Annons

Nikon 24-70 mm FX - Overkill?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, en beg 17-55 får man för 6000 kr, det är mycket mindre än motsvarande 24-2
70. Som nya är 17-55 alldeles för dyra.

Dessutom är den ju iallafall en aning mindre och lättare plus att man kanske gillar brännvidden bättre.

Köper man objektivet begagnat kan man säkert sälja det för ungefär samma pengar om man byter till FX. Jag tycker inte man ska välja objektiv efter vad man kanske vill göra i framtiden om det inte funkar med det man vill göra idag.

Hej igen,

Tack än en gång för alla råd och tips. Jag gled av en slump in på Mediamarkt i torsdags och döm om min förvåning om inte Nikons 24-70 fanns inne och var felprissatt till 13.600 kr. Den vänliga tjejen sålde det till mig två minuter senare till detta pris. Jag kunde inte mostå frestelsen....:)

Har fotat några ögonblick igår och är otroligt tillfreds såhär långt...

Allt gott,

Johannes

Hej igen,

Tack än en gång för alla råd och tips. Jag gled av en slump in på Mediamarkt i torsdags och döm om min förvåning om inte Nikons 24-70 fanns inne och var felprissatt till 13.600 kr. Den vänliga tjejen sålde det till mig två minuter senare till detta pris. Jag kunde inte mostå frestelsen....:)

Har fotat några ögonblick igår och är otroligt tillfreds såhär långt...

Allt gott,

Johannes

Gratulerar till bra köp.
Mediamarkt brukar ha väldigt bra sortering och har ofta rena proffsprylar som t.ex. långa telen hemma och till bra pris dessutom, samt kunnig personal.

Efter att ha läst lite recensioner av Nikons 24-70mm så har jag också ramlat över Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD. Personligen har jag aldrig varit särskilt imponerad av Tamrons objektiv, men den här verar vara nästan lika bra som Nikons, och för en femtedel av priset.

Nikon 24-70mm f/2.8G IF-ED AF-S
Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD

Notera att ingen av dem har bildstabilisering. Det är priset man får betala för bländare f/2.8

Har själv ägt Tamronen 28-75 och var otroligt nöjd med den och det kommer du också antagligen vara om du köper den för den levererar riktigt bra bilder. Den är platstigt byggd och min gick sönder efter 2 år efter kraftigt bruk med d700 som tycks tåla vad som helst. Den har varit min arbetshäst och enda vidvinkel på bröllop, asiens djungel gud vet var. Lite mjuk på 2,8 men skarp from f4. Autofokusen fungera inte vidare bra i dåligt ljus trots att D700 har väldigt bra autofokus.

Köpte Nikkor 24-70 f2,8 för 3 veckor sen i Kuala Lumpur och måste säga att mitt grymmaste objektiv ever. Kommer aldrig sälja den. Riktigt skarp och kontrastrik fån 2,8 som det redan konstaterats här. Byggd som en stridsvagn men tycker själv att vikten är ett plus och skönt att när du zoomar så rörs optiken inne i motljusskyddet. Är mer än nöjd men smakar det så kostar det. Den har synlig distorsjon i full vidvinkel vilket inte kommer störa dig som har crop kamera. Har du pengarna så slå till:) dessutom om du får för dig att köpa FF tex D600 har du en grym normalzoom.

Här finns lite bilder tagna med 24-70 jag upploadat direkt från min ipad från resan jag befinner mig på för tillfället.
http://www.flickr.com/photos/carl-victor/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar