det var något jag lärde mej genom att pröva mej fram men det kanske inte är så enkelt??
Mvh Vicki
I praktiken så sätter du kameran i manuellt läge.
Ställer in en bländare & tid som passar.
Sedan fotograferar du med de inställningarna tills ljuset ändrar sig.

Vad anser du är rimligt pris?
Mvh Vicki
Ngn eller ett par hundralappar per glugg.
OM det inte är ngt speciellt objekt som dessutom just DU VILL ha.
Tex skulle jag, trots att jag inte fotar macro, kunna tänka mig ett äldre Nikon 200mm macro om jag får det billigt, eller kanske ett fisheye.
Sedan gillar jag AF, och då skall man inte betala mycket för MF.
Men ett 18/3,5 är ju en annan sak, den är väldigt användbar även utan AF.

Kom ihåg att det är köparens marknad på dessa prylar. Leta upp gamla annonser som fortfarande finns kvar och pruta.

För att veta ett pris kan du titta runt på auktionssiter för att se vilka priser de har gått för. Sedan hade jag bjudit strax under.

E-serien var väl billighetsvarianten av AIS-serien.

Ngn eller ett par hundralappar per glugg.
OM det inte är ngt speciellt objekt som dessutom just DU VILL ha.
Tex skulle jag, trots att jag inte fotar macro, kunna tänka mig ett äldre Nikon 200mm macro om jag får det billigt, eller kanske ett fisheye.
Sedan gillar jag AF, och då skall man inte betala mycket för MF.
Men ett 18/3,5 är ju en annan sak, den är väldigt användbar även utan AF.

Kom ihåg att det är köparens marknad på dessa prylar. Leta upp gamla annonser som fortfarande finns kvar och pruta.

För att veta ett pris kan du titta runt på auktionssiter för att se vilka priser de har gått för. Sedan hade jag bjudit strax under.

E-serien var väl billighetsvarianten av AIS-serien.

Är ute efter ett porträtt objektiv typ 50mm 1,8 men skulle kunnat tänka mej de 100mm 2,8 och 28mm 2,8 som var med i det här paketet tillsammans med en nikon EM med blixt. Är enbart objektiven jag vill ha, han begärde 1000 kr lr bud och är tydligen inte villig att sälja för en tusenlapp....
Mvh Vicki

Jag har köpt alla E-serieobejktiv och kanske betalat 300 lite drygt pers styck. Jag gillar dom skarp och det där med att dom var "billighetsserie" är en sanning med modifikation... 100 & 105 är optiskt mycket prisvärda idag t.ex.

Leta på Blocket och Tradera och kostnaden är inte större än att det är väl värt att testa!

Jon

För mellan 1000 & 1500 får/fick du en Olympus OM1 med 28, 50 & 135 i fungerande skick.

Nej JAG tycker 1000 kr är för mycket.
Och om säljaren hade begärt det så hade JAG låtit bli. Kanske återkommit om ett par månader & frågat om han fortfarande vill sälja till MITT pris.

Jag hade hellre lagt 1000 på en ny 50/1,8 AF. Eller mindre för en beg dito.

ANNONS