Annons

Nikon kontra Tokina 12-24 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Hej
har länge kännt behovet av en rejäl vidvinkelzoom.
Säljer av mina fasta gluggar i dagarna sigma 14 mm, nikon 8 mm och 16 mm fisheye.
Har kollat lite på Miranda och där tog man upp en tråd om Nikons respektive Tokinas 12 - 24 mm.
Tyvärr urartade det temat till en ganska fjantig "bildfight" mellan två medlemmar.
Är det någon som har erfarenheter av de här två gluggarna? Tokina kostar halva pengen? Kan Sigmas glugg vara med i sammanhanget?
Eftersom jag jobbar yrkesmässigt och prylarna får "dongla runt" en hel del är konstruktion och kvalitet minst lika viktig som skärpa och pris.
Hälsningar
Gomer

Jag har haft båda och jag har Tokinan kvar, då jag tyckte den gav minst lika bra bildkvalite som Nikonvarianten, samtidigt som jag tycker att Tokinan känns bättre och gedignare byggd. Det som saknas kanske skulle vara AF-S, men på dessa brännvidder, så upplever jag inte alls fokuseringen som långsam på Tokinan, dock låter den lite mera än Nikongluggen. Båda gluggarna tenderar i mellanåt att generera en del CA på full öppning vid svåra situationer, men båda är också väldigt skarpa och har fin kontrast, men som med dom flesta gluggar, så mår båda bäst av att bländas ned något, för att prestera sitt yttersta. Färgmässigt tycker jag Tokinan är lite kallare, men det är väldigt liten skillnad.

Sigmagluggen kan jag inte uttala mig om, då jag inte ägt den.

Tack Tord för ett bra svar.
Du är inte den första som säger att Tokinan känns mer välbyggd. Det lutar åt en sådan.
Gott Nytt
G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar