Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Så nu ska man bli ambivalent :)

Jag har en Canon 350D idag, och har bra samling objektiv till detta. Nu börjar IR foto göra sig väldigt intressant samt att jag vill ha ett hus till!

Nu har jag tittat lite på en D50 samt en D100, vet inte riktigt vad ni anseer om de båda?
Och till saken hör den att vad ska jag nu välja för objektiv. Jag tänkte börja med en hyffsad normalzoom som inte producerar hotspots vid IR foto.
Vad tycker ni och rekommenderar ni?

Sedan vill jag passa på att fråga om bländare, det verkar vad jag har läst iaf att man kan köra manuella och af objektiv på Nikon utan adapter och liknande. Vart kan man få sig en Nikon snabbkurs :) ?

Tack på förhand

Byta märke?

Undrar bara varför du kikar på nikongrejer när du har en 350D.

Är det inte bättre att köpa en beggad 300 eller 350 till?

Eller är det nånting som Nikon har som du är speciellt ute efter?

Jag kommer inte att byta något :)

Jag är ute efter det faktum att Nikon har inte ett lika hårt IR cutpass filter. Jag kommer främst att använda Nikonen till IR och jag kan få en rätt billigt. Snarare till samma pris som det kostar att modda en Canons cutpassfilter.

Så därför känns det mer befogat att köpa en Nikon än att modda en kamera och helt hänge den åt en sak! Nikonen kommer jag att kunna använda som jag vill + till IR

det är nog menigsfullt att ha ett eget hus till IR, men då kan du lika gärna ta ut IR-filtret helt, t.ex. ur en begagnat 300D. Då kan du använda alla dina objektiv...

photonicdelousions skrev:
Så nu ska man bli ambivalent :)

Jag har en Canon 350D idag, och har bra samling objektiv till detta. Nu börjar IR foto göra sig väldigt intressant samt att jag vill ha ett hus till!

Nu har jag tittat lite på en D50 samt en D100, vet inte riktigt vad ni anseer om de båda?
Och till saken hör den att vad ska jag nu välja för objektiv. Jag tänkte börja med en hyffsad normalzoom som inte producerar hotspots vid IR foto.
Vad tycker ni och rekommenderar ni?

Sedan vill jag passa på att fråga om bländare, det verkar vad jag har läst iaf att man kan köra manuella och af objektiv på Nikon utan adapter och liknande. Vart kan man få sig en Nikon snabbkurs :) ?

Tack på förhand

Det finns en specialcanon 20D utan filtret men man måste ringa Canon Sverige och beställa därifrån. Kostar lite mer men du slipper köpa nya objektiv.

En släkting har köpt den för astrofoto.

Jo jag förstår vad ni menar, men som sagt prislappen kommer skilja rätt mycket!

Beg 300D ca 4000 + modden ca 2500-3000 då är det en kostnad på 6500-7000 och man kan få en D50 för ca 3000 utan objektiv. Så jag räknar i runda slängar med att lägga 4500 på en färdig IR kamera som kan användas både till vanlig fotografering samt IR!

Så det är priset som spelar in, samt att jag kommer endast satsa på en normalzoom till D50n dvs om man får ett bra förslag på en normalzoom!

Det finns ju vissa fördelar med att modda kameran och det är ju att man dels får tider som är lätta att handhålla, samt att man ser vad man fotar i sökaren, om man nu sätter i ett IR-filter framför sensorn istället för det filter som redan sitter där.

Men för att svara på din fråga om normalzoom så är Nikons 18-70 bra och den funkar bra med IR-filter och ger, vad jag vet/märkt, inga hotspots. Det är dessutom ett mycket bra objektiv. De kostar från runt 2000kr begagnat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto