Annons

Nikon GP-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Så äntligen efter mer än 2 månaders väntan damp min Nikon GP-1 ner i brevlådan.

Tänkte skriva lite om vad min första anblick av den är.

Negativt
1. Nikon borde ha skickat med två sladdar, en slimmad som likt en klängerväxt skulle ha slickat sig längs kameran upp till blixtskon och så den långa som kom med för att använda när man sätter fast den på kameraremen.

2. GP-1 sticker ut lite bakåt från blixtskon, så GP-1 och min panna får mer närkontakt än önskat.

3. Nikonkameran är förberedd för att lagra kompassriktning också, GP-1 levererar ingen sådan information.

Positivt
1. Den hittar sateliter snabbt som attan och GPS-koordinaterna kommer in på bilderna perfekt.
2. ViewNX har en snygg länk till Google Maps där man snabbt ser var bilden i fråga är tagen.

Slutsats
Detta kommer nog inte bli något som sitter på kameran hela tiden men väl från och till när jag är ute på en fototur någonstans.

Trevlig helg
Karl

Bilagor

• DSC_0014.jpg
    DSC_0014.jpg
    22.1 KB · Visningar: 602
  • DSC_0015.jpg
    DSC_0015.jpg
    25.3 KB · Visningar: 600
Hur lång tid tar det innan den hittar några satelitter. Jag läste att Nikon P600 (tror jag det var), att det tog upp till 45 minuter innan den kameran hittade några, likaså att testa de den kamear i New York, men inligt kamerans inbyggda GPS så befann de sig Arizona. Jag är nyfiken på detta, för jag har själv tänkt att köpa en

Hur lång tid tar det innan den hittar några satelitter. Jag läste att Nikon P600 (tror jag det var), att det tog upp till 45 minuter innan den kameran hittade några, likaså att testa de den kamear i New York, men inligt kamerans inbyggda GPS så befann de sig Arizona. Jag är nyfiken på detta, för jag har själv tänkt att köpa en

Första gången tar det nog ett par minuter sedan max 2 sekunder, Är min nere i falukoppargruva kan det nog ta 45min tills man är uppe igen. Gatorna i New York är nog ett annat knivigt exempel för alla GPS eftersom man bara kan få kontakt med dom rakt ovanför.

/Karl

okej ett par sekunder verkar bra, men exakt blir angivelsen. På en GPS i bilen kan det visa fel ibland, å andra sidan kan det kanske va svårt att veta hur exakt den visar

okej ett par sekunder verkar bra, men exakt blir angivelsen. På en GPS i bilen kan det visa fel ibland, å andra sidan kan det kanske va svårt att veta hur exakt den visar

Det är ju svårt att säga, men på maxzoom i Google-maps kan jag inte se att någon skulle ha hamnat en meter fel. Fast det behöver säkert vara en 30-50m fel för att man skall se det där.

/Karl

Tillkommer det någon ny meny i Nikon Wiev NX, när man öppnar bilderna i detta program, och har bilder med GPS data. Undrar lite därför i det Nikon Wiev som jag har finns ingen meny som heter Geo Tag, som fanns när de testade GP-1

Jag kör ViewNX 1.3.0 och då finns det en ikon för att visa/tagga bilder med geodata, fungerar även bra utan GPS för att lägga till GPS data.

Lite kommentarer runt GPS i övrigt, eftersom det är mitt yrkesområde.

• Max tid för GPS-fix är 12.5 minuter (om man har en GPS som inte vet tid eller position innan). En GPS-mottagare bör kunna ge en position på ca 2-5 minuter.
  • Noggrannhet är egentligen inget problem i dag, alla GPS ger ca 2-5 m positionsfel under öppen himmel.
  • Problemet för GPS idag är stadsmiljö, på grund av tre faktorer; 1) byggnader blockerar GPS-signalerna, dvs antalet tillgängliga satelliter minskar 2) de satelliter som är kvar ger en sämre geometri, dvs ligger mer tillsammans, vilket minskar noggrannheten 3) GPS-signalerna studsar på byggnader och ytor, vilket ger multipla signaler som är svårt för GPS-mottagaren att hantera.
  • Kompassriktning får man bara när GPS-mottagaren befinner sig i rörelse, annars får man endast position och tid.

Hoppas att detta gav lite mer info i ämnet.

/Mikael

Ett tillägg till Mikaels ypperliga klargörande: Det finns GPS'er med inbyggd kompass, så man kan få riktningen även om man står still. Dock får man då koppla in dom med en lite väl dyr kabel, förutom att man behöver kånka runt på betydligt klumpigare grejer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar